ذخیره ارزش چیست؟

اگر می‌خواهید دقیقاً یاد بگیرید که ذخیره ارزش به چه معنا است و چه کاربردی دارد، به‌جای درستی آمده‌اید. در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با Store of Value به گفتگو بپردازیم، پس با ارزکت همراه باشید. در این مقاله، ما تعریف ذخیره ارزش، نحوه ارزیابی یک ذخیره ارزش را پوشش می‌دهیم و سپس بررسی می‌کنیم که آیا ارزهای فیات، طلا و بیت کوین ذخیره‌های خوبی برای ارزش هستند یا خیر. در نهایت، خواهیم دید که کدام یک بهترین گزینه برای Store of Value است.

تعریف ذخیره ارزش

Store Value یک ارز، کالا یا دارایی است که ارزش خود را در مدت‌زمان طولانی حفظ می‌کند. ذخیره ارزش می‌تواند ارزش آن را افزایش دهد، اما نباید کاهش یابد. با رشد بیت کوین مفهوم Store of Value معنی خاصی به خود می‌گیرد و این تا حد زیادی به لطف ساتوشی ناکاموتو است که به‌طور خاص بیت کوین را برای تقلید از ذخایر ارزش طلا طراحی کرد. در حال حاضر، میلیون‌ها نفر بیت کوین را طلای دیجیتال می‌دانند؛ اما آیا بیت کوین بهتر از دلار و طلا است؟

چه عواملی دارایی را به ذخیره ارزش تبدیل می‌کند؟

عوامل متعددی وجود دارد که یک دارایی را به یک Store Value تبدیل می‌کند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که یک دارایی در هر زمانی می‌تواند ذخیره خوبی از ارزش باشد، حتی اگر همه عوامل را برآورده نکند. عوامل زیر یک دارایی را به گزینه مناسبی برای ذخیره ارزش تبدیل می‌کند.

به‌ طور گسترده پذیرفته‌شده – قابل‌دسترسی برای همه : یک دارایی باید به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان یک ذخیره ارزش توسط درصد زیادی از بازار شناخته شود. هرچه افراد بیشتری آن را پذیرش کنند، در واقع ذخیره ارزش بهتری است.

بادوام در طول زمان و عدم استهلاک : خواه یک سال، یک دهه یا حتی یک قرن باشد، یک ذخیره ارزش باید ارزش خود را در دوره‌های طولانی حفظ کند. برای مثال، طلا و نقره هزاران سال است که ذخیره‌های موفقی از ارزش بوده‌اند.

خرید و فروش آسان : شما باید به‌راحتی بتوانید ارز یا سهام و یا دارایی را با پول نقد به‌سرعت و به‌راحتی تعویض کنید. اساساً باید بازاری قوی از افرادی وجود داشته باشد که دائماً مایل به خرید و فروش آن باشند.

کمیاب – عرضه محدود : ایجاد عرضه بیشتر یک دارایی، ارزش سهام موجود را کاهش می‌دهد و این در حالی است که کمبود یا کمیاب بودن یک دارایی آن را به یک ویژگی ارزشمند ذخیره ارزش تبدیل می‌کند. به‌عنوان‌مثال، ارزهای فیات خیلی کمیاب نیستند، زیرا دولت‌ها اغلب تعداد بیشتری از آن‌ها را چاپ می‌کنند، درحالی‌که بیت کوین تنها 21 میلیون بیت کوین عرضه می‌کند.

تقسیم‌ پذیر : هرچه تقسیم یک دارایی به بخش‌های کوچک‌تر آسان‌تر باشد، ذخیره ارزش معنی بهتری به خود می‌گیرد، زیرا در این صورت مجبور نیستید کل آن را بفروشید. به‌عنوان‌مثال، درحالی‌که طلا را می‌توان تقسیم کرد ولی تقسیم آن به‌آسانی بیت کوین نیست. هر بیت کوین به 100 میلیون ساتوشی قابل‌تقسیم است.

قابلیت حمل : ذخیره ارزش‌ها زمانی ارزشمندتر هستند که بتوانید به‌راحتی قابلیت حمل داشته باشند. درحالی‌که املاک و مستغلات به‌طورکلی یک ذخیره ارزش با ثبات است، واضح است که شما نمی‌توانید آن را به‌جایی ببرید. از سوی دیگر، مثلاً انتقال آثار هنری در سطح جهانی بسیار آسان‌تر است. یا مثلاً انتقال بیت کوین و رمز ارزهای دیگر، شما می‌توانید تمام بیت کوین خود را با یک دستگاه سخت‌افزاری کوچک با یک رمز عبور انتقال دهید.

مطلب پیشنهادی : تابع هش (hash function) چیست؟

ارز های فیات به‌ عنوان ذخیره ارزش

ارز های فیات به‌ عنوان ذخیره ارزش

ارزهای فیات مانند دلار استرالیا (AUD) و دلار آمریکا (USD) معمولاً دارای ارزش پایینی هستند زیرا به‌طور پیوسته قدرت خرید خود را از دست می‌دهند. این ارزها فقط به این دلیل استفاده می‌شوند که سایر وظایف پول را به‌خوبی انجام می‌دهند، ازجمله اینکه وسیله مبادله و واحد حساب هستند.

در اینجا یک مرور سریع از ارزهای فیات در برابر عوامل ذخیره ارزش آورده شده است:

  • به‌طور گسترده پذیرفته‌شده – دلار آمریکا به‌طور گسترده پذیرفته‌شده‌ترین ذخیره ارزش در این سیاره است، زیرا صدها کشور از آن به‌عنوان وسیله مبادله، به‌ویژه برای پرداخته‌ای بین‌المللی استفاده می‌کنند. سایر ارزهای فیات عموماً در کشور خود پذیرفته‌شده‌اند، اما نه در سراسر جهان.
  • بادوام در طول زمان – نه ارزهای فیات در طول زمان قدرت خرید خود را از دست می‌دهند زیرا بانک‌های مرکزی عرضه پولی را گسترش می‌دهند.
  • خریدوفروش آسان – بله ارزهای فیات به‌راحتی در بانک‌ها مبادله می‌شوند و به‌عنوان پرداخت در سراسر جامعه پذیرفته می‌شوند.
  • کمیاب – ارزهای فیات کمیاب نیستند زیرا بانک‌های مرکزی در سراسر جهان نرخ بهره را کاهش داده و ارز جدید را با سرعتی بی‌سابقه چاپ می‌کنند.
  • قابل‌تقسیم – اکنون‌که می‌توانیم با ارزهای فیات به‌صورت دیجیتال معامله کنیم، آن‌ها به‌راحتی قابل‌تقسیم هستند.
  • قابل‌حمل – به‌طورکلی می‌توانید ارز فیات خود را با خود ببرید، اما باید به بانک‌ها و شبکه‌های پرداخت متکی باشید.

طلا به‌عنوان ذخیره ارزش

مسلماً طلا در طول سه هزار سال گذشته ذخیره غالب ارزش بوده است. تمام ویژگی‌های یک ذخیره بزرگ ارزش را دارد و تنها ارزهای دیجیتال جدید از آن پیشی گرفته‌اند که حتی بهتر از آن‌ها در نظر گرفته می‌شوند. علاوه بر این، در طول تاریخ، طلا نه‌تنها یک ذخیره ثابت ارزش، بلکه شکل اولیه پول بوده است.

در اینجا یک مرور سریع از طلا به‌عنوان Store Value آورده شده است:

  • به‌طور گسترده پذیرفته‌شده است – طلا در سراسر جهان به‌عنوان نوعی پول پذیرفته‌شده است.
  • بادوام در طول زمان بله، طلا بادوام‌ترین ذخایر ارزشی است که هزاران سال ارزش خود را حفظ کرده است.
  • قابلیت خرید و فروش – یک بازار جهانی فعال برای طلا وجود دارد که خریدوفروش هر دو اوراق بهادار طلا و فلز فیزیکی را آسان می‌کند.
  • کمیاب – طلا کمیاب‌ترین فلز گران‌بها است، با نرخ تورم تنها در حدود 1٪، بسیار کمتر از ارزهای فیات.
  • قابل‌تقسیم – شما می‌توانید طلا را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید، اگرچه به‌راحتی به مقدار کافی برای خرید چیزهایی مانند یک فنجان قهوه تقسیم نمی‌شود.
  • قابل‌حمل – شما می‌توانید هر جا که می‌روید طلا را با خود ببرید، بااین‌حال، نمی‌توانید آن را مانند ارزهای دیجیتال از طریق اینترنت ارسال کنید.
  • بارزترین ویژگی طلا کمیاب بودن آن است که آن را از سایر فلزات گران‌بها مانند نقره جدا می‌کند. درواقع، این کمبود بود که الهام‌بخش سیاست پولی بیت کوین بود.

مطلب پیشنهادی : تفاوت پکس گلد و تتر چیست؟

بیت کوین به‌ عنوان یک Store Value

بیت کوین به‌ عنوان یک Store Value

بیت کوین توسط بسیاری به‌عنوان طلای دیجیتال در نظر گرفته می‌شود که مزایای ارز دیجیتال و فلز گران‌بها را ارائه می‌دهد. درحالی‌که این‌یک ذخیره‌ ارزش به‌مراتب جدیدتر است، اما تمام الزامات ذخیره‌سازی ارزش را برآورده می‌کند.

در اینجا یک مرور سریع از بیت کوین به‌عنوان یک store value وجود دارد:

  • به‌طور گسترده پذیرفته‌شده است – بیت کوین به‌طور گسترده در سراسر جهان، به‌ویژه در استرالیا، ایالات‌متحده آمریکا، آفریقا و اروپا استفاده می‌شود.
  • بادوام در طول زمان – بیت کوین دارایی بسیار جوان‌تری نسبت به سایر ذخیره های ارزش است و در طول تاریخ 12 ساله خود به‌عنوان یک ذخیره موفق ارزش خود را ثابت کرده است.
  • قابلیت خریدوفروش – شما می‌توانید بیت کوین را 24/7، 365 روز از سال بخرید و بفروشید. بازار نقدینگی باورنکردنی برای بیت کوین وجود دارد که بزرگ‌ترین مؤسسات مالی جهان روزانه آن را معامله می‌کنند.
  • کمیاب – با محدودیت تنها 21 میلیون سکه، بیت کوین کمیاب‌ترین ذخیره ارزشی است که ما در اینجا لیست کرده‌ایم.
  • قابل‌تقسیم – هر بیت کوین را می‌توان به 100 میلیون ساتوشی تقسیم کرد و پرداخت تراکنش‌های روزمره شبکه لایتنینگ آسان می‌کند.
  • قابل‌حمل – می‌توانید بیت کوین را در هر کجای دنیا با خود ببرید. ازآنجایی‌که می‌توانید سکه‌ها را برای خود نگه‌دارید، برای دسترسی به آن نیازی به تکیه‌بر هیچ شبکه بانکی یا پرداختی ندارید.

همان‌طور که می‌بینید، بیت کوین مزایای زیادی نسبت به ارزهای فیات دارد، اما آیا بهترین ذخیره ارزش است؟

مطلب پیشنهادی : شبکه لایتنینگ چیست؟

جمع بندی

بسیاری از سرمایه‌گذاران بیت کوین را بهترین Store Value می‌دانند زیرا بهترین جنبه‌های ارزهای دیجیتال را دارد: به‌طور گسترده پذیرفته‌شده، قابلیت خرید و فروش، کمیاب، قابل‌تقسیم و قابل‌حمل است. تنها چیزی که فاقد آن است دوام در طول زمان است. درحالی‌که خود را در طول یک دهه ثابت کرده است، اما در طول قرن‌ها مانند طلا زمانی برای اثبات خود نداشته است. امیدوارم که مقاله ما در رابطه با Store of Value برای شما مفید واقع شده باشد.

سوالات متداول

بهترین ذخیره ارزش در چه دارایی است؟

ارزش ذخیره یا Store Value یک دارایی به شمار می رود که ارزش خود را بدون استهلاک حفظ می کند. از این رو طلا، نفره و بیت کوین دارای ذخیره ارزش بالایی هستند.

ذخیره ارزش چه ویژگی هایی دارد؟

از ویژگی های مهم ذخیره ارزش می توان به مواردی همچون ماندگاری، کمیابی و تولید دشوار اشاره داشت.

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.