استخر نقدینگی (Liquidity Pool) چگونه کار می کند؟

استخر نقدینگی در واقع یک نوع استاندارد جدیدی است که به منظور معامله‌های کارآمد طراحی شده است. این قابلیت به کاربران این اماکن را می‌دهد که از دارایی‌های خود سودی را کسب کنند. استخرهای نقدینگی Defi امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. به همین دلیل افرادی زیادی وجود دارند که در اندیشه پیوستن به این نوع از پلتفرم‌ها هستند.

معمولا پیوستن به استخر نقدینگی، نیاز به دانش و مهارت کافی در این زمینه دارد و نمی‌توان بدون داشتن اطلاعات کافی وارد این عرصه شد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی استخر نقدینگی و نحوه عملکرد آن بپردازیم. با ارزکت همراه ما باشید.

استخر نقدینگی چگونه کار می‌کند؟

در حال حاضر، دو گونه صرافی ارز دیجیتال در پلتفرم اتریوم وجود دارد. نوع اول این صرافی‌ها به شکل غیرمتمرکز، دارای دفتر سفارش هستند، که در این بین می‌توان به صرافی Radar Relay اشاره کرد. نوع دوم این صرافی‌ها به صورت متمرکز می‌باشند که استخرهای نقدینگی هم نام دارند. از جمله آن‌ها می‌توان به Kyber، Uniswap و Bancor اشاره کرد.

یک استخر نقدینگی دقیقا وظیفه این را دارد تا وابستگی توکن‌ها به میزان حجم ترید را از بین ببرد. همچنین این استخر، نقدینگی دائمی را برای توکن‌ها تضمین می‌کند. یک استخر نقدینگی در مقابل یک دفتر سفارش دارای مزیت‌هایی است که در ادامه مقاله به آنها می‌پردازیم. 

این مطلب را هم بخوانید : همه آنچه درباره امور مالی غیرمتمرکز (DEFI) باید بدانید!

مزایای استفاده از استخرهای نقدینگی 

این استخر در حقیقت یک بازار ساز خودکار می‌باشد که با بهره‌گیری از یک سیستم قرارداد هوشمند و خودکار، سفارش‌ها را بر مبنای پارامترهایی که از پیش مشخص شده‌اند، به یکدیگر مرتبط می‌کنند. در این قسمت لزومی ندارد تا تریدرها به صورت مستقیم با تریدرهای دیگر در ارتباط باشند. تا زمانی که سرمایه‌داران، دارایی‌های خود را وارد استخر کنند، نقدینگی نیز وجود خواهد داشت.

مزایای استخر نقدینگی

بازارسازها در صرافی‌هایی که متکی بر دفاتر سفارش هستند، بایستی دائما سفارشات خرید و فروش را بر اساس نوسانات بازار تنظیم کنند. بازارسازها در این شرایط باید حرفه‌ای عمل کنند و تخصص و زمان مورد نیاز را به منظور مدیریت استراتژی خود، داشته باشند. ولی در یک استخر نقدینگی نیازی به انجام این نوع کارها نبوده و تامین‌کنندگان این نقدینگی فقط کافیست که دارایی‌های خود را به یک استخر وارد کرده و باقی کارها را به قرارداد هوشمند بسپارند.

مطلب پیشنهادی: بازار ساز خودکار (AMM) چیست و چگونه کار می کند؟

برای اینکه در یک استخر نقدینگی شرکت کنید، لزومی به احراز هویت نیست و موانعی برای اینکار برای کاربران وجود ندارد. هر شخصی قادر است تا با شرکت کردن در یک استخر نقدینگی از مزایای آن بهره‌مند شود. هنگامی که فردی قصد دارد نقدینگی را در یک استخر فراهم کند، ارزش مساوی با هر دو دارایی را بایستی پرداخت کند.

واریز ۱۰۰ دلار نقدینگی در یک استخر اتریوم یا DAI، به این معنی است که شما ۱۰۰ دلار اتریوم و ۱۰۰ دلار DAI را که در مجموع، ۲۰۰ دلار ارزش دارد را باید در استخر واریز کنید. 

