رمز ارز استلار چیست؟

استلار یک ارز دیجیتال برای کمک به افراد بدون بانک در جهان جهت دسترسی به خدمات مالی طراحی‌شده است. در قلب آن یک سیستم پرداخت وجود دارد که اجازه می‌دهد پول ارزان‌تر و سریع‌تر از سیستم‌های موجود در آن‌سوی مرزها جابه‌جا شود. در این مقاله از ارزکت به بررسی ویژگی‌های استلار می‌پردازیم.

شبکه استلار چیست؟

شبکه استلار یک شرکت فناوری پرداخت مبتنی بر بلاک چین است که در سال 2014 ایجاد شد و سکه XLM ارز دیجیتال اصلی آن است. مأموریت Stellar این است که با جایگزین کردن سیستم مالی خود با ارزهای فیات و پول های سنتی انقلابی بزرگ در صنعت کریپتو و پرداخت انجام دهد.

امروزه ارسال پول در سطح بین‌المللی یک دردسر بزرگ است، هزینه‌های بانکی متعددی برای کاربران وجود دارد و ممکن است چند روز طول بکشد تا تراکنش‌ها انجام شوند. با استلار، کاربر می‌تواند یک توکن دلار یا یک نسخه دیجیتالی از یک دلار آمریکا ایجاد کند و آن را به هر نقطه از جهان ارسال کند.

استلار برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

موارد استفاده استلار

فراتر از دلار آمریکا، شبکه Stellar می‌تواند برای خرید نسخه‌های دیجیتالی ارزهای مختلف نیز استفاده شود که برای افرادی که در کشورهایی زندگی می‌کنند که پول ملی قوی ندارند و می‌خواهند ارزش پس‌انداز خود را با ارز دیگری حفظ کنند، بسیار مفید است.

ماهیت بدون مرز و جهانی این شبکه همچنین به این معنی است که یک شرکت می‌تواند به‌جای اینکه چند روز منتظر باشد تا پرداخت شود، تقریباً فوراً به یک فروشنده در آن نقطه به دلار پرداخت کند. فروشنده می‌تواند به‌نوبه خود سریع‌تر به تأمین‌کنندگان خود پرداخت کند، تجارت کلی را تسریع کرده و برای همه سریع‌تر ثروت ایجاد می‌کند.

ازآنجایی‌که دلارهای نشان داده‌شده توسط توکن دیجیتال هرگز با تغییر ارزش حرکت نمی‌کنند، این تراکنش‌ها بسیاری از هزینه‌ها و اصطکاک سیستم بانکی فعلی را از بین می‌برند.

XLM برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

جایی که توکن XLM کاربرد دارد این است که به‌عنوان ارز واسطه‌ای برای این تراکنش‌ها عمل می‌کند و همچنین برای پرداخت هزینه تراکنش‌ها استفاده می‌شود. پروتکل استلار ارز فیات را ابتدا به XLM و سپس به ارز درخواستی تبدیل می‌کند. بلاک چین استلار توسط پروتکل اجماع ستاره‌ای (SCP) ایمن می‌شود که سرعت‌بالا و هزینه کم را برای تراکنش‌های انجام‌شده در شبکه تضمین می‌کند.

عملکرد استلار از آغاز تاکنون

  • شبکه استلار از زمان راه‌اندازی خود در سال 2014، بیش از 2 میلیارد تراکنش انجام‌شده توسط بیش از 6.5 میلیون حساب شخصی را پردازش کرده است که شامل شرکت‌های بزرگ سازمانی و استارت‌آپ‌ها می‌شود.
  • در سال 2014، اولین صرافی بیت کوین برزیل، Mercado Bitcoin، اعلام کرد که از شبکه Stellar برای تسهیل تراکنش‌ها در پلتفرم خود استفاده خواهد کرد.
  • تا سال 2015، استلار بیش از 3 میلیون حساب کاربری ثبت شده جمع‌آوری کرده بود و ارزش بازار آن بیش از 15 میلیون دلار بود.
  • در سال 2018، Stellar با TransferTo همکاری کرد تا پرداخته‌ای فرامرزی را به بیش از 70 کشور ارائه دهد. همچنین اولین پلتفرم بلاک چینی بود که گواهی انطباق با شریعت را برای پرداخت ها و توکن سازی دارایی‌ها دریافت کرد.

تعداد انبوه ارزهای رمزنگاری‌شده موجود امروز می‌تواند درک اینکه چه ارزی ارزش سرمایه‌گذاری را دارد و چه چیزی ارزش ندارد، دشوار کند. صنعت بلاک چین به‌شدت ریسک‌پذیر است و با توجه به بی‌ثباتی و بی‌نظمی بودن بازارهای کریپتو، جمع‌آوری هرچه بیشتر اطلاعات قبل از انجام هرگونه سرمایه‌گذاری بسیار مفید است.

شبکه استلار چگونه جفت معاملات ارزی را پیدا می‌کند؟

عملکرد اصلی بلاک چین استلار به آن اجازه می‌دهد تا جفت‌های معاملاتی ارز را به شیوه‌ای سریع و کارآمد تسهیل و حتی ایجاد کند. برای انجام این کار، شبکه استلار ازآنچه آن را «anchors» می‌نامد استفاده می‌کند که می‌توانند کاربران یا کسب‌وکارهایی باشند که بسته به نیاز، ارز، وجوه سپرده‌گذاری و اعتبار صادر می‌کنند.

شبکه استلار

Anchors ها توسط شبکه Stellar استفاده می‌شوند تا هنگام معامله آنلاین، عملکرد و سازگاری بهتری بین ارزهای مختلف به کاربران ارائه دهند. به این anchors ها به‌عنوان پل‌هایی فکر کنید که ارزهای مختلف موجود در Stellar را به هم متصل می‌کنند. همه تراکنش‌های پولی در Stellar (به جز XLM) از اعتبار لنگر استفاده می‌کنند و وابستگی سیستم به آن‌ها برای سپرده‌ها و صدور اعتبار در نهایت نیاز به سطحی از اعتماد دارد.

پروتکل اجماع Stellar چگونه کار می‌کند؟

بلاک چین استلار به‌جای استخراج یا قرار گرفتن، توسط یک مکانیسم اجماع منحصربه‌فرد به نام پروتکل اجماع ستاره‌ای (SCP) ایمن می‌شود که طبق کاغذ سفید آن، چهار ویژگی اصلی به شرح زیر را ارائه می‌دهد:

  1. کنترل غیرمتمرکز: هرکسی می‌تواند شرکت کند. هیچ مقام مرکزی نمی‌تواند تصمیمات را وتو کند یا آنچه را که برای اجماع لازم است دیکته کند.
  2. تأخیر کم: گره‌های آن می‌توانند در بازه‌های زمانی مورد انتظار کاربران برای تراکنش‌های وب یا پرداخت یعنی حداکثر چند ثانیه به توافق برسند.
  3. اعتماد انعطاف‌پذیر: کاربران این آزادی را دارند که به هر ترکیبی از گروه که مناسب می‌دانند اعتماد کنند. به‌عنوان‌مثال، یک سازمان غیرانتفاعی کوچک ممکن است نقشی کلیدی در صادق نگه‌داشتن مؤسسات بزرگ‌تر داشته باشد.
  4. امنیت مجانبی: ایمنی استلار بر روی امضاهای دیجیتال و رمزهای هش استوار است که پارامترهای آن‌ها را می‌توان به‌طور واقع‌بینانه تنظیم کرد تا در برابر هکرها با قدرت محاسباتی وسیع محافظت شود.

چه کسی پشت رمز ارز Stellar و XLM Coin قرار دارد؟

مدیر اجرایی استلار

استلار توسط یکی از پرکارترین سرمایه‌گذاران در حوزه ارزهای دیجیتال، جد مک کالب که ریپل را نیز توسعه داده است، تأسیس شد. مک‌کالب که توسط نیویورک تایمز به‌عنوان یکی از 10 نفر برتر انقلاب بلاک چین شناخته می‌شود، Mt. Gox را نیز راه‌اندازی کرد، یکی از اولین صرافی‌های بیت کوین که بیش از 70 درصد از تراکنش‌های BTC جهانی را در اوج خود پردازش می‌کند.

پس از خدمت به‌عنوان مدیر ارشد فناوری ریپل تا سال 2013، مک‌کالب سپس بنیاد غیرانتفاعی توسعه استلار (SDF) را با همکاری شرکت پردازش پرداخت آنلاین Stripe، پاتریک کولیسون، ایجاد کرد تا امکان تراکنش‌های بین‌مرزی متمرکز بر مصرف‌کننده را فراهم کند. این پروژه 3 میلیون دلار بودجه اولیه را از Stripe دریافت کرد.

McCaleb تنها نام شخصی نیست که به این پروژه پیوسته است. دیوید مازیرس، استاد سیستم‌های امنیت کامپیوتر در استنفورد، دانشمند ارشد SDF است. Mazieres مسئول ایجاد مدل فدرال برای اجماع در سطح اینترنت مورد استفاده توسط Stellar، پروتکل اجماع ستاره‌ای فوق‌الذکر (SCP) بود.

نیکلاس بری، کهنه‌کار مایکروسافت و مشارکت‌کننده فداکار در این پروژه، مدیر اجرایی فعلی SDF است. مدیرعامل و مدیر اجرایی استلار، دنل دیکسون، از یک دهه تصدی در موزیلا در نقش‌های حیاتی مختلف آمده است.

جویس کیم، بنیانگذار دیگر استلار، به‌عنوان مدیر اجرایی Stellar.org کار می‌کند. پیش‌ازاین، کیم به‌عنوان یک VC در Freestyle Capital کار می‌کرد، یک استارتاپ تجارت تلفن همراه، simplehoney را تأسیس کرد و یک شریک مدیریتی در Sparkchain Capital است.

دستور SDF این است که استلار را به استانداردی برای پرداخته‌ای جهانی تبدیل کند و بدون سهامداران یا گزارش‌های سالانه، آینده می‌تواند بسیار غیرمتمرکزتر از آنچه ما انتظار داریم باشد.

استلار در مقابل بیت کوین

برخلاف بیت کوین که می‌تواند چندین تأیید بلوک را برای تأیید انجام یک تراکنش دریافت کند، استلار تراکنش‌ها را در چند ثانیه تأیید می‌کند. از 105 میلیارد توکن XLM از پیش استخراج‌شده بلاک چین، 55 میلیارد توکن به ارزش تقریباً 5 میلیارد دلار توسط بنیاد توسعه استلار سوزانده شد تا اهداف توسعه خود را ساده کند.

درحالی‌که ادامه روند صعودی بیت کوین تأثیر کمی بر قیمت XLM داشته است و آن را به بالای 0.17 دلار رسانده است، قیمت توکن در اوایل ژانویه 2021 پس از اعلام همکاری Stellar با وزارت اوکراین، 40 درصد افزایش یافت. درحالی‌که این پروژه در چند سال گذشته سهم نسبتاً زیادی از چالش‌ها را به خود دیده است، استلار در حال ساختن پلتفرمی است که می‌تواند نحوه تجارت جهان را تغییر دهد.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن