ویژگی ها و نحوه کار تزوس Tezos

تزوس یک پلتفرم منبع باز است که توکن ابزار و ارز دیجیتال بومی آن XTZ است. این ارز با عرضه اولیه سکه (ICO) در جولای 2017 به صحنه ارزهای دیجیتال راه پیدا کرد. تزوس در این فرآیند 232 میلیون دلار جمع‌آوری کرد.

قیمت آتی تزوس در صرافی ارز دیجیتال بر اساس تحلیل عاملی گسترده، در بلندمدت صعودی پیش‌بینی می‌شود. بسیاری به ماهیت غیرمتمرکز شبکه و افزایش همکاری با یوبی‌سافت، ردبول ریسینگ هوندا و کولیبری اشاره می‌کنند که معمولاً ارزش XTZ را بالاتر می‌برد. در این پست می‌خواهیم در رابطه با جنبه‌های مختلف ارز XTZ باهم به گفتگو بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

تزوس

تزوس (XTZ) چیست؟

تزوس یک پلتفرم میزبانی قرارداد هوشمند و برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (DApps) است که امکان تراکنش‌های همتا به همتا را فراهم می‌کند. توکن ابزار بومی، XTZ، به‌عنوان Tez یا Tezzie نیز شناخته می‌شود. توکن‌ها به دارندگان XTZ هنگامی‌که در مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) مشارکت می‌کنند، پاداش دریافت می‌کنند.

بااین‌حال، تفاوت‌های اساسی بین تزوس و سایر ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاک چین وجود دارد. به‌عنوان‌ مثال، در Tezos، افرادی به نام bakers وجود دارند. در اصل، آن‌ها همان عملکردی را انجام می‌دهند که ماینرها در شبکه‌های دیگر انجام می‌دهند، امنیت و مدیریت شبکه، تأیید تراکنش‌ها و توزیع پاداش‌های بلوک؛ اما به‌جای استفاده از سخت‌افزار گران‌ قیمت ماینینگ برای انجام این اقدامات، آن‌ها به‌طور مجازی از طریق اجماع PoS انجام می‌شوند.

چه چیزی تزوس را منحصربه‌فرد می‌کند؟

مدل حاکمیت روی زنجیره به کاربران اجازه می‌دهد تا تصمیم بگیرند و تغییرات را در اکوسیستم تسهیل کنند. تزوس غیرمتمرکز است و رویکرد اساسی آن به‌ منظور ایجاد شفافیت و دموکراسی برای سهامداران است تا نظرات خود را در مورد تغییرات پروتکل بیان کنند.

این بدان معناست که تغییرات را می‌توان بدون فورک در شبکه پیاده‌سازی کرد. مشکل فورکینگ این است که می‌تواند منجر به شکاف و اختلاف‌نظر بین جامعه ارزهای دیجیتال و ماینرها شود. Tezos قصد دارد این مشکل را با اجازه دادن به شرکت‌ کنندگان شبکه خود یا همان bakers ها حل کند که خودشان در مورد تغییرات شبکه تصمیم بگیرند.

برخلاف بیت کوین، XTZ به bakers-هایی که بلاک‌های جدیدی را در بلاک چین تزوس تولید می‌کنند، پاداش می‌دهد. ازآنجایی‌که bakers-ها برای حفظ شبکه روی یک گره کامل کار می‌کنند، به این معنی است که XTZ نمی‌تواند استخراج شود. یکی دیگر از راه‌های کسب XTZ این است که XTZ را برای پاداش به اشتراک بگذارید. به‌عنوان‌مثال، یک نماینده (دارنده توکن) می‌تواند توکن‌های XTZ را به یک bakers برای شرط‌بندی پاداش تفویض کند.

در نهایت، XTZ قصد دارد خود را از بیت کوین یا اتریوم با جلوگیری از هارد فورک ها، مانند بیت کوین کلاسیک یا اتریوم کلاسیک که ممکن است توسعه آینده بلاک چین را خدشه‌دار کند، متمایز کند.

مطلب پیشنهادی: خرید پرفکت مانی بدون احراز هویت

تزوس چگونه کار می‌کند؟

ایده تزوس در سال 2014 در یک وایت پیپر منتشر شد و این پلتفرم در سال 2018 به‌ صورت آنلاین راه‌اندازی شد. این پلتفرم توسط آرتور بریتمن و همسرش کاتلین بریتمن تاسیس شد. بریتمن که قبلاً یک تحلیلگر مالی بود، استدلال می‌کرد که بزرگ‌ترین نقص بیت کوین فقدان فرآیند حاکمیت آن است. اجماع اثبات سهام Tezos مقیاس‌پذیری آن را بهبود می‌بخشد و اجرای قراردادهای هوشمند و نگرانی‌های امنیتی مربوط به پذیرش دارایی‌های دیجیتال را از بین می‌برد.

برخلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر، مشارکت جامعه نقش مهمی در توسعه شبکه تزوس دارد. این یک شبکه رمزنگاری منبع باز است که هدف آن ایجاد بهترین پاداش‌ها است. بر این اساس، دارندگان توکن برای شرکت در مکانیسم اجماع PoS پاداش دریافت می‌کنند.

فرایند baking در شبکه تزوس

تزوس

برای درک چگونگی کارکرد Tezos، ابتدا باید در مورد فرآیند  baking بیشتر بدانید.

برای بیکر شدن باید 8000 XTZ داشته باشید. هنگامی‌ که فردی بیکر می‌شود، می‌تواند بلوک‌هایی را به زنجیره بلوکی تزوس اضافه کند؛ فرآیندی که به‌عنوان بیکینگ شناخته می‌شود. هر چه بیکر XTZ بیشتری داشته باشد، شانس بیشتری برای کسب پاداش دارد.

بااین‌حال، اگر فردی دارای 8000 XTZ (قدرت محاسباتی برای شرکت در baking) نباشد، می‌تواند توکن‌های خود را به یک بیکر واگذار کند. اگرچه در سطح بیکرها نیست، اما نمایندگان همچنان می‌توانند درآمد غیرفعال قابل‌توجهی را از طریق شرط‌بندی کسب کنند. نمایندگان ژتون‌های خود را به بیکرها قرض می‌دهند و به آن‌ها شانس بیشتری برای baking یک بلوک می‌دهند. سپس بیکر معمولاً هر XTZ اضافی به‌ دست‌آمده را با نماینده به اشتراک می‌گذارد.

مطلب پیشنهادی: خرید فوری تتر

ویژگی‌های Tezos

ویژگی منحصربه‌فرد تزوس این است که بدون نیاز به هارد فورک قابل ارتقا است. این بدان معناست که تغییرات را می‌توان بدون فورک در شبکه پیاده‌سازی کرد. مشکل فورکینگ این است که می‌تواند منجر به شکاف و اختلاف‌ نظر بین جامعه ارزهای دیجیتال و ماینرها شود. تزوس قصد دارد این مشکل را با اجازه دادن به شرکت‌ کنندگان شبکه (بیکرها) در مورد تغییرات شبکه حل کند.

فقط بیکرها می‌توانند در مورد هر تغییری رأی دهند. با این‌ حال، اگر نماینده‌ای با موضوع بیکینگ موافق نباشد، می‌تواند به بیکر دیگری که با دیدگاه‌های او در مورد یک موضوع همسوتر است، تفویض اختیار کند.

ازاین‌رو، تزوس به‌ طور قابل‌ توجهی با سیستم‌های PoS سنتی‌تر متفاوت است که در آن هر دارنده توکن می‌تواند در فرآیند حاکمیت شرکت کند. با تزوس، بیکرها به نمایندگی از نمایندگان خود رای خواهند دادند. به همین دلیل است که سیستم PoS مورد استفاده در بلاک چین Tezos یک نوع Delegated Proof-of-Stake (DPoS) است.

بااین‌وجود، این سیستم مشابه سایر بلاک چین‌هایی نیست که از DPoS استفاده می‌کنند، مانند EOS یا TRON. به‌طور خاص، آنچه تزوس استفاده می‌کند، اثبات سهام (LPoS) نامیده می‌شود. این به این دلیل است که تفویض در این شبکه اختیاری است، درحالی‌که با DPoS، این‌طور نیست.

تزوس چگونه کاربران را ایمن نگه می‌دارد؟

مکانیسم توافق PoS از دستکاری جلوگیری می‌کند. به‌عنوان‌ مثال، Tezos به کاربران اجازه می‌دهد تا سهام خود را از یک بیکر به بیکر دیگری منتقل کنند، بیکرها را تشویق می‌کند تا بهترین رفتار خود را داشته باشند.

ازآنجایی‌که تزوس پایگاه داده مرکزی ندارد، دستکاری‌ کنندگان برای تسلط بر شبکه به قدرت محاسباتی عظیمی نیاز دارند. حتی اگر این کار را انجام دهند، بازهم دستکاری کننده برای هرگونه تغییر پروتکل نیاز به اجماع سهامداران دارد. رمزگذاری تزوس همچنین یک‌لایه امنیتی دیگر برای محافظت از اطلاعات کاربران اضافه می‌کند.

مطلب پیشنهادی: صرافی خرید و فروش تتر

ارز دیجیتال تزوس

نتیجه‌گیری

به‌ طور قطعی نمی‌توان گفت که XTZ یک سرمایه‌ گذاری بلند مدت عالی است، پیش‌بینی اینکه چقدر قیمت آن بالا خواهد رفت دشوار است؛ مانند سایر ارزهای دیجیتال، افزایش قیمت این ارز نیز به میزان بالا رفتن بیت کوین بستگی دارد. بیت کوین همچنان احتمالاً در سال‌های آینده تأثیر زیادی بر بازار آلت کوین خواهد داشت.

البته نمی‌توان با اطمینان 100 درصد پیش‌بینی کرد که چه اتفاقی خواهد افتاد. پیش‌بینی بر اساس آنچه فکر می‌کنیم ممکن است اتفاق بیفتد، به‌اندازه کافی دشوار است، چه رسد به در نظر گرفتن رویدادهای غیر قابل‌ پیش‌بینی جهانی که می‌توانند بر قیمت‌های بازار تاثیر بگذارند.

با در نظر گرفتن همه موارد، همه‌چیز برای XTZ خوب پیش می‌رود. این ارز در حال حاضر شتاب بیشتری گرفته و محبوبیت آن به‌آرامی اما پیوسته افزایش می‌یابد. تزوس همچنین دارای ویژگی‌های بازخرید کننده کافی برای متمایز کردن آن از سایرین است و ما فکر می‌کنیم که می‌تواند در درازمدت یک ارز موفق باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.