در مقابل، سرمایه‌گذاران به ازای سرمایه‌گذاری در استخرهای نقدینگی، توکن‌های استخر مربوطه را دریافت خواهند کرد و قادر هستند تا هر موقع که بخواهند، توکن‌های خود را برداشت کنند. برای مثال اگر فردی معامله‌ای انجام دهد، کارمزدی از آن فرد دریافت شده و در استخر نقدینگی واریز می‌شود. در این حالت اگر میزان مشارکت شما در آن استخر ۰۰۷/۰ باشد، شما ۰۰۷/۰ آن کارمزد را دریافت خواهید کرد.

کسب درآمد در یک استخر نقدینگی به چه عواملی بستگی دارد؟

کسب سود و درآمد در یک Liquidity Pool، به ارزش دارایی هنگام فراهم نمودن و برداشت، حجم معاملات و اندازه استخر بستگی دارد. به این نکته توجه داشته باشید، فعالیت ترید ممکن است در کمیت دارایی‌ها و قیمت آن تاثیرگذار باشد. در نهایت سرمایه‌گذاران، نسبت متفاوتی از دارایی‌ها را در مقایسه با آنچه واریز نموده‌اند را برداشت خواهند کرد. در این حالت است که امکان دارد حرکت بازار به ضرر یا نفع شما تمام شود. 

کسب درآمد در استخر نقدینگی

از آنجا که باید قیمت معادل از دو دارایی را در استخر فراهم کنید، تغییرات کوچک و بزرگ بین زمان عرضه و برداشت کردن می‌تواند منجر به ضرر گردد. به این ترتیب سودی را که سرمایه‌گذاران کسب خواهند کرد، به عوامل زیادی بستگی خواهد داشت و متغیر است.

مخاطرات Liquidity Pool

این نوع استخرها اگرچه ممکن است مزایایی زیادی را برای کاربران به دنبال داشته باشد، اما مخاطرات خاص خود را نیز دارند. این استخرها وقتی بیشترین کارایی را دارند که ارزش بازار به صورت تدریجی، تغییر کند. هنگام تغییرات ناگهانی قیمت‌ها، استخرها بسیار آسیب‌پذیر هستند.

همچنین هنگامی که نقدینگی در یک استخر بیش از حجم تراکنش‌ها باشد، کارمزها نیز کاهش پیدا خواهند کرد و دامنه تنوع قیمتی نیز تنگ‌تر خواهد شد. استخرهای نقدینگی به وسیله قراردادهای هوشمند اداره می‌شوند. بنابراین خطراتی مانند آسیب پذیری و باگ‌ها، دور از انتظار نیست.

مطلب پیشنهادی: خرید بیت کوین در صرافی ارز دیجیتال

سخن پایانی

می‌توان گفت که، Liquidity Pool ایده جالبی است و شرایط خوبی را می‌تواند برای سرمایه‌گذاران فراهم کند. افرادی که در این استخرها مشارکت می‌کنند، بایستی ابزار و امکانات مخصوص برای بررسی و نظارت دقیق قیمت‌ها داشته باشند، تا در مواقع گوناگون بتوانند سریعا به تغییرات قیمتی واکنش نشان بدهند.

استفاده از استخرهای نقدینگی نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد. در پایان توصیه ما این است، بدون داشتن مهارت کافی در این زمینه اقدامی انجام ندهید و قبل از هرکاری با یک فرد باتجربه و آگاه مشورت کنید.

سوالات متداول

استخرهای نقدینگی چگونه کار می کنند؟

استخر نقدینگی وابستگی توکن ها به میزان حجم ترید را از بین می برد. توضیحات بیشتر درمورد نحوه کارکرد این استخرها در متن مقاله آمده است.

استخر نقدینگی مناسب چه افرادی است؟

افرادی که مستمر وضعیت بازار را رصد می کنند می توانند در استخرهای نقدینگی سرمایه گذاری کنند.

خطرات استخرهای نقدینگی چیست؟

هنگام تغییر ناگهانی قیمت ها این استخرها بسیار آسیب پذیر می باشند.

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن