همه چیز درباره پرایس اکشن price action

به بیان ساده پرایس اکشن، یک استراتژی به شمار می‌رود که به تریدرهای بازارهای مالی، امکان تصمیمات تجاری ذهنی خود در مبنای حرکات واقعی قیمت، را می‌دهد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی ویژگی‌های اصلی پرایس اکشن (price action)، بپردازیم. بنابراین با ارزکت همراه ما باشید.

تعریف کلی پرایس اکشن price action

این مبحث یکی از بخش‌های مهم تحلیل تکنیکال به حساب می‌آید. این نوع از تحلیل برای افرادی که گزینه‌های خود را بر مبنای قیمت انتخاب می‌کنند نیز بسیار مناسب است. در هر حال، نوسانات قیمت‌ها در بازارهای مالی سبب بروز سود و زیان‌های زیادی می‌شود. در نتیجه در این شرایط توانایی پیش بینی قیمت‌های بازار، برای شما یک امتیاز محسوب می‌‎شود.

چگونه در نمودار ها پرایس اکشن را تشخیص دهیم؟

چگونه در نمودار ها پرایس اکشن را تشخیص دهیم؟

امواج پولبک و روند در مبحث تحلیل تکنیکال، به عنوان امواج پیشرو یا ایمپالس نیز شناخته می‌شوند. همچنین این روش در زمان معامله نیز بر اساس حرکت قیمت تحلیل صورت می‌گیرد. هنگامی که تعداد امواج اصلاحی از تعداد امواج روند کمتر باشند، پیشرفت حاصل می‌شود. تریدرها به جهت مشخص نمودن روند، به سوئینگ پایین، سوئینگ بالا و مدت زمان امواج پولبک و روند دقت می‌کنند.

با توجه به موارد گفته شده در طول یک روند صعودی، سوئینگ‌ها ایجاد می‌شوند. عکس این جریان در مسیر قیمت نزولی نیز صدق می‌کند. بعد از آن بین خطوط حمایت و مقاومت، قله‌ها شکل می‌گیرند و نمودار قیمت‌ها نیز شناور می‌شوند. در حقیقت این روندها و الگوها هستند که اعضای اصلی پرایس اکشن محسوب می‌شوند. همچنین تریدرها با استفاده از نمودارهای شمعی، به الگوهای عرضه و تقاضا نیز دقت می‌کنند.

مطلب پیشنهادی: خرید فوری تتر

پرایس اکشن price action و ترید با عرضه و تقاضا

هنگامی که تعداد فروشندگان در بازار افزایش پیدا می‌کنند و حجم فروش بالا می‌رود، کاهش شدید و عدم بازگشت ارزش نیز رخ می‌دهد. در این شرایط تریدرها بایستی مواظب باشند. زیرا امکان دارد تا هنوز فروشندگانی در بازار حضور داشته باشند تا در صورت افزایش قیمت، دارایی‌های خود را به فروش بگذارند.

جایی که تقاضا برای خرید بیشتر می‌شود، مناطق تقاضا نیز شکل می‌گیرند. در این نوع از رخدادها قیمت افزایش یافته و پس از آن نیز کاهش نمی‌یابند. اکثریت تریدرها به دنبال این هستند که ببینند، اگر قیمت به حالت عادی برگردد، دوباره افزایش خواهد یافت یا نه.

الگوهای معاملاتی در پرایس اکشن price action

الگوهای معاملاتی در پرایس اکشن price action

  • ادامه دهنده: این نوع از الگوها در طول یک روند افزایشی یا کاهشی ظاهر می‌شوند. تصور کنید که روند، یک صورت افزایشی و مثلثی را تشکیل داده است. قیمت به سبب افزایش، به طور قابل توجهی رشد می‌کند. این موضوع در مسیر روند نزولی نیز صدق می‌کند. با استفاده از الگوها در پرایس اکشن price action، تکنیک‌ها به این شکل هستند که باید منتظر بمانید تا مسیر روندی، توسعه‌ای پیدا کنند. پس از آن بایستی منتظر باشید تا الگوهای بیشتری ظاهر شود و در پایان باید در صورتی معامله را انجام دهید که، مسیر از حالت الگو خارج شود.
  • ریورسال: هنگامی که قوانین در یک روند نزولی یا صعودی شکسته شود، ریورسال آن پرایس اکشن price action رخ می‌دهد. زمانی که یکی از این اصول نقص شود، بدان معنا است که روند دچار مشکلاتی شده است. وقتی که هر دو این اصول دچار نقص شوند نیز، بسته به اینکه کدام یک از موج‌ها مشاهده خواهد شد، روند برمی‌گردد.

به این نکته توجه داشته باشید، اگر روند صعودی دارای سوئینگ بسیار بالا یا پایین تری باشد، نشانه یک خطر بالقوه است. 

استراتژی های پیشرفته پرایس اکشن چیست؟

  • ریجکشن قیمت: در پرایس اکشن price action، هنگامی که قیمت سعی دارد تا از سطح کلیدی خود عبور کند ولی نیروی کافی برای ادامه دادن ندارد، رد قیمت یا ریجکشن قیمت رخ می‌دهد. زمانی که این اتفاق می‌افتد امکان دارد روند، حرکت مخالفی را در پیش گیرد.
  • رنکو: این استراتژی نیز در پرایس اکشن price action، نقش پر رنگی دارد. نمودار رنکو هنگامی پدیدار می‌شود که قیمت به مقدار مشخصی افزایش یابد.
  • اسکالپینگ: در این استراتژی، معاملات کمتر از چند دقیقه صورت می‌گیرد. همچنین سرعت سود و زیان نیز افزایش می‌یابد. این روش نیاز به ۳ الی ۵ پیپ حد و ضرر دارد. 
  • معاملات سوئینگ: این نوع از استراتژی ممکن است، هر یک از موارد گفته شده را در بر بگیرد. ترید هایی که از این روش بهره می‌برند، اغلب به دنبال این هستند تا معاملات خود را در نمودارهای ساعتی، مانند ۴ ساعت و یا روزانه، تنظیم کنند. در حالی که امکان دارد ورودی بازار خود را در نمودارهای ۵ الی ۱۵ دقیقه‌ای نیز را نمایان شوند.

استراتژی های پیشرفته پرایس اکشن چیست؟

بیشتر بدانید: کیف پول دوج کوین

نتیجه پایانی

حال حتما به این فکر می‌کنید که آیا معاملات پرایس اکشن price action سود آور است یا زیان‌بار؟ در حالت کلی، سود با نحوه استفاده از ابزارها مشخص می‌شود. معاملات و استراتژی‌های پرایس اکشن price action نشان داده است که برای بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران سود آور است.

اما برای معاملاتی که فقط به نمودارها دقت می‌شود و به اخبار مهم و اقتصادی توجه نمی‌شود ممکن است تاثیرات مثبت یا منفی زیادی داشته باشد. با این حال بهتر است به یاد داشته باشید که در تریدهای موفق، پرایس اکشن نیز وجود دارد. اما برای تبدیل شدن به یک فرد حرفه‌ای نیاز به یادگیری کامل الگوها و روش‌های ترید کردن است.

سوالات متداول

مهم ترین استراتژي‌ها در پرایس اکشن price action کدام‌اند؟

معاملات سوئینگ، ریجکشن قیمت، رنکو و اسکالپینگ از جمله اصلی‌ترین موارد برای انتخاب استراتژی هستند.

در پرایس اکشن price action چه الگوهای معاملاتی استفاده می‌شوند؟

در حالت کلی از دو نوع الگو استفاده می‌شود که ریورسال و ادامه دهنده نام دارند.

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن