بررسی و ترجمه وایت پیپر اتریوم (Etherium White Paper)

وایت پیپر اتریوم، سندی است که سازنده ارز دیجیتال اتریوم، یعنی آقای ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) در سال 2013 منتشر کرد. در حال حاضر اتریوم دومین رمز ارز دیجیتالی در دنیای ارز دیجیتال در دنیا است. ویتالیک بوترین در سن 23 سالگی، یعنی سال 2015 این رمز ارز را به دنیای دیجیتال معرفی کرد. این ارز دیجیتال به رقیبی قدرتمند برای بیت کوین تبدیل شده است. برای اینکه بهتر متوجه شویم وایت پیپر اتریوم چیست، بهتر است ابتدا با مفهوم وایت پیپر و رمز ارز اتریوم آشنا شویم. در ادامه این مطلب از ارزکت، با ما همراه باشید تا به معرفی کامل وایت پیپر (White Paper) و موارد درج شده در آن بپردازیم.

وایت پیپر چیست؟

وایت پیپر (White Paper)، سندی است که معمولا شرکت های معتبر و سازندگان سرشناس، برای محصول خود در بازار ارائه‌ می‌کنند. در این سند، ویژگی های آن محصول را مشخص‌ می‌کنند و اطلاعات کامل و مهمی را درباره آنچه که قرار است ارائه کنند، در اختیار افراد قرار‌ می‌دهند. بیشتر وایت پیپر‌ها برای اهداف بازاریابی بیزینس به بیزینس(B2B) طراحی‌ می‌شوند. یعنی بین تولیدکننده و عمده فروش و یا بین عمده فروش و خرده فروش.

در بازار دیجیتال نیز، ارزهای دیجیتال سندی دارند که یک توضیح جامع از آن پروژه در آن نوشته شده است. در این سند که همان وایت پیپر نام دارد، اطلاعات کامل و جامعی از رمز ارز معرفی شده، نقشه راه توسعه آن و سازندگان وجود دارد. هدف اصلی یک وایت پیپر، ارائه یک نقشه کامل از رمز ارز، آینده بازار آن و برنامه های توسعه آن است.

هرگاه یک ارز دیجیتال جدید به دنیای دیجیتال معرفی‌ می‌شود، با بررسی وایت پیپر آن‌، می‌توان متوجه شد که آن رمز ارز چطور کار‌ می‌کند و به چه دلیلی ارزش دارد. سرمایه گذاران و معامله گران در بازار ارز دیجیتال، بر اساس وایت پیپر هر ارز تصمیم‌ می‌گیرند که اقدام به خرید آن بکنند یا خیر. پس اگر قصد فعالیت در بازار کریپتوکارنسی را دارید، حتما باید بدانید که در وایت پیپر هر ارز چه مواردی ذکر شده و چطور‌ می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

مباحث ذکر شده در وایت پیپر

یک وایت پیپر ارز دیجیتال شامل موارد زیر است:

  • معرفی و چکیده
  • مقدمه
  • تعریف مشکل و راه حل
  • موارد سلب مسئولیت
  • جزئیات فنی
  • توضیح محصول یا توکن (رمزارز)
  • معرفی تیم توسعه دهنده
  • نقشه راه (roadmap)

باید دقت داشته باشید که همه‌‌‌ی وایت پیپرها شامل تمام موارد بالا نیستند، اما معمولا مباحث ذکر شده را پوشش‌ می‌دهند. در تلاش هستیم تا موارد بالا را به طور جزئی‌تر برای شما عزیزان در ارتباط با وایت پیپر اتریوم، شرح دهیم. در ادامه هم با ما همراه باشید.

موارد مهم در وایت پیپر

معرفی و چکیده

قدم اول هر وایت پیپر، معرفی آن محصول است. با مطالعه تاریخچه و معرفی یک محصول‌ می‌توانیم بفهمیم از این رمز ارز چه توقعی‌ می‌توان داشت. این قسمت متناسب با اینکه مباحث فنی هر پروژه ساده یا پیچیده است، نوشته‌ می‌شود.

مقدمه

مثل هر مقدمه برای مقاله های دیگر، در این قسمت هم به طور معمول راجع به اطلاعات کلی و پایه رمز ارز توضیح داده‌ می‌شود. مثلا در مورد مزایای آن ارز دیجیتال و اطلاعات پایه آن بحث‌ می‌شود.

تعریف مشکل و راه حل

هر پروژه در طول ساخت و اجرا با مشکلات متعددی روبرو خواهد شد. در این قسمت از وایت پیپرها درباره بازار هدف ارز دیجیتال مورد نظر، موانع و چالش هایی که پیش رو وجود دارد، توضیح داده شده است. در ادامه به معرفی راه حل‌ها و فعالیت‌هایی که‌ می‌توان برای رفع این موانع و چالش‌ها انجام داد، پرداخته شده است. علاوه بر این، در این  قسمت به دلایل توسعه دهندگان برای کافی نبودن راه حل های موجود و کافی نبودن این مراحل صحبت شده است.

جزئیات فنی

در این قسمت از وایت پیپر اتریوم، جزئیات فنی مربوط به این ارز دیجیتال را مشاهده خواهید کرد. مشخصات فنی اتریوم، شیوه توسعه آن، توضیح دقیق ساخت و توسعه رمز ارز اتریوم و روش عرضه این ارز دیجیتال، در این بخش از وایت پیپر مشخص شده است.

توضیح محصول یا توکن

در این جا به طور کامل و مفصل به معرفی آن توکن یا کوین (رمز ارز) پرداخته‌ می‌شود. با خواندن این بخش متوجه خواهید شد که هدف از ساخت این محصول چه بوده، عملکرد آن چگونه بوده و برای عرضه آن چه فعالیت هایی صورت گرفته است. در پایان به طور کامل راجع به منفعت‌ها و ضررهای این پروژه برای سازندگان و کاربران صحبت شده است.

معرفی تیم توسعه‌دهنده

در قسمت انتهایی هر وایت پیپر به معرفی سازندگان و توسعه دهندگان ارز دیجیتال و اطلاعات درباره آن‌ها پرداخته شده است. اگر در حال مطالعه وایت پیپر اتریوم باشید،‌ می‌توانید بدانید که سازندگان این رمز ارز یک تیم قوی و باتجربه بودند. توصیه‌ می‌شود که حتما این بخش از وایت پیپرها و وایت پیپر اتریوم را مطالعه کنید و سوابق کاری اشخاص و تخصص آن‌ها را بشناسید.

جمع بندی

آخرین بخش از این سند رسمی، جمع بندی و نتیجه گیری است. در این بخش به طور خلاصه درباره هر آنچه که در وایت پیپر اتریوم وجود دارد صحبت شده است. همچنین در این بخش از وایت پیپرها، اگر عرضه یک توکن و یا کوین نزدیک باشد، اطلاع رسانی‌ می‌شود تا هرکس که به مشارکت علاقه داشت، از آن با خبر گردد و این فرصت مشارکت را از دست ندهد.

ویژگی های وایت پیپر

ویژگی های وایت پیپر 

از آن جایی که وایت پیپر یک سند رسمی تلقی‌ می‌شود، متن آن رسمی و ساده و با لحن جدی و شفاف نوشته شده است. در یک وایت پیپر مطمئن، اثری از شوخی و طنز دیده‌ نمی‌شود. چون این نوشته شبیه به یک مقاله علمی معتبر است، پس در آن‌ می‌توان از تصاویر و نمودارها نیز بهره برد. توصیه شده است که حجم این فایل، کمتر از 6 صفحه نباشد. در آن به طور مفصل و صریح هرچه که لازم است و باید شامل شود، ذکر گردد.

قالب وایت پیپرها پی دی اف (PDF) است که در رایانه‌ها و تلفن های همراه اکثر افراد، بدون بهم ریختگی نمایش داده شود. پس اگر در جایی، وایت پیپری بدون داشتن مشخصات گفته شده دیدید، در ارزش و اعتبار آن کمی شک کنید. سعی کنید وایت پیپر ارزهای دیجیتال را از سایت اصلی همان شرکت یا سایت های معتبر در زمینه کریپتوکارنسی دریافت کنید.

معرفی وایت پیپر اتریوم

اتریوم در سال 2015 توسط سازنده‌اش، ویتالیک بوترین به بازار کریپتوکارنسی معرفی و عرضه شد. اما از حدود 2 سال قبل از آن، یعنی سال 2013 وایت پیپر اتریوم منتشر شد. البته چون این رمز ارز هر روزه در حال تکمیل و پیشرفت است، به اطلاعات وایت پیپر آن افزوده‌ می‌شود. هدف ویتالیک بوترین از ایجاد این رمز ارز دیجیتالی، ارائه یک ارز دیجیتال مشابه ارز بیت کوین، با قابلیت های فراتر بود. در حال حاضر، اتریوم در رتبه دومین رمز ارز دیجیتالی جای دارد. از ویژگی های خاص این ارز دیجیتال،‌ می‌توان به متن باز بودن و ایجاد قرارداد هوشمند اشاره کرد.

شبکه بلاک چین اتریوم، برای تولید و عرضه ارزهای دیجیتالی که بلاک چین اختصاصی ندارند، بسیار مناسب است. هدف اصلی اتریوم، غیر متمرکز سازی اینترنت است و برای تحقق این هدف، نیاز به یک منبع مالی دارد تا بتواند برنامه‌ها و محاسبات را پیش ببرد. رمز ارز بومی این شبکه، اتر (ETH) نام دارد.

ترجمه وایت پیپر اتریوم

همانطور که گفتیم، وایت پیپر‌ها در سایت رسمی هر توسعه دهنده آن ارز موجود است. وایت پیپر اتریوم با عنوان “قرارداد هوشمند نسل بعدی و پلتفرم های نرم افزاری غیر متمرکز” توسط سازنده اصلی آن یعنی ویتالیک بوترین، نوشته شده است و در سایت اصلی اتریوم برای دانلود موجود است. به دلیل اینکه وایت پیپر اتریوم در سایت اصلی آن  به زبان فارسی موجود نیست، در ادامه به ترجمه آن‌ می‌پردازیم.

در سال 2009، ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین دست به معرفی این ارز دیجیتال و بلاک چین بیت کوین پرداخت. او همزمان با این کار، دو مفهوم آزمایش نشده را به افراد در سرتاسر جهان معرفی کرد: اول اینکه بیت کوین یک ارز دیجیتال آنلاین همتا به همتا (Peer To Peer) است. این ارز بدون هیچ پشتوانه‌‌ای از سمت بانک مرکزی و یا صادرکننده ای، دارای ارزش ذاتی است.

بیت کوین در حال حاضر به عنوان یک واحد پولی معتبر، توجهات زیادی را هم از نظر مالی و هم سیاسی به خود جلب کرده است. چون این واحد پول بدون پشتوانه بانک مرکزی است و نوسانات افزایشی و کاهشی ارزش را نیز با خود به همراه دارد، مورد استقبال افراد قرار گرفته است. همچنین با معرفی بیت کوین، مفهوم بلاک چین اثبات شد.

اگر ما بیت کوین را یک نرم افزار در نظر داشته باشیم، این اپلیکیشن به صورت first-to-file فعالیت‌ می‌کند. یعنی این که اگر کسی 100 بیت کوین داشته باشد و قصد انتقال آن را به صورت همزمان به دو نفر داشته باشد، هر کدام از این دو نفر که زودتر تایید تراکنش بگیرند، بیت کوین به آن انتقال‌ می‌یابد. در گذشته هیچ منطقی برای اثبات اینکه کدام یک از این تراکنش‌ها اول انجام‌ می‌شود، وجود نداشت. اما مفهوم بلاک چینی که ساتوشی ناکاموتو خلق کرد، به عنوان یک راه حل غیرمتمرکز و گواهی اثبات کار، این مسئله را حل کرد.

چند سال بعد ویتالیک بوترین با این شعار که بیت کوین از تمام ظرفیت های بلاک چین استفاده‌ نمی‌کند، دست به معرفی بلاک چین اتریوم زد. مانند هر بلاک چین دیگری، اتریوم نیز نیاز به یک ارز دیجیتال داشت که به این بلاک چین وابسته باشد. نام این ارز دیجیتال اتر (Ether) است. اتر هم یک پول دیجیتال کاملا مشابه با بیت کوین است. سرعت انتقال اتر بسیار بالاست و مانند بیت کوین تحت پشتیبانی هیچ بانک مرکزی‌‌ای نیست. این ارز دیجیتال غیرمتمرکز است و تعداد آن در دنیا محدود است.

اتر بر خلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر، قابلیت این را دارد که برنامه ریزی شود. یعنی توسعه دهندگان این ارز دیجیتال‌ می‌توانند از این ارز برای ساخت برنامه‌های کاربردی جدید استفاده کنند. این برنامه های کاربردی که غیرمتمرکز هستند (dapps)، از مزایای زیادی مثل مزایای فناوری ارزهای رمزنگاری شده و بلاک‌چین بهره‌ می‌برند.

اهداف طراحی اتریوم

اهداف طراحی اتریوم

پیروی از اصول زیر، از اهداف اصلی طراحی اتریوم  است:

سادگی

اتریوم تا حد امکان و با هزینه‌‌‌ی برخی از ذخیره سازی داده‌ها و ناکارآمدی زمانی، باید ساده باشد. هیچ بهینه سازی‌‌ای که به پیچیدگی و ابهام این بلاک چین اضافه‌ می‌کند، نباید انجام بگیرد. مگر اینکه فواید آن بیشتر از معایب آن باشد تا بتوان از این پیچیدگی چشم پوشی کرد.

جهانی بودن

یکی از فلسفه های اساسی اتریوم، این است که جهانی باشد. طبق وایت پیپر اتریوم، اتریوم ویژگی ندارد. یعنی اتریوم یک زبان برنامه نویسی داخلی ارائه کرده‌است که هر برنامه‌نویس‌ می‌تواند با استفاده از آن، هر قرارداد هوشمند یا هر معامله‌‌ای که با منطق ریاضی قابل تعریف باشد را ایجاد نماید. مثلا آیا‌ شما هم می‌خواهید یک ارز دیجیتال بسازید؟ با اتریوم‌ می‌توانید.‌ می‌خواهید یک Skynet در مقیاس کامل راه اندازی کنید؟ با وجود اتریوم،‌ می‌توانید این فعالیت بسیار گسترده را به راحتی انجام دهید و هیچ مانعی برای شما وجود ندارد.

مجزا بودن (Modularity)

پروتکل های اتریوم به گونه‌‌ای طراحی شده اند که تا حد ممکن از هم مجزا و جدا باشند. در وایت پیپر اتریوم این گونه بیان شده است که هدف از طراحی اتریوم این بوده که اگر در یک بخش اصلاحاتی صورت‌ می‌گیرد، بخش های دیگر بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه دهند. مثلا فناوری هایی مثل Ethash و یا درخت اصلاح شده‌‌‌ی پاتریسیا و RLP به عنوان کتابخانه هایی مجزا و کامل اجرا شده اند. توسعه اتریوم باید به گونه‌‌ای باشد که علاوه بر مزایا برای خودش، به نفع تمام اکوسیستم های ارز دیجیتال باشد.

چالاکی

پروتکل اتریوم دارای جزئیات تغییرناپذیر است. اگرچه ما باید در مورد اصلاحات در ساخت و سازهای سطح بالا بسیار دقیق باشیم. برای مثال در مورد اصلاح راهنما، اجرای انتزاعی و در دسترس بودن داده‌ها در اجتماع باید دقت بالایی داشته باشیم. آزمایش‌­های محاسباتی بعداً در فرایند توسعه ممکن است ما را به این نتیجه برساند که تغییراتی خاص، مثل معماری پروتکل یا ماشین مجازی اتریوم (EVM)، مقیاس پذیری یا امنیت را به میزان قابل توجهی ارتقا می‌دهد.

تفکیک و سانسور ناپذیر بودن

پروتکل اتریوم نباید ما را برای استفاده از کاربردهای خاص محدود کند یا جلوی فعالیت را بگیرد. فرایندهای قانون‌گذاری در این پروتکل باید به نحوی باشد که آسیب های وارده به سیستم را مهار کند.

جمع بندی از وایت پیپر اتریوم

در سال ۲۰۱۳ دومین وایت پیپر مهم ارزهای دیجیتال یعنی وایت پیپر اتریوم توسط Vitalik Buterin منتشر شد. ویتالیک بوترین که یک برنامه نویس کانادایی-روسی است با ارائه وایت پیپر اتریوم نحوه استفاده از بلاک چین را تغییر داد. وایت پیپر اتریوم با عنوان «پلتفرم نسل جدید قراردادهای هوشمند و نرم افزارهای غیر متمرکز»  توسط وی منتشر شد. ویتالیک معتقد بود بیت کوین از تمام ظرفیت‌های بلاکچین استفاده نمی‌کند و علاوه بر تحسین ناکاموتو و بیت کوین، به بررسی نقاط ضعف بیت کوین پرداخت.

او در کنار بیت کوین، سایر آلت کوین‌های موجود در بازار را نیز بررسی و آن‌ها را به عنوان نمونه‌های ضعیف‌تر بیت کوین معرفی کرد. سپس در نهایت از اتریوم به عنوان جایگزینی مطمئن برای ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین رونمایی کرد. اتریوم توانست با استفاده از این وایت پیپر ۱۵.۵ میلیون دلار سرمایه جذب کند.

سوالات متداول

اهداف طراحی اتریوم چیست؟

سادگی، جهانی بودن، مجزا بودن و چالاکی از اهداف اصلی اتریوم است.

بنیانگذار ارز اتریوم چه کسی است؟

ویتالیک بوترین در سال 2013 دومین وایت پیپر مهم ارز دیجیتال را منتشر کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.