شبکه لایتنینگ چیست؟

شبکه لایتنینگ پروتکلی ۲ لایه است که در بستر بیت کوین طراحی و توسعه داده شده است. این شبکه به منظور پرداخت امن، آسان و سریع ابداع گردیده است. شبکه لایتنینگ با ساخت چندین کانال پرداختی سرعت تراکنش‌ها را تقویت کرده تا نیازی به ثبت همه چیز در بلاک چین بیت کوین نباشد. در این صورت تنها تراکنش‌های بسته شده و همچنین سرمایه گذاری‌ها در این شبکه ثبت می‌شوند.

در نهایت با کمتر شدن تعداد بلاک‌ها در شبکه لایتنینگ، مدت زمان انتظار نیز برای انجام تراکنش‌ها کاهش می‌یابد. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتری درباره شبکه Lightning هستید و تصمیم دارید تا نحوه عملکرد آن را نیز بدانید، با ارزکت همراه ما باشید.

بنیان گذار شبکه لایتنینگ

این شبکه برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ ارائه شد. این شبکه توسط دو برنامه نویس با نام‌های Thaddeus Dryja و Joseph Poon ابداع و توسعه داده شده است. از زمان ارائه شبکه لایتینگ تاکنون، چندین تیم رمزنگاری و برنامه نویسی با همکاری یکدیگر، چند نمونه گوناگون از این طرح را با نام‌های C-lightning Blockstream، Eclair Acinq و Ind Labs را ارائه کرده‌اند.

تاریخچه شبکه لایتنینگ

ایده ساخت این شبکه ریشه در تفکرات ساتوشی ناکاموتو، بنیان‌گذار بیت کوین دارد. ایده شبکه لایتنینگ به زمانی برمی‌گردد که، از کانال‌های پرداختی بین ۲ فرد صحبت می‌شد. به گونه‌ای که دیگر نیازی به تایید تراکنش‌ها توسط دیگران و ثبت اطلاعات مبادلات در شبکه اصلی بیت کوین نباشد. اما در تاریخ ۱۴ ژانویه سال ۲۰۱۶، تادئوس درایا و جوزف پون با ارائه یک وایت پیپر به این ایده رسمیت بخشیدند.

در این وایت پیپر اشاره شده است که، به جای تغییر خود پلتفرم بیت کوین و افزایش سایز بلاک، مشکل مقیاس پذیری بیت کوین را می‌توان تنها با ساخت شبکه‌ای از کانال‌های ریز پرداختی حل کرد. این موضوع دقیقا نقطه مقابل مبحث هاردفورک بود که در نتیجه آن بیت کوین کش به وجود آمد. 

نحوه استفاده از شبکه لایتنینگ

مطلب پیشنهادی: تاریخچه قیمت بیت کوین

چالش مقیاس پذیری بیت کوین

موضوع مقیاس پذیری، یکی از مشکلاتی که بیت کوین همواره با آن روبه‌رو بوده است. بالا بودن حجم معاملات و همچنین محاسبات به همراه پایین بودن سرعت ارتباط بین فروشنده و خریدار، از جمله مواردی است که این پلتفرم را نسبت به رقبای خود عقب انداخته است.

برای مثال، بستر ویزاکارت قادر به انجام ۲۴۰۰۰ هزار تراکنش در ثانیه می‌باشد. در مقابل بیت کوین تنها قادر به انجام ۵ الی ۷ تراکنش در ثانیه است. شاید مبحث مقیاس پذیری برای افرادی که قصد سرمایه گذاری بلند مدت را دارند، خیلی جدی و مهم نباشد. اما اگر قرار باشد تا بیت کوین به عنوان یک روش پرداختی اصلی شناخته شود، یقینا سرعت پایین تراکنش‌ها یک مشکل اساسی خواهد بود.

در حال حاضر قابلیت مقیاس پذیری شبکه بیت کوین، عملکرد بسیار ضعیفی دارد. زیرا برای تایید هرکدام از تراکنش‌ها نیاز به سازمان‌ها، گروه‌های مختلف و رایانه‌های زیادی نیاز است. این در حالی است که حذف واسطه برای انجام معاملات یکی از اهداف اصلی معرفی شبکه بیت کوین است.

در نتیجه اگر بیت کوین بتواند تعداد واسطه‌ها و افراد درگیر برای تایید هر معامله را کاهش دهد، سرعت انجام معاملات نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت. شبکه لایتنینگ یکی از راهکارهای کلیدی برای رفع چالش مقیاس پذیری بیت کوین خواهد بود.

نحوه عملکرد شبکه لایتنینگ

همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، این شبکه به منظور افزایش سرعت انجام تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین ارائه شده است. با بهره‌گیری از این روش دیگر نیازی به ثبت کامل تراکنش‌ها در بستر بلاک چین نیست. شبکه لایتنینگ با ایجاد کانال‌های پرداختی امن بین افراد باعث می‌شود تا مقدار بیت کوین مد نظر برای تراکنش، با سرعت و عملکرد بهتری انتقال یابد.

شبکه لایتنینگ چیست؟

همچنین شبکه لایتنینگ در بین مهندسان بلاک چین، با عنوان یک قرارداد هوشمند نیز شناخته می‌شود. Lightning Network با ایجاد یک کیف پول مشترک بین طرفین معامله این امکان را به کاربران می‌دهد تا طرفین با واریز مقدار بیت کوین مورد نظر به این کیف پول معاملات خود را انجام دهند. در این صورت دیگر نیازی نیست تا شبکه بیت کوین برای انجام هر تراکنش کوچکی خود را درگیر کند.

در حقیقت اطلاعات تراکنش‌ها نه در شبکه اصلی بیت کوین، بلکه در شبکه لایتنینگ ذخیره می‌شوند. بلاک چین اصلی بیت کوین تنها زمانی آپدیت خواهد شد که کانال ارتباطی بین طرفین معامله بسته شود.

مطلب پیشنهادی: آموزش تبدیل ارز در تراست ولت

مزایای شبکه لایتنینگ

در ادامه به بررسی برخی از مزایایی که این شبکه به کاربران ارائه می‌دهد خواهیم پرداخت.

  • کاهش کارمزد: میانگین هزینه انجام تراکنش‌ها در پلتفرم بیت کوین حدود ۱۷.۵ دلار می‌باشد. این در حالی است که کارمزد تراکنش‌ها با استفاده از شبکه لایتنینگ در حد چند سنت است.
  • افزایش سرعت: نقل و انتقالات در این شبکه تنها در عرض چند ثانیه انجام می‌شود. در مقابل زمان لازم برای انجام هر تراکنش در شبکه اصلی بیت کوین حدود ۱۰ دقیقه به طول می‌انجامد.
  • خدمات بیشتر: شبکه لایتنینگ سبب می‌شود تا خدمات جدید و بیشتری برای پاسخگویی نیاز کاربران در مبحث ارزهای دیجیتال، ایجاد شود. 
  • به ‌روزرسانی مدام: به منظور رفع به موقع مشکلات پیش آمده در این شبکه، همواره در حال به‌ روزرسانی شدن است.

مطلب پیشنهادی: هارد فورک اتریوم چیست؟

معایب شبکه لایتنینگ

مزایای شبکه لایتینگ

  • عدم پشتیبانی از پرداخت آفلاین: مانند بیشتر شبکه‌های ارتباطی همتا به همتا شبکه لایتنینگ از پرداخت آفلاین پشتیبانی نمی‌کند. به این بدان معناست که افراد به منظور معاملات در شبکه امکان دارد مدت طولانی را منتظر بمانند.
  • آسیب پذیری: در هر بار به روزرسانی، گرچه ممکن است برخی چالش‌های موجود در شبکه حل شود ولی امکان دارد تا با مشکلات جدیدی روبه‌رو شود. برای مثال بعضی از به روزرسانی‌ها مانند Neutrino، ممکن است محبوبیت این شبکه را بین کاربران افزایش ‌دهد، اما راه را برای هکر‌ها باز می‌گذارد. 

سخن پایانی

شبکه لایتنینگ قادر است روشی قابل اطمینان برای رفع مشکل مقیاس پذیری پلتفرم بیت کوین باشد. با این حال، به منظور حل بسیاری از مشکلات این شبکه به زمان بیشتری نیاز است. با اینکه Lightning Network بسیاری از مشکلات بلاک چین بیت کوین، مانند بالا بودن هزینه معاملات و مقیاس پذیری را حل می‌کند، ولی هنوز با چالش‌های جدی از قبیل کارپسندی و آسیب پذیری شبکه مواجه است. 

سوالات متداول

آیا این شبکه از امنیت بالایی برخوردار است؟

بله؛ به طور کلی عملکرد این شبکه به منظور جلوگیری از کلاهبرداری و تقلب در نظر گرفته شده است. همچنین این شبکه با تعبیه کردن جریمه هایی، مانع از تقلب افراد می شود.

آیا لایتنینگ یک شبکه متمرکز است؟

خیر، لایتنینگ مجموعه‌ ای از کانال‌ های پرداختی بوده که از قراردادهای هوشمند برای اطمینان از اینکه شبکه به صورت غیرمتمرکز اداره می ‌شود، استفاده می‌ کند.

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن