تریدینگ پلن چیست؟

ورود به هر کسب‌وکاری بدون دانش قبلی می‌تواند موجب شکست شود. داشتن یک برنامه تجاری موفق و همچنین به مرحله اجرا در آوردن آن از جمله واجبات این نوع کسب‌وکار است. تنظیم یک تریدینگ پلن حرفه‌ای شامل یک سری نکات بسیار مهم است و درک مناسبی را نیاز دارد. از این رو در این مقاله قصد داریم یک راهنمای خوب در حوزه ایجاد یک برنامه تجاری حرفه‌ای به شما ارائه دهیم. پس برای یادگیری چگونگی تنظیم یک برنامه تجاری تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تریدینگ پلن چیست؟

تریدینگ پلن یا پلن معاملاتی در حقیقت یک رویکرد سیستماتیک است که برای شناسایی و معامله اوراق بهادار از آن استفاده می‌شود. این معاملات بر اساس چندین متغیر مانند اهداف سرمایه‌گذاری و ریسک و همچنین زمان انجام خواهد شد. یک طرح معاملاتی رویه‌ها و شرایطی را برای جستجو طبقات دارایی اجرای معاملات تعیین می‌کند. عناصر اصلی یک پلن معاملاتی شامل شرط‌های فروش اوراق بهادار و همچنین اندازه موقعیتی که باید اتخاذ شود، است.

متخصصان تریدینگ پلن همیشه عقیده دارند که تا زمانی که یک طرح معاملاتی به طور کامل تدوین نشده است نباید باعث به خطر افتادن سرمایه اصلی شود. اساساً بهتر است ابتدا طرح معاملاتی را به‌ خوبی درک کنید و سپس به سراغ معاملات موردنظر خودتان بروید. با این کار تا حد امکان از ضررهای احتمالی جلوگیری می‌شود.

ورود و سرمایه‌گذاری در هر بازاری نیازمند به آموزش است.

درک تریدینگ پلن

چطور می‌توان تریدینگ پلن را درک کرد؟

فلسفه اصلی پلن معاملاتی این است که با اهداف شخصی سرمایه‌گذار سفارشی شوند. جزئیات یک طرح معاملاتی کاملاً به سیاست کاری تریدر مربوط است. به‌عنوان‌مثال اگر شما به یک برنامه معاملاتی روزانه توجه کرده باشید می‌دانید که بسیار دقیق است و اطلاعات بسیار زیادی از نوسانات روزانه یک ارز در آن وجود دارد. به‌عنوان‌مثال اگر سرمایه‌گذار قصد دارد از صندوق سرمایه‌گذاری برای تأمین هزینه‌های بازنشستگی خود استفاده کند می‌تواند با یک تریدینگ پلن بسیار ساده این کار را انجام دهد.

سرمایه‌گذاران مختلف می‌توانند با استفاده از طرح خود و همچنین باتوجه‌به استراتژی سرمایه‌گذاری خودشان، روند رشد سرمایه را به طور کامل ارزیابی کنند. معمولاً معامله‌گران تازه‌کار زمانی که وارد بازار می‌شوند بدون اطلاع از ریسک و ضرر و زیان، تمامی سرمایه خود را وارد بازار می‌کنند. ازاین‌رو این افراد در مقابل فراز و نشیب‌های مختلف بازار بسیار آسیب‌پذیر هستند. توجه داشته باشید که هر سرمایه‌گذاری در بازار باید کاملاً باتوجