آربیتراژ ارز دیجیتال

آربیتراژ ارز دیجیتال در علم اقتصاد بدین معناست که، از تفاوت بین دو یا چند بازار سودی را کسب کرد. به عبارت دیگر به عمل خرید و فروش همزمان یک دارایی به منظور کسب سود از تفاوت قیمت‌ها می‌باشد. آربیتراژ ارز دیجیتال نوعی معامله‌ای است که در نتیجه ناکارآمد بودن بازار رخ می‌دهد. یعنی اگر کلیت بازارهای موجود کارآمد باشند، آربیتراژی نیز وجود نخواهد داشت. در ادامه با سایت ارزکت همراه ما باشید تا به بررسی آربیتراژ ارز دیجیتال بپردازیم.

چه زمانی آربیتراژ ارز دیجیتال رخ می‌دهد؟

کسب درآمد با خرید همزمان یک دارایی یا همان آربیتراژ ارز دیجیتال زمانی اتفاق می‌افتد که، رمز ارزی را در یک بازار خریداری و در بازاری دیگر آن را به فروش برسانیم. شاید این موضوع را بارها شنیده‌ایم که آربیتراژ، نوعی مکانیزمی را در بازار فعال می‌کند که، در نتیجه آن قیمت‌ها تا مدت زیادی از ارزش واقعی خود دور نمی‌شوند.

به این مثال دقت کنید؛ فرض کنید که در یک صرافی، دلار به قیمت ۱۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همزمان در صرافی کناری، همین دلار به ارزش ۱۱ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. حال یک خریدار باهوش می‌تواند با خرید دلار از صرافی اولی، بلافاصله آن را در صرافی دومی به فروش برساند. به این نوع از کسب درآمد، سود آربیتراژی می‌گویند.

یک مثال خوب دیگر؛ فرض کنید که ارزش هر کیلو پرتغال در فروشگاه‌های تهران ۲۰ هزار تومان است. در همین حین، این پرتغال در شمال کشور به قیمت ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. فردی تصمیم می‌گیرد تا پرتغال‌ها را از شمال کشور به صورت عمده تهیه کرده تا آن را در تهران با قیمت خوب به فروش برساند. این سود نیز همان سود آربیتراژی محسوب می‌شود که به آن نیز اشاره شد.

مطلب پیشنهادی: خرید فوری تتر

آربیتراژ ارز دیجیتال چگونه است؟

آربیتراژ ارز دیجیتال چگونه است؟

در وبسایت کوین مارکت کپ (Coin Market Cap)، تقریبا ۲۰۸ صرافی ارز دیجیتال لیست شده است. البته صرافی‌هایی که کارمزدی در ازای نقل و انتقالات خود برنمی‌دارند، به دلیل احتمال تقلب در گزارش حجم معاملات در این صرافی لیست نمی‌شوند. نحوه کار این نوع صرافی‌ها بدین گونه است که، با افزایش دروغین حجم معاملات خود، راهی برای این تشخیص اغراق آمیز بودن این آمار و ارقام باز نمی‌گذارند. در این بین، با وجود تعداد زیادی از صرافی‌ها و ارزهای دیجیتال در بازار و همچنین نوسان‌های بی حد و مرز در این عرصه، امکان کسب سود از آربیتراژ ارز دیجیتال نیز برای تریدرها فراهم می‌شود. 

طبق مطالب عنوان شده در مقاله‌ی captainaltcoin، آربیتراژ ارز دیجیتال می‌تواند فرصتی را برای درآمد زایی تریدرها ایجاد کند. اما این نکته را نیز باید به خاطر داشت که سود آربیتراژی، همیشه راهی ایمن و بی خطر برای کسب درآمد نیست.

همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره شد، صرافی‌های ارز دیجیتال یکی دوتا نیستند. هر کدام از این صرافی‌ها برای عرضه دارایی‌های خود، قیمت و ارزش به خصوصی را نیز دارند. در این بین امکان دارد یک صرافی همان دارایی را به قیمت ۱۰ دلار به فروش برساند و از طرفی دیگر همان دارایی در صرافی دیگر با ارزش ۱۵ دلار نیز خرید و فروش شود. 

انواع آربیتراژ ارز دیجیتال

انواع آربیتراژ ارز دیجیتال

این نکته را به یاد داشته باشید که برای کسب سود آربیتراژي، بایستی شما یک دارایی را از یک صرافی خریداری کرده و آن را در صرافی دیگر به قیمت بالاتری به فروش برسانید. دو دارایی که گردش مالی همسانی داشته باشند، در یک سطح قیمتی یکسان معامله نمی‌شوند.

دارایی که قیمت آن در آینده مشخص است که چقدر می‌شود، را نمی‌توان زودتر با قیمت زمان آینده به فروش رساند. این ارزش با قیمت تعیین شده در آینده، به صورت نرخ بهره بدون ریسک تعیین نمی‌شود. این بدین معنا است که برای مشخص نمودن قیمت یک دارایی، بایستی عواملی مانند ریسک‌های موجود و هزینه ذخیره را در نظر گرفت.

سود‌های آربیتراژي در ۳ دسته تقسیم بندی می‌شوند: 

  • آربیتراژ ساده: هنگامی که ارزهای دیجیتالی در بیشتر از یک صرافی خرید و فروش شوند، آربیتراژ ارز دیجیتال رخ می‌دهد. زیرا قابلیت معامله یک ارز دیجیتال در صرافی‌های گوناگون وجود خواهد داشت.
  • آربیتراژ پوشش نرخ بهره: با وجود قیمت گوناگون ارزهای دیجیتالی در بازارهای مختلف، آربیتراژ نیز به سمت همگرایی خواهد رفت. یعنی اگر صرافی بایننس، اتریوم را ارزان‌تر و صرافی بیت استمپ اتریوم را گران‌تر بفروشد، تریدرها برای کسب سود، اتریوم را از بایننس خریداری کرده و در بیت استمپ به فروش می‌رسانند. در نتیجه این اقدامات نیز بازار به سمت برابری قیمت‌ها خواهد رفت.
  • آربیتراژ مثلثی: این اتفاق معمولا در نتیجه اختلاف قیمتی بین سه ارز دیجیتالی رخ می‌دهد. یعنی نرخ مبادله این ارزها با یکدیگر یکسان نیستند. در حالت کلی این نوع آربیتراژ ارز دیجیتال بسیار رایج نیست.

ریسک های احتمالی آربیتراژ ارز دیجیتال

ریسک های احتمالی آربیتراژ ارز دیجیتال

چند نوع ریسک در آربیتراژ ارز دیجیتال وجود دارد. یکی از این ریسک‌ها لغزش یا slippage در معاملات است. این رخداد زمانی اتفاق می‌افتد که سفارشات خرید از دید اندازه بزرگ‌تر از کم هزینه‌ترین سفارش موجود شود. در نتیجه هزینه معاملات نیز بیشتر می‌شود. لغزش یکی از چالش‌های موجود برای تریدر‌ها در این زمینه است. تغییر قیمتی نیز یکی دیگر از این نوع چالش‌ها در استراتژی آربیتراژ ارز دیجیتال است. تریدرها در این شرایط بایستی سریع عمل کنند، زیرا فرصت به دست آمده به سرعت نیز از بین می‌رود.

در پایان تریدرها باید هزینه این انتقالات را نیز مد نظر قرار دهند. هنگامی که هزینه کارمزدها بالا باشد، سود بالقوه شما نیز از بین خواهد رفت. از آن جایی سودهای کمی در آربیتراژها وجود دارد، تریدرها باید معاملات زیادی را انجام دهند تا یه یک سود قابل توجه دست پیدا کنند.

بیشتر بدانید: شت کوین چیست

جمع بندی

در این مقاله بررسی کردیم که آربیتراژ ارز دیجیتال به معنی بهره بردن از فرصت‌های لحظه‌ای است، که به دلیل اختلاف قیمتی دارایی یکسان، در صرافی‌های مختلف به وجود می‌آید. همیشه این نکته را نیز به یاد داشته باشید که قبل از انجام هرگونه معامله‌ای از مشاوره یک فرد آگاه نیز بهره ببرید. همچنین قبل از اقدام به خرید فروش، درباره اعتبار صرافی‌های مورد نظرتان نیز تحقیقات لازم را به عمل آورید.

آربیتراژ ارز دیجیتال به چه معناست؟

یعنی با استفاده از تفاوت قیمتی بین دو صرافی سودی را از این راه کسب کینم.

چند نوع آربیتراژ وجود دارد؟

در حالت کلی سه نوع آربیتراژ وجود دارد: آربیتراژ ساده، آربیتراژ پوشش نرخ بهره و آربیتراژ مثلثی.

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.