معنی لیکویید در معامله ارزهای دیجیتال چیست؟

لیکوئید یا لیکویید شدن (Liquidation) که معمولاً به‌ صورت درصد بیان می‌شود، یک نوع معیار برای سرعت نقدینگی یک رمز ارز یا یک دارایی است. در واقع لیکویید یک ویژگی امنیتی است که برای جلوگیری از متحمل شدن ضررهای قابل‌ توجه سرمایه‌گذاران فراتر از یک نقطه مشخص ایجاد شده است و معمولاً توسط معامله‌گر یا شرکت کارگزاری از قبل تعیین می‌شود.

لیکویید یا کلوئید شدن به چه معنا است؟

در دنیای ارز دیجیتال، معامله‌گری که می‌خواهد خرید و فروش توکن ها را بدون کاهش قیمت ارز انجام دهد، به یک ویژگی به نام لیکویید شدن نیاز دارد. برای این کار معامله‌گر باید تریدهای کلانی انجام دهد و قیمت‌های خرید و فروش آن تفاوت چندانی با هم نداشته باشند.

مثلاً فرض کنید شما به‌عنوان یک معامله‌گر ارز دیجیتال 10 توکن از یک ارز را خریده‌اید و طی این روزها قیمت آن بالا رفته است و شما می‌خواهید آن را بفروشید. حال بحث لیکویید شدن به‌پیش می‌آید. اگر بازار لیکویید باشد یعنی مشتریانی وجود دارند که می‌خواهند توکن های شمارا باقیمت مدنظرتان خریدارند و به‌سرعت می‌توانید توکن های خود را به فروش برسانید. حال اگر ترید شما بر قیمت بازار تاثیر نگذارد، اصطلاحاً لیکویید شدن اتفاق می‌افتد.

حال اگر شما همین 10 توکن خود را با قیمت الان بازار بفروشید و بازار غیر لیکوییدی باشد شما مجبور به کاهش قیمت‌های خود هستید تا خریدارانی برای آن توکن ها پیدا شود یا منتظر بمانید که لیکویید شدن در بازار اتفاق بیفتد. در این مورد اگر شما توکن های خود را باقیمت پایینی بفروشید، معامله شما روی قیمت بازار تاثیر خواهد گذاشت.

پیشنهاد مطالعه: هولد یا ترید چیست؟

بازار لیکوئید به چه بازاری گفته می‌شود؟

سه معیار مهم برای اینکه یک بازار لیکویید باشد وجود دارد، این سه معیار به لیکویید یا غیر لیکویید بودن بازار کمک می‌کنند که عبارت‌اند از:

  • تعداد معاملات انجام‌شده در 24 ساعت گذشته
  • تعداد لیست سفارش‌ها
  • تفاوت بالاترین قیمت پیشنهادی و پایین‌ترین قیمت درخواستی یا (bid-ask spread)

ویژگی لیکوییدیتی یک شاخص بسیار مهم در ترید کردن است و با استفاده از آن می‌توان به یک بازار وارد و یا از آن خارج شد.

راه‌های جلوگیری از لیکویید شدن

راه‌های جلوگیری از لیکویید شدن دارایی

راه‌های زیادی برای جلوگیری از لیکویید شدن و کاهش ضررهای احتمالی وجود دارد که در اینجا به مهم‌ترین این نکات اشاره خواهیم کرد. از جمله:

  • شروع با لوریج کم
  • به کاربردن استراتژی در معاملات
  • شروع با سرمایه کم
  • مشخص کرد‌ن حد سود و ضرر

شروع با لوریج کم

در بازارهای ارزی میزان بالای Leverage به معنی ریسک بیشتر و احتمال از دست دادن سرمایه‌های بیشتر است؛ بنابراین انتخاب منطقی و صحیح لوریج با توجه به پرنوسان بودن بازارهای ارز دیجیتال به شما کمک می‌کند که ضرر کمتری متحمل شوید.

به کاربردن استراتژی برای جلوگیری از لیکویید شدن

به کاربردن استراتژی برای جلوگیری از لیکویید شدن

یکی دیگر از راهکارها برای جلوگیری از لیکویید شدن به کاربردن استراتژی در معاملات ارز است. این کار به معاملات شما ترتیب و نظم می‌دهد و مسیر معینی برای آن مشخص می‌کند. همچنین استراتژی به شما یک دیدی واقع‌گرایانه از معاملات می‌دهد و نقاط بهینه ورود و خروج به یک ارز را برای شما تعین می‌کند. همچنین معامله کردن با استراتژی خاص بهتر تجزیه‌وتحلیل می‌شود و امکان رفع خطاها در آن بالاتر است.

 

شروع با سرمایه کم

برای اینکه از لیکویید شدن جلوگیری کنیم بهتر است که با سرمایه کم شروع کنیم. این کار برای آن است که ما بتوانیم بهتر با سازوکارهای بازار آن ارز آشنا شویم تا در صورت اشتباه بودن تحلیل‌های ما از آن ارز متحمل ضرر و زیان زیادی نشویم. با استفاده از این کار ریسک کمتری را می‌پذیرید و همچنین روند کار و معاملات در آن بازار دستتان می‌آید و برای معاملات بعدی دست شما باز تر خواهد بود.

مشخص کردن حد سود و ضرر

یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از لیکویید شدن در بازار، به کاربردن ابزارهای (Stop loss) و (Take Profit) است. این ابزارها به شما کمک می‌کنند با دیدی بهتر و منطقی‌تری وارد معاملات شوید و ضرر های خود را کاهش دهید.

ارزکت، صرافی آنلاین ارزهای دیجیتال است که با ایجاد محیطی امن و کاربرپسند، راه ورود شما به دنیای رمزارزها را آسان کرده است. بالاترین امنیت، قوی ترین پشتیبانی، بالاترین سرعت با کمترین میزان کارمزد معاملات را در ارزکت (Arzket) تجربه کنید.

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن