آشنایی با ارز دیجیتال NEAR و نحوه کار آن

NEAR Protocol یک پلتفرم برنامه غیرمتمرکز (dApp) و رقیب اتریوم است که هدف آن کاربرپسند بودن و جلب رضایت کاربر است. توکن‌های بومی ارز NEAR برای پرداخت هزینه‌های تراکنش و ذخیره‌سازی در پلتفرم Near crypto استفاده می‌شوند. NEAR یک بلاک چین Proof-of-Stake است که از فناوری اشتراک‌گذاری برای دستیابی به مقیاس‌پذیری استفاده می‌کند. در ادامه ماجرا بهتر با ارز NEAR آشنا خواهیم شد نحوه کار آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ارز NEAR چیست؟

NEAR نمونه‌ای از بلاک چین های نسل 3 است که هدف آن حل مشکلات مقیاس‌پذیری است و به کاربران نهایی و توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد از پتانسیل کامل قرارداد هوشمند و فناوری بلاک چین استفاده ببرند. ارز NEAR به‌جای تکیه‌بر فناوری لایه 2 از تکنولوژی بلاک چین، این ایده را نادیده می‌گیرد که هر گره‌ای که در شبکه شرکت می‌کند باید همه کدها را اجرا کند، زیرا این امر اساساً هدر دادن منابع است و از طرفی همه رویکردهای دیگر را کند می‌کند.

برای رفع این مشکل، ارز NEAR از تکنیکی استفاده می‌کند که در حال حاضر در دنیای پایگاه داده بسیار رایج و محبوب است و آن تکنیک شاردینگ یا به اشتراک‌گذاری است. اگر این تکنیک به‌درستی اجرا شود، به ظرفیت شبکه اجازه می‌دهد تا با افزایش تعداد گره‌ها در شبکه افزایش یابد، بنابراین محدودیت در ظرفیت شبکه وجود ندارد. به‌صورت کلی Sharding یک تکنیک مقیاس‌پذیری است که ارز NEAR از آن بهره می‌برد.

نحوه کار پروتکل NEAR

با افزایش محبوبیت dApps، جامعه کریپتو با مشکل مقیاس‌پذیری رو به رشد روبرو شده است. مقیاس‌پذیری در این زمینه به توانایی یک بلاک چین برای مدیریت تعداد زیادی از تراکنش‌ها با سرعت و هزینه معقول اشاره دارد. اتریوم به دلیل تقاضای زیاد برای استفاده از آن به‌ویژه با چالش‌های مقیاس‌پذیری مواجه شده است.

برخی از افراد و سازمان‌های فعال در حوزه ارز دیجیتال از ایجاد راه‌حل‌های مقیاس‌پذیر در بالای اتریوم به نام لایه 2 بلاک چین رونمایی کرند، اما بازهم مشکل مقیاس‌پذیری برای بلاک چین به‌طور کامل با این کار رفع نشد. از طرفی پروژه‌های دیگری مانند NEAR تصمیم گرفته‌اند تا بلاک چین‌های کاملاً جدیدی با انواع مختلف بسازند.

راه‌حل پیشنهادی پروتکل NEAR برای این مشکل مقیاس‌پذیری، اجرای شاردینگ است. قبل از پرداختن به معنای این موضوع، شناسایی سه عملکرد اصلی گره‌های بلاک چین لازم است:

  • آن‌ها تراکنش‌ها را پردازش می‌کنند
  • تراکنش‌های تائید شده و بلوک‌های تکمیل‌شده را با گره‌های دیگر ارتباط می‌دهند
  • وضعیت و تاریخچه کل شبکه را ذخیره می‌کنند

با افزایش ازدحام شبکه، این وظایف برای گره‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود.

Sharding بار محاسباتی را با تقسیم یا پارتیشن‌بندی شبکه به قطعات کاهش می‌دهد. با این تاکتیک، هر گره نیازی به اجرای تمام کدهای شبکه ندارد. فقط کدی که مربوط به قطعه آن است اجرا می‌شود؛ بنابراین خرده‌ها می‌توانند محاسبات را به‌صورت موازی با یکدیگر انجام دهند و درنتیجه ظرفیت شبکه را به تعداد گره‌های شبکه مقیاس می‌دهند.

برای دستیابی به اجماع بین گره‌های شبکه، NEAR از یک سیستم PoS استفاده می‌کند. با PoS، گره‌هایی که مایل به اعتبارسنجی تراکنش هستند باید توکن های NEAR خود را به اشتراک بگذارند تا برای مشارکت در نظر گرفته شوند. دارندگان توکن که نمی‌خواهند یک گره را راه‌اندازی کنند، می‌توانند سهام خود را به اعتبارسنجی‌های انتخابی خود واگذار کنند. NEAR از یک سیستم حراج برای انتخاب اعتباردهنده‌ها در هر دوره (تقریباً هر 12 ساعت) استفاده می‌کند و اعتبارسنجی‌هایی که سهام بیشتری دارند، تأثیر بیشتری درروند اجماع دارند.

ارز دیجیتال نیر

توکن های ارز NEAR

نیر (NEAR) توکن محلی ارز دیجیتال نیر پروتکل است. این توکن برای پرداخت کارمزد حاصل از تراکنش‌ها است. این پلتفرم با همکاری آقایان الکساندر اسکی‌دانوو و ایلیا پولوسخین به وجود آمده است. توکن NEAR در درجه اول برای پرداخت هزینه‌های تراکنش و به‌عنوان وثیقه برای ذخیره داده‌ها در بلاک چین استفاده می‌شود. NEAR همچنین به ذینفعان موجود در بلاک چین با توکن های NEAR پاداش می‌دهد. به‌عنوان یکی از خدمات ارز NEAR، اعتبارسنجی تراکنش‌ها یک پاداش توکن NEAR در هر دوره دریافت می‌کنند که 4.5 درصد از کل عرضه NEAR به‌صورت سالانه است.

علاوه بر این، توسعه‌دهندگانی که قراردادهای هوشمند بلاک چین ایجاد می‌کنند، بخشی از کارمزد تراکنش‌هایی را که قراردادشان ایجاد می‌کند، دریافت می‌کنند. باقیمانده کارمزد هر تراکنش سوزانده می‌شود و کمبود توکن NEAR را جبران می‌کند. NEAR همچنین یک خزانه پروتکل ایجاد کرده است که سالانه 0.5٪ از کل عرضه NEAR را به‌منظور سرمایه‌گذاری مجدد در توسعه اکوسیستم دریافت می‌کند.

پروتکل NEAR علاوه بر پشتیبانی از NFT از اتریوم نیز پشتیبانی می‌کند. به همین ترتیب، NEAR با اتریوم سازگار است و به کاربران امکان می‌دهد توکن های ERC-20 را از اتریوم به NEAR منتقل کنند.

مزایای ارز NEAR

پروتکل NEAR پلتفرم مناسبی برای NFT است زیرا دو مزیت عمده نسبت به اتریوم دارد:

  • NEAR به‌طور قابل‌توجهی سریع‌تر است.
  • اتریوم همچنین هزینه‌های گاز قابل‌ملاحظه‌ای بالاتری دارد؛ یعنی کارمزد NEAR از اتریوم کمتر است

این عوامل NEAR را برای خریدوفروش NFT به یک گزینه ایده آل تبدیل می‌کند.

پروژه‌های فعال در NEAR

علیرغم راه‌اندازی شبکه اصلی ارز NEAR در سال 2018، تعداد زیادی پروژه در حال حاضر بر روی این پلتفرم ساخته‌شده است. برخی از این موارد عبارت‌اند از:

  1. Flux: یک پروتکل غیرمتمرکز بازار آزاد که در NEAR در آگوست 2020 راه‌اندازی شد.
  2. Mintbase: پلتفرمی که صدور و فروش NFT ها را ساده و ارزان می‌کند.
  3. Paras: یک بازار NFT که بر آثار باکیفیت بالا که توسط هنرمندان منتخب سرپرستی می‌شوند تمرکز دارد.

بنیاد NEAR در حال حاضر برنامه کمک‌های مالی NEAR (NGP) را اجرا می‌کند که از پروژه‌هایی حمایت می‌کند که به رشد اکوسیستم NEAR و جامعه آن کمک می‌کند. در نیمه اول سال 2021 درمجموع 1 میلیون دلار کمک مالی اعطا شد.

چگونه توکن های NEAR به دست آوریم؟

  • راه برای به دست آوردن توکن های ارز NEAR وجود دارد:
  • NEAR رایگان برای کاربران اتریوم. با راه‌اندازی یک کیف پول با کمی NEAR رایگان از طریق https://faucet.paras.id نیر پروتکل را می‌توانید شروع کنید.
  • کسب NEAR: می‌توانید با شرکت در جایزه‌های توسعه (https://github.com/near/bounties) یا با راه‌اندازی انجمنی که به افراد کمک می‌کند تا در NEAR پیشرفت کنند (https://near.org/guilds) و با برنده شدن در هکاتون NEAR یا عضوی فعال در انجمن، NEAR کسب کنید. اگر می‌توانید افراد دیگری را جذب کنید تا به شما توکن‌هایی برای شرط‌بندی قرض دهند، می‌توانید با اجرای یک اعتبارسنجی نیز NEAR کسب کنید.
  • خرید ارز NEAR: NEAR در چندین صرافی بزرگ در دسترس است. در بعضی از صرافی‌ها می‌توانید با استفاده از ارز فیات یا کریپتو توکن NEAR را خریداری کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم که ارز دیجیتال نیر پروتکل را به شما معرفی کنیم و عملکرد آن را برای شما توضیح دهیم. عملکرد این پروژه تا بدین جا بسیار موفق بوده است و با استفاده از ویژگی مقیاس‌پذیری آن انتظار می‌رود که حالا حالاها این ارز دیجیتال به پیشرفت‌های خود ادامه دهد.

ارز NEAR Protocol برای حل مشکلات زیرساختی ارزهای موجود در بلاک چین پیشنهاد‌هایی را مطرح کرده است و که با این شرایط استفاده بهینه و امنیت پلتفرم‌ها فراهم می‌شود. برای تهیه رمز ارز نیر پروتکل می‌توانید از صرافی‌های خارجی مثل بایننس، کوین بیس، کوینکس و هیوبی گلوبال بهره ببرید.

خرید و فروش ارز نیر چگونه انجام می شود؟

برای خرید و فروش ارز نیر میتوانید به صرافی های ارز دیجیتال معتبر مراجعه کرده و معاملات خود را انجام دهید.

ارز نیر چگونه استخراج می شود؟

به دلیل پیروی این ارز از الگوریتم اثبات سهام، این ارز قابلیت استخراج ندارد

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.