تحلیل بیت کوین

در این پست از ارزکت ، ما تلاش می‌کنیم تا حدودی تحلیل بیت کوین را به‌صورت ساده ارائه دهیم و در رابطه با گفته‌ها و ناگفته‌های زیادی از بیت کوین به گفتگو بپردازیم.

بیت کوین به‌عنوان اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز که در سال 2009 همراه با بلاک چین معرفی شد و فرصت‌های جدیدی را برای کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه ارائه داد.

تراکنش‌های همتا به همتای بیت کوین مستقل از سیستم بانکی هستند. همچنین مبادلات خارجی را با کارمزد تراکنش‌های پایین، مانند حواله‌ها، تسهیل می‌کنند و درجه بالایی از ناشناس بودن را ارائه می‌دهند.

این فرصت‌ها همراه با سایر عوامل کلیدی باعث شد که بیت کوین به‌شدت محبوب شود و قیمت آن در سال 2017 تا به حال به‌شدت افزایش.

بیت کوین (BitCoin) چیست؟

به زبان ساده، بیت کوین یک ارز دیجیتال کاملاً غیرمتمرکز است و این یعنی هیچ دولت، نهادی (مانند بانک) یا مرجع دیگری که آن را کنترل کند وجود ندارد. مالکان این ارز ناشناس هستند.

بیت کوین به‌جای استفاده از نام، شناسه، کد تراکنش و غیره، خریداران و فروشندگان را از طریق کلیدهای رمزگذاری به یکدیگر متصل می‌کند. در عوض، بیت کوین توسط کامپیوترهای قدرتمند متصل به اینترنت استخراج می‌شود.

چه کسی بیت کوین را ایجاد کرد؟

بیت کوین در سال 2008 شکل گرفت، زمانی که شخصی به نام «ساتوشی ناکاموتو» (که هویت واقعی او هنوز یک راز است) مقاله‌ای به نام «بیت کوین: یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا» منتشر کرد.

عنوان مقاله دو ویژگی کلیدی بیت کوین 1 را نشان می‌دهد و اصل تحلیل بیت کوین از آن استخراج می‌شود:

  •  Peer-to-Peer: بیت کوین امکان پرداخت مستقیم P2P را بدون واسطه‌های شخص ثالث مانند بانک‌ها یا پردازشگرهای پرداخت فراهم می‌کند. این یک دلیل اصلی است که چرا بیت کوین معمولاً به‌عنوان یک ارز بسیار غیرمتمرکز در نظر گرفته می‌شود.
  • نقدینگی الکترونیکی: در گذشته تلاش‌های زیادی برای توسعه پول نقد الکترونیکی صورت گرفته است، اما چیزی که بیت کوین را متمایز می‌کند، استفاده هوشمندانه آن از فناوری‌های موجود مانند رمزنگاری و سیستم‌های توزیع‌شده است تا آن را بسیار ایمن و کارآمد کند.

انواع تحلیل بیت کوین

انواع تحلیل بیت کوین

هنگامی که شخصی بیت کوینی را برای شخص دیگری ارسال می‌کند، شبکه آن تراکنش و سایر تراکنش‌های انجام شده در یک دوره زمانی معین را در یک «بلاک» ثبت می‌کند. کامپیوترهایی که نرم‌افزارهای ویژه‌ای را اجرا می‌کنند

یا همان «ماینرها»، این تراکنش‌ها را در یک دفتر کل دیجیتال بزرگ ثبت می‌کنند. این بلوک‌ها در مجموع به‌عنوان «بلاک چین» شناخته می‌شوند.

استخراج‌کنندگان با استفاده از نرم‌افزار تخصصی و سخت‌افزار قدرتمند این بلوک‌ها را به دنباله‌ای از کد تبدیل می‌کنند که به نام «هش» شناخته می‌شوند. بک‌اند این کار بسیار پیچیده است.

تولید هش نیاز به قدرت محاسباتی جدی دارد و هزاران ماینر به طور هم‌زمان برای انجام آن با هم رقابت می‌کنند. هنگامی که یک هش جدید تولید می‌شود، در انتهای زنجیره بلوکی قرار می‌گیرد و سپس به‌روزرسانی عمومی و انتشار می‌یابد.

اگر بخواهیم تعریف کامل‌تری از تحلیل بیت کوین در پشت پرده داشته باشیم باید گفت که: بیت کوین از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند. کاربران عادی مانند من و شما می‌توانیم از سیستم برای ارسال و دریافت پول به راحتی استفاده کنیم.

به عبارتی ساده‌تر کاربران از طریق سیستم بیت کوین پول می‌فرستند و دریافت می‌کنند و کار سخت زیر آن توسط ماینرها انجام می‌شود

ماینرها باید کامپیوترهایی با قدرت پردازش زیادی را برای ذخیره داده‌ها، مدیریت و پخش تراکنش‌ها و حل یک معمای پیچیده ریاضی (به نام اثبات کار (PoW)) اجرا کنند تا به آنچه «اجماع» معروف است، برسند. هنگامی که تراکنش جدیدی را به شبکه بیت کوین ارسال می‌کنید، ماینرها تراکنش شما را دریافت می‌کنند و تمام کارهای پیچیده‌ای که در بالا ذکر شد را در پشت پرده انجام می‌دهند.

تحلیل بیت کوین براساس ارزش

  • تحلیل بیت کوین از لحاظ ارزش

ارزش بیت کوین بر اساس آنچه مردم برای آن پرداخت خواهند کرد تعیین می‌شود. به این ترتیب، شباهتی با نحوه قیمت‌گذاری سهام وجود دارد.

پروتکل ایجاد شده توسط ساتوشی ناکاموتو می‌گوید که تنها 21 میلیون بیت کوین می‌تواند استخراج شود – تقریباً 19 میلیون بیت کوین تاکنون استخراج‌شده است – بنابراین عرضه محدودی مانند طلا و سایر فلزات گران‌بها برای وجود دارد، اما هیچ ارزش ذاتی واقعی وجود ندارد.

(تئوری‌های ریاضی و اقتصادی متعددی در مورد اینکه چرا ناکاموتو عدد 21 میلیون را انتخاب کرد وجود دارد.) این امر بیت کوین را از سهام که معمولاً با درآمد واقعی یا بالقوه شرکت ارتباط دارد متفاوت می‌کند.

  • تحلیل بیت کوین از لحاظ ریسک و خطرات

از خطرات قانونی و نظارتی که بگذریم، بیت کوین هم به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری یک ارز بسیار خطرناک است. وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید، دقیقاً می‌دانید که با یک دلار یا مثلاً با 100 هزار تومان چه‌ چیزی می‌توانید بخرید.

بااین‌حال، ارزش مالی یک بیت کوین بسیار نامنظم است و ممکن است روز به روز و حتی ساعت به ساعت به طور گسترده در نوسان باشد. ردیابی تراکنش‌های بیت کوین برای افراد سخت است، هرچند غیرممکن نیست.

تحلیل بیت کوین براساس ریسک

علیرغم افزایش شدید تعداد کل سرمایه‌گذاران دارای ابزارهای رمزنگاری، ابزارهای سایبری امروزی، نظارت بر تراکنش‌ها و شناسایی ردپای مجازی افراد را در بلاک چین‌های مختلف فراهم کرده‌اند و این یعنی علاوه بر ریسک نوسانات، ما با ریسک هک و امنیت سایبری نیز روبه‌رو هستیم و همین موضوع تحلیل بیت کوین را از لحاظ امنیت کمی پیچیده می‌کند.

از طرفی شما هرگز نمی‌توانید مطمئن باشید که چه کسی به شما بیت کوین می‌فروشد یا از شما می‌خرد. همچنین فرصت‌های پولشویی در اکو سیستم بیت کوین فراوان است. سرقت نیز یک خطر همیشه‌ در کمین در این اکوسیستم است.

چرا بیت کوین آن‌قدر سروصدا به پا کرد؟

بیت کوین اولین شبکه پرداخت است که کاملاً مستقل و خود پایدار است که در آن هیچ طرف یا اتفاقی نمی‌تواند مداخله کند یا سیستم را خاتمه دهد. تا زمانی که به اینترنت دسترسی دارید، می‌توانید در هر زمان و در هر نقطه از جهان از آن استفاده کنید.

این راه را برای انقلاب تکنولوژیکی بعدی از زمان اینترنت هموار کرد و این یعنی ارائه یک ارز دیجیتال جهانی بدون هزینه‌های واسطه. سایر جنبه‌های جالب بیت کوین (و به‌طورکلی ارزهای دیجیتال) که باعث اینجا این سروصدا شدند عبارت‌اند از:

  • عرضه محدود (که منجر به کمبود می‌شود و آن را به طلای دیجیتال تشبیه می‌کند).
  • تسویه سریع (تراکنش‌ها بسیار سریع قابل انجام هستند).
  • پتانسیل برای توسعه برنامه‌های کاربردی در سیستم آن (نام قراردادهای هوشمند).

تحلیل بیت کوین براساس رقبا

  • تحلیل بیت کوین از لحاظ وجود رقبا

چرا علاوه بر بیت کوین، ارزهای دیجیتال متفاوتی وجود دارد؟ آیا بیت کوین به‌تنهایی کافی نیست؟ این بخش از تحلیل بیت کوین در رابطه با دلیل نیازمندی‌ها به دنیایی غیر از دنیای بیت کوین است.

می‌توان گفت که بیت کوین اگرچه پادشاه ارزهای دیجیتال است ولی کامل نیست. از لحاظ امنیت، از لحاظ کاربردی بودن، از لحاظ سریع بودن و… دنیای ارزهای دیجیتال نیازمند نگرش تازه و ابداع تازه‌ای بود که آلت کوین ها و سایر ارزهای دیجیتال امروزی تا حدود زیادی این خلاء را پر کردند.

سکه‌های جایگزین (آلت کوین ها) دیگر ارزهای دیجیتال موجود در بازار هستند که بیت کوین نیستند. آلت کوین های مختلف برای اهداف خاص خود وجود دارند. هرکدام از آن‌ها شاید در جنبه‌هایی نسبت به بیت کوین برتری داشته باشند.

همچنین این موضوع در مورد کریپتوها (سایر ارزهای دیجیتال خارج از چارچوب بیت کوین و آلت کوین ها) نیز صادق است. نمونه‌هایی مانند لایت کوین (LTC) و بیت کوین کش (BCH) ویژگی‌های بیت کوین را به اشتراک می‌گذارند اما تراکنش‌های سریع‌تری را ارائه می‌دهند.

برای مثال امروزه اتریوم (ETH) و EOS بر ارائه یک پلت فرم منبع باز برای نوشتن قراردادهای هوشمند و ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) تمرکز دارند و رونق بسیار خوبی هم گرفته‌اند.

جمع بندی

تابه این جا ما از جنبه‌های مختلفی از بیت کوین از جمله امنیت، رقبا، ریسک و خطرات آن صحبت کردیم. با این حال تحلیل بیت کوین به‌صورت کامل نیازمند صدها مقاله و کتاب است و در یک مقاله ساده نمی‌توان به‌صورت کامل آن را تحلیل کرد.

از طرفی به دلیل اینکه روز به روز قیمت بیت کوین در حال نوسان است و سایر ارزهای دیجیتال بر همدیگر تأثیر می‌گذارند، این تحلیل بسیار پیچیده و سخت‌تر خواهد شد. امیدوارم که مقاله ما در رابطه با تحلیل بیت کوین مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

بهترین کانال تحلیل بیت کوین کجاست؟

برای تحلیل بیت کوین، کانال های بسیار متفاوتی وجود دارد. برای انتخاب بهترین آن ها، می بایست به مواردی نظیر بروزرسانی سریع، ارائه سیگنال های خرید، پشتیبانی 24 ساعته و موارد این چنینی، دقت نمود.

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.