معرفی بهترین جایگزین های تتر در میان استیبل کوین ها

بهترین ارز جایگزین تتر چیست و آیا ارز بهتری از تتر وجود دارد. در دنیای ارز دیجیتال، ارزهای مختلفی مانند بیت کوین، اتریوم، ریپل و لایت کوین وجود دارند که قیمت‌های آن‌ها به بازار بی‌ثبات ارزهای دیجیتال وابسته است. از طرفی دیگر ارز تتر (USDT) وجود دارد که قیمت آن هرگز از 1 دلار خیلی دور نمی‌شود. بااین‌حال اگرچه تتر یک ارز بسیار محبوب و ایده آل جهت سرمایه‌گذاری است ولی تنها انتخاب ما نیست. در این مقاله قصد داریم چند جایگزین تتر را نام ببریم که این جایگزین‌ها می‌توانند انتخاب خوبی به‌جای تتر باشند.

استیبل کوین یا Stablecoin چیست؟

استیبل کوین یک ارز دیجیتال است که ارزش آن به یک دارایی واقعی یا ارز ثابت مانند دلار یا یورو مرتبط است. درنتیجه، بدون توجه به شرایط، ارزش آن همیشه ثابت خواهد ماند. تتر در حال حاضر شناخته‌شده‌ترین استیبل کوین در بازار ارزهای دیجیتال است، اما از زمان آغاز به کار آن در سال 2014، به دلیل ادعاهای مشکوک در مورد ذخایر با پشتوانه دلاری خود، درگیر رسوایی‌های مالی بسیاری بوده است. به همین دلایل افراد زیادی به دنبال جایگزین تتر در دنیای استیبل کوین می‌گردند.

USD Coin (USDC)

یو اس دی کوین یا USDC یک جایگزین اصلی برای USDT یا تتراست. این استیبل کوین در سپتامبر 2018 راه‌اندازی شد و بر روی شبکه‌های بلاک چین اتریوم، استلار ، الگوراند، سولانا و هدرا هشگراف اجرا می‌شود. USDC توسط شرکتی به نام Centre مدیریت می‌شود که متعلق به Circle است که یک شرکت پرداخت همتا به همتا است؛ مانند USDT، USDC به دلار آمریکا متصل است. به لطف سوابق مالی نسبتاً تمیز آن، توسط گلدمن ساکس حمایت می‌شود و با بحث‌وجدل‌های تتر، USDC به‌سرعت در حال افزایش محبوبیت است.

در زمان نگارش این مقاله، بیش از 24 میلیارد USDC در گردش و بیش از 840 میلیارد دلار تراکنش در شبکه USDC انجام‌شده است. با توجه به رونق USDC، Circle همچنین اخیراً اعلام کرد که به ده شبکه بلاک چین دیگر گسترش خواهد یافت تا تقاضای فزاینده را برآورده کند.

TUSD) - اولین جایگزین تتر

 (TUSD) – اولین جایگزین تتر

TUSD یک استیبل کوین است که به دلار آمریکا متصل است و یکی از اولین استیبل کوین‌هایی بود که رقابت قابل‌توجهی را برای تتر ایجاد کرد. در واقع اولین جایگزین تتر به‌حساب می‌آید. TUSD توسط تعدادی از صرافی‌های پیشرو ارزهای دیجیتال از جمله Binance و OKEx پذیرفته می‌شود. همچنین TUSD از طرح مشترک وثیقه فیات استفاده می‌کند و توسط ذخایر دلاری که توسط ناشر TrustToken نگهداری می‌شود پشتیبانی می‌شود. این شرکت گواهی‌هایی را به‌صورت ماهانه منتشر می‌کند تا تأیید کند که آن‌ها دلار کافی برای بازخرید هر توکن TUSD در گردش دارند یا خیر.

ویژگی‌های اصلی TUSD:

  • توسط TrustToken در سال 2018 راه‌اندازی شد
  • فیات وثیقه
  • وابسته به دلار آمریکا

(DAI) – بهترین استیبل کوین دارای وثیقه رمزنگاری‌شده

DAI منحصربه‌فردترین استیبل کوین است که در این لیست ارائه‌شده است. برخلاف سایر استیبل کوین‌های ذکر شده، DAI توسط ذخایر ارزهای فیات پشتیبانی نمی‌شود، اما به‌جای آن، 1 دلار آن از طریق وثیقه‌ای متشکل از ETH و همچنین تعداد انگشت‌شماری توکن ERC-20 به دست می‌آید. DAI زمانی ایجاد می‌شود که کاربران ارز دیجیتال خود را در پروتکل Maker قفل می‌کنند. Maker یک سیستم غیر متمرکز است که دارندگان Maker MKR، 10.62% توکن می‌توانند بر فرآیند حاکمیت پروتکل تاثیر بگذارند. این استیبل کوین نیز به‌عنوان یک جایگزین تتر به‌حساب می‌آید.

ویژگی‌های کلیدی دای:

  • توسط MakerDAO در سال 2017 راه‌اندازی شد
  • وثیقه رمزگذاری شده
  • وابسته به دلار آمریکا

توکن استاندارد Paxos (PAX) – استیبل کوین که بازخریدهای فوری را ارائه می‌دهد

توکن استاندارد Paxos (PAX)

Paxos Standard Token یک استیبل کوین است که توسط Paxos منتشر می‌شود و سومین استیبل کوین بزرگ ازنظر ارزش بازار است. PAX به‌طور گسترده در صرافی‌های رمزنگاری پیشرو پذیرفته‌شده است و به‌عنوان یک توکن ERC-20 در اتریوم کار می‌کند و Paxos همچنین گواهی‌های ماهانه دارایی USD خود را منتشر می‌کند تا اطمینان حاصل کند که هر توکن PAX قابل بازخرید برای 1 دلار است. Paxos بازخرید فوری PAX 24/7 را به دلار ارائه می‌دهد.

ویژگی‌های کلیدی توکن استاندارد Paxos:

  • توسط Paxos در سال 2018 راه‌اندازی شد
  • فیات وثیقه
  • وابسته به دلار آمریکا

Binance USD (BUSD) یک استیبل کوین تایید شده توسط بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان

Binance USD BUSD یک استیبل کوین است که از طریق مشارکت بین Binance و Paxos راه‌اندازی شد. ذخایر ارز فیات که BUSD را پشتیبان می‌کند توسط Paxos نگهداری می‌شود که همچنین سکه را منتشر می‌کند. از نظر عملی، BUSD تقریباً مشابه PAX است. این استیبل کوین نیز یک جایگزین تتر به‌حساب می‌آید.

ویژگی‌های کلیدی Binance USD:

  • توسط Paxos با مشارکت بایننس در سال 2019 راه‌اندازی شد
  • فیات وثیقه
  • وابسته به دلار آمریکا

GUSD

استیبل کوین Gemini Dollar GUSD

استیبل کوین Gemini Dollar GUSD در سال 2018 معرفی شد. GUSD متعلق به همان خانواده استیبل کوین PAX، USD و TUSD است. این استیبل کوین جایگزین تتر از بلاک چین اتریوم استفاده می‌کند و می‌تواند از طریق صادرکننده آن، یعنی جمینی، برای دلار بازخرید شود. این شرکت همچنین گواهی‌های ماهانه ذخایر ارز فیات پشتوانه سکه را ارائه می‌کند. انتخاب بین این استیبل کوین‌ها بیشتر به این بستگی دارد که در کدام صرافی‌ها لیست شده‌اند و کدام صادرکننده را قابل‌اعتمادتر می‌دانید.

ویژگی‌های کلیدی GUSD:

  • توسط Gemini در سال 2018 راه‌اندازی شد
  • فیات وثیقه
  • وابسته به دلار آمریکا

پیشنهاد مطالعه: آموزش تبدیل تتر trc 20 به bnb در تراست ولت.

Stasis EURS (EURS) – بزرگ‌ترین استیبل کوین با پشتوانه یورو

STASIS EURS EURS, 0.42% یک استیبل کوین است که به یورو متصل است. EURS اولین بار در سال 2018 توسط Stasis راه‌اندازی شد و در حال حاضر برجسته‌ترین استیبل کوین با پشتوانه یورو در بازار است. EURS از پلتفرم اتریوم استفاده می‌کند. یکی از معایب قابل‌توجه این است که در حال حاضر در بسیاری از مهم‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال فهرست نشده است. با این‌ حال، در برخی از صرافی‌های معتبر مانند Tokens.net و HitBTC در دسترس است.

ویژگی‌های کلیدی Stasis EURS:

  • توسط Stasis در سال 2018 راه‌اندازی شد
  • فیات وثیقه
  • به یورو چسبیده است

StableUSD (USDS)

استیبل کوین USDS توسط Stably صادر می‌شود و به دلار آمریکا متصل است. این ارز توسط ذخایر دلاری که توسط PrimeTrust نگهداری می‌شود وثیقه می‌شود. یک‌ چیز جالب در مورد USDS این است که نه‌ تنها در اتریوم صادر می‌شود، بلکه در بلاک چین بایننس نیز کار می‌کند. USDS یک استیبل کوین نسبتاً جزئی است، زیرا در زمان نگارش این مقاله دارای ارزش بازار فقط 3.1 میلیون دلار است ولی یک جایگزین تتر در بازار امروزی به‌حساب می‌آید.

ویژگی‌های کلیدی StableUSD:

  • توسط Stably در سال 2019 راه‌اندازی شد
  • فیات وثیقه
  • به یورو چسبیده است
  • در اتریوم و زنجیره بایننس موجود است

نتیجه‌گیری

همان‌طور که می‌بینیم، در بازار ارزهای دیجیتال استیبل کوین‌های مختلف وجود ندارد. استیبل کوین‌های وثیقه شده فیات تاکنون غالب‌ترین آن‌ها هستند و دای یکی از اصلی‌ترین جایگزین برای تتر است که از رویکردی کاملاً متفاوت استفاده می‌کند. در رده ارزهای استیبل کوین، اتریوم رهبر واضحی است و اکثر صادرکنندگان اصلی استیبل کوین آن را به‌عنوان بلاک چین انتخابی خود برگزیده‌اند. اگر به دنبال جایگزینی تتر هستید، امیدواریم لیست ارائه‌شده در بالا به شما کمک کند استیبل کوین مناسب را برای خود انتخاب کنید.

سوالات متداول

بهترین جایگزین برای تتر چیست؟

در حال حاضر ارز دای و USDC را می توان جزو بهترین جایگزین های تتر دانست.

استیبل کوین چیست؟

ارزش استیبل کوین ها به یک دارایی ثابت مثل دلار مرتبط است به همین دلیل ارزش آن همیشه ثابت است.

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن