کریپتو پانکس چیست و دلیل محبوبیت آن چیست؟

شاید کریپتو پانکس را بتوان از معروف‌ترین پروژه‌های توکن‌های غیر مثلی دانست. در اولین نگاه، شاید این چهره‌های پیکسلی چندان جذاب به نظر نرسند، ولی هنگامی که حرف از توکن‌های غیر مثلی در میان باشد، ظاهر ساده آنها ممکن است مقداری فریبنده باشد. به این فکر کنید که، شما با داشتن یکی از این NFT ها صاحب عمارتی بزرگ یا خانه‌ای کوچک خواهید شد.

حال حتما از خود می‌پرسید که با داشتن یک عکس پیکسلی، چطور ممکن است تا من صاحب یک خانه شوم؟ در ادامه با صرافی ارز دیجیتال ارزکت همراه ما باشید تا به بررسی کلکسیون NFT کریپتو پانکس شویم.

کریپتو پانکس (Crypto Punks) چیست؟

در حقیقت، مجموعه‌ای از کاراکترها هستند که با عنوان آثار هنری در قالب توکن‌های غیر مثلی عرضه می‌شوند. این توکن‌ها در بستر شبکه اتریوم (ERC-20) ارائه می‌شوند. این پروژه به وسیله تیم لاروا لبز در سال ۲۰۱۷ معرفی شد. ایده کاراکترهای این کلکسوین از Cyberpunk، پانک‌های کشور انگلستان و همچنین گروه موسیقی شناخته شده دفت پانک الهام گرفته شده است. سایبرپانک در اصل به جهان آینده و تقابل قشر پایین جامعه و تکنولوژی‌های پیشرفته اشاره دارد.

این آثار، با اندازه ۲۴*۲۴ پیکسل و سبک پیکسلی 8bit هستند که هرکدام ویژگی‌های منحصربه فردی را دارند. توسعه‌دهندگان این پروژه به دنبال ایجاد نرم‌افزاری هستند که قادر به ایجاد هزاران کاراکتر خاص است. تعداد NFT های عرضه شده توسط تیم لاروا لبز ۱۰۰۰۰ واحد بوده که در قالب توکن‌های غیر مثلی یا NFT ارائه می‌شوند.

کریپتو پانکس چیست

هر شخصی قادر است تا از این توکن‌های غیر مثلی عکس بگیرد یا آن‌ها را دانلود کند. اما تنها یک فرد می‌تواند مالک حقیقی آن‌ها باشد. همین موضوع باعث می‌شود تا کریپتوپانکس ، به یکی از کلکسیون‌های پرطرفدار در جهان ارزهای دیجیتالی تبدیل شود. این پروژه یکی از اولین و معروف‌ترین مجموعه NFT ها به شمار می‌رود که الهام بخش بسیاری از ایده‌های فعال در این زمینه به حساب می‌آید.

کریپتو پانکس به چه شکل کار می‌کند؟

هنگام راه‌اندازی این پروژه، استاندارد ERC-721 وجود نداشت. به همین دلیل تیم سازنده این مجموعه، مجبور بود تا توکن‌ها را در بستر ERC-20 توسعه دهد. با نگاهی ساده به وبسایت etherscan میتوان پی برد که در مجموع ۱۰۰۰۰ واحد از این توکن به بازار عرضه شده است. با اینکه این NFT ها در بستر ERC-20 ارائه شده‌اند، اما هیچدام ماهیت یکسانی ندارند و با یکدیگر تفاوت‌های عمده‌ای دارند.

وقتی که این پروژه برای نخستین بار معرفی شد، ذخیره سازی آن‌ها در پلتفرم‌های بلاک چینی به دلیل حجم بالا، کاری بس دشوار بود. در نتیجه تیم لاروا لبز با ایجاد یک هش، تمامی آن‌ها را در یک قرارداد هوشمند مستقر کرد.

شما قادر هستید تا با مقایسه تصویر کریپتو پانکس و هش ذخیره شده در بلاک چین، از صحت قرارداد هوشمند اطمینان حاصل کرده و مدیریت دارایی‌های خود را به دست بگیرید. هرکدام از توکن‌های کریپتو پانکس دارای اطلاعات منحصربه‌فردی هستند که نشان دهنده مکان و موقعیت آن‌ها در تصویر ترکیبی است. مثلا اگر شما مالکیت توکن شماره ۶۵۷۸ را در دست داشته باشید، در حقیقت ۶۵۷۸مین کریپتوپانکس متعلق به شماست.

توسعه دهندگان Crypto Punks

در سال ۲۰۱۷ لاروا لبز پروژه کریپتو پانکس را به عنوان یک ایده آزمایشی راه‌اندازی کرد. این تیم در واقع یک شرکت توسعه‌دهنده محصولات موبایلی در شهر New York به حساب می‌آمد. از محصولات موفق این شرکت می‌توان به بازی‌های Retro Defense و Photo Twist اشاره کرد. دو تن از توسعه دهندگان اصلی که این شرکت را در سال ۲۰۰۵ افتتاح کرده‌اند، مت هال و جان واتینکسون نام دارند.

توسعه دهندگان Crypto Punks - لاروا لبز

چرا کریپتو پانکس محبوب است؟

شاید درباره توکن های غیر مثلی که به قیمت های میلیون دلاری به فروش رفته اند اخباری را شنیده باشید. در سال ۲۰۲۱، یکی از NFT های تولید شده توسط هنرمندی به نام Beeple، به قیمت ۶۰ میلیون دلار به فروش رفت. پس از این رخداد تاریخی، توکن‌های مشابهی نیز به قیمت‌های میلیون دلاری به فروش می‌رسیدند. کریپتو پانکس نیز از این قائله مستثنی نیست.

چرا کریپتو پانکس محبوب است

همچنین خرید آثار هنری در قالب NFT شما را به یک مالک منحصر به فرد تبدیل می‌کند. ولی ارزش یک توکن غیر مثلی زمانی تنها در صورت رشد محبوبیت و افزایش درک عمومی نسبت به آن، بیشتر خواهد شد. با مد نظر قرار دادن همین معیار، این امکان وجود خواهد داشت که سرمایه‌گذاری در این حوزه ممکن است بسیار سودآور یا ضررده باشد. در روزهای نخستین تعدادی از این کلکسیون به صورت رایگان توزیع می‌شد اما امروزه هرکدام از توکن‌های کریپتو پانکس امکان دارد تا میلیون‌ها دلار نیز معامله شود.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا به بررسی مبحث توکن‌های غیر مثلی کریپتو پانکس بپردازیم با چگونگی کار آن آشنا شویم. بدون شک کریپتو پانکس را می‌توان یکی از پروژه‌های پرطرفدار حوزه NFT ها دانست که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. با توجه به اینکه ارزش این توکن‌ها به تاریخچه آن رابطه مستقیمی دارد، اما محبوبیت و کمیاب بودن آن نیز از معیارهای اساسی به شمار می‌رود. پس در این حالت بهتر است تا قبل از خرید هرنوع NFT ، درباره آن تحقیقات لازم را نیز به عمل آورید و با اطمینان کامل خریداری خود را انجام دهید.

سوالات متداول

کریپتو پانکس چیست؟

کریپتو پانکس مجموعه‌ای از کاراکترها هستند که با عنوان آثار هنری در قالب توکن‌های غیر مثلی عرضه می‌شوند.

چرا کریپتوپانکس محبوب است؟

هر کدام از توکن‌های کریپتو پانکس امکان دارد تا میلیون‌ها دلار معامله شود.

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.