آربیتراژ چیست؟ آموزش کسب سود از آربیتراژ Arbitrage

آربیتراژ در ایران و نحوه کسب سود!

آربیتراژ (Arbitrage) به معنای استفاده از فرصت تفاوت قیمت در بازارها برای کسب درآمد است. اگر یک ارز، کالا یا اوراق بهادار یا حتی یک محصول خاص در دو بازار جداگانه قیمت‌های متفاوتی داشته باشد، معامله‌گران نسخه ارزان‌تر را می‌خرند و سپس آن را با قیمت بالاتر می‌فروشند تا درآمد کسب کنند.

این فرایند آربیتراژ نام دارد که در این مطلب آموزشی از ارزکت قرار است که در رابطه با جنبه‌های مختلف آن به گفتگو بپردازیم.

آربیتراژ چیست؟

یک تکنیک سرمایه‌گذاری تخصصی است که شامل خرید و فروش هم‌زمان یک اوراق بهادار در بازارهای مختلف برای کسب سود از اختلاف قیمت موقت است.

در دنیای دیجیتال ارتباطات فوری ما، بازارها بسیار کارآمد هستند. تفاوت قیمت در یک اوراق بهادار در بازارها یا صرافی‌های مختلف یک پدیده بسیار نادر است و زمانی که رخ می‌دهد، دوام زیادی ندارد و به پایان می‌رسد.

به همین دلیل، آربیتراژ یک استراتژی سرمایه‌گذاری پیچیده است که معمولاً فقط توسط متخصصان انجام می‌شود.

یافتن فرصت‌های آربیتراژ سخت است و معمولاً به‌سرعت ناپدید می‌شوند، اما برای کسانی که می‌دانند چگونه آن‌ها را تشخیص دهند، می‌توانند بسیار سودآور باشند.

نحوه عملکرد آربیتراژ

درک نحوه عملکرد آربیتراژ

یک استراتژی سرمایه‌گذاری است که در آن هدف افراد سود بردن از قیمت‌های متفاوت برای یک دارایی در بازارهای مختلف است. معامله گران حرفه‌ای همیشه از فرصت‌های آربیتراژ در بازارها استفاده کرده‌اند. امروزه متخصصان مالی از الگوریتم‌های پیچیده برای کشف و بهره‌برداری از استراتژی‌های Arbitrage پیچیده استفاده می‌کنند.

اغلب اختلافات قیمتی که در قلب Arbitrage قرار دارند، شامل چندین جغرافیا می‌شوند، مانند آنچه در بازار ارز (فارکس) مشاهده می‌شود. آن‌ها همچنین زمانی اتفاق می‌افتند که تأخیر در اطلاعات وجود داشته باشد که این امر می‌تواند در مورد معاملات سهام در صرافی‌های مختلف یا در ارزهای دیجیتال هم رخ دهد.

مؤسسات بزرگ، صندوق‌های تأمینی و معامله گران حرفه‌ای نیز ممکن است بتوانند از آنچه به‌عنوان آربیتراژ آماری شناخته می‌شود استفاده کنند. این Arbitrage آماری از الگوریتم‌هایی برای شناسایی عدم تطابق قیمت موقت در دو یا چند اوراق بهادار مرتبط استفاده می‌کند.

arbitrage معمولاً شامل انجام چندین تراکنش و استفاده از مقادیر بسیار زیاد پول برای به دست آوردن بازده معنادار است که آن را به یک رویکرد گران قیمت برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند.

آربیتراژ و انواع آن

انواع مختلفی از Arbitrage در دنیای تبادلات و تجارت وجود دارد که در این بخش به مهم‌ترین آن‌ها اشاراتی خواهیم داشت:

انواع آربیتراژ

  • آربیتراژ خرده فروشی

نمونه‌ای است که درک و مفهوم آن تا حدودی آسان است. وقتی کالای محبوبی وجود دارد: مثلاً یک اسباب‌بازی جدید، یک جفت کفش ورزشی کمیاب یا یک گوشی موبایل جدید مردم آن را در یک بازار می‌خرند (شاید یک فروشگاه فیزیکی) و سپس در بازار دیگری (شاید آنلاین) می‌فروشند آن را می‌فروشند.

این یک استراتژی کلاسیک است که به خوبی اصول آربیتراژ را نشان می‌دهد. خریدار ریسک به دست آوردن موجودی و عدم اطمینان از اینکه آیا می‌تواند آن را به قیمتی که انتظارش را داشت بفروشد، بر عهده می‌گیرد.

  • Arbitrage ساده

شامل خرید و فروش هم‌زمان یک دارایی در دو بورس مختلف است. برخلاف arbitrage خرده فروشی، معامله گران ممکن است ریسک بسیار کمی را متقبل شوند زیرا معاملات هم‌زمان اجرا می‌شوند.

به‌عنوان‌مثال، یک شرکت سهامی عام را در نظر بگیرید که در چندین بورس معامله می‌کند. اگر سهام با قیمت‌های متفاوت در بورس‌های مختلف معامله می‌شود، یک استراتژی آربیتراژ ساده مستلزم خرید سهام با قیمت پایین‌تر در یک بورس و در همان زمان فروش آن با قیمت بالاتر در بورس دیگر است.

  • Arbitrage ترکیبی

استراتژی آربیتراژ ترکیبی یا ادغامی ریسکی تر از مابقی است. Arbitrage ترکیبی یک پیشنهاد طولانی‌مدت است: معامله گران سهام یک شرکت سهامی عام را می‌خرند که هدف آن تصاحب است با هدف فروش سهام پس از تکمیل معامله.

برخلاف سایر اشکال آربیتراژ، اختلاف قیمت در این Arbitrage آشکار نیست. هیچ تضمینی برای به دست آوردن سود بدون ریسک وجود ندارد – بلکه معامله گران شرط‌بندی می‌کنند که ممکن است تحقق یابد.

انجام Arbitrage ترکیبی به این معنی است که شما باید پول خود را برای مدت‌زمان طولانی‌تری قفل کنید و همچنین ریسک عدم تحقق ترکیب را بپذیرید، یا اینکه نمی‌توانید سهام خود را به ارزشی که مدنظر دارید، دوباره بفروشید.

آربیتراژ در فارکس

آربیتراژ در فارکس

بازار ارز بزرگ‌ترین بازار مالی در جهان است و برای استراتژی‌های arbitrage بسیار مناسب است. ازآنجایی‌که تمام معاملات فارکس در خارج از بورس (OTC) از طریق شبکه جهانی بانک‌ها و سایر موسسات مالی انجام می‌شود، ماهیت غیرمتمرکز این بازار گاهی اوقات منجر به اختلاف قیمت می‌شود.

علاوه بر این، نرخ ارز به طور مداوم بر اساس عرضه و تقاضا در نوسان است، بنابراین عدم تطابق موقت قیمت یک پدیده رایج در این نوع بازار است. همچنین نقدینگی زیادی در بازار ارز وجود دارد، به این معنی که انجام معاملات برای استراتژی Arbitrage آسان است. همه این دلایل باعث می‌شود که آربیتراژ به طور گسترده در معاملات فارکس مورد استفاده قرار گیرد.

با این حال، برای استفاده از این فرصت‌ها، احتمالاً به ابزارهای بسیار تخصصی، دسترسی به داده‌های دقیق و بی‌درنگ قیمت ارز و یک حساب حاشیه برای تقویت بازده خود نیاز دارید.

علاوه بر این، ماشین‌حساب‌های ویژه فارکس به معامله‌گران کمک می‌کنند تا سود را شناسایی و آن را به‌صورت کمی تخمین بزنند و همچنین ریسک استراتژی‌های آربیتراژ مختلف را در بازارهای فارکس بسنجند.

  • Arbitrage مثلثی

یک استراتژی منحصربه‌فرد برای بازارهای فارکس است. همان‌طور که از نام آن پیداست، آربیتراژ مثلثی شامل سه جفت ارز است که لایه‌ای از پیچیدگی را اضافه می‌کند که به قابلیت‌های معاملاتی پیچیده نیاز دارد.

اگرچه به ندرت اتفاق می‌افتد اما فرصت arbitrage مثلثی می‌تواند خود را در صورت وجود اختلاف در بازار ارز نشان دهد. در اینجا نحوه کار این است: تجارت فارکس در Arbitrage مثلی مثال استفاده از ارز A برای خرید ارز B، سپس ارز B برای خرید ارز C و در نهایت ارز C برای خرید ارز A استفاده می‌کند.

با این استراتژی منحصربه‌فرد، تفاوت‌های بین نرخ‌های ارز بسیار ناچیز است و شما را ملزم می‌کند که مقادیر بسیار زیادی پول را تبدیل کنید تا حتی سودهای کوچکی کسب کنید.

مزایا و معایب آربیتراژ

مزایا و معایب آربیتراژ

آربیتاژ در صورت که با آگاهی به کار گرفته شود مزایای دارد که شامل موارد زیر است:

  • پتانسیل سود زیاد اگر معاملات در حجم زیاد انجام شود. حتی یک تفاوت قیمت ناچیز می‌تواند بازدهی کلانی را به همراه داشته باشد.
  • کاهش ریسک. با تنظیم معاملات به‌صورت هم‌زمان و مشروط به یکدیگر، به این معنی که تنها در صورت اطمینان از سود، ریسک به حداقل می‌رسد.

با وجود مزایای زیاد Arbitrage همچنین دارای معایبی است که شامل موارد زیر است:

  • فرصت‌های آربیتراژ به‌سرعت توسعه‌یافته و ناپدید می‌شوند. برای کسب درآمد، معامله گران باید خیلی سریع عمل کنند.
  • پیچیدگی. در بیشتر موارد، کشف و اجرای معاملات آربیتراژ سودآور نیازمند دانش تخصصی و جامع است.

سخن پایانی

چه در بازارهای فارکس و چه در بازارهای دیگر Arbitrage جذابیت خاص خودش را دارد با این حال همان‌طور که گفته شد، آربیتراژ به طور معمول نیازمند مقادیر زیادی سرمایه و دانش عمیق بازارها است تا به درستی اجرا شود. امیدوارم که این مقاله به شما کمک کرده باشد اطلاعات مفیدی از Arbitrage کسب کرده باشید.

3.7/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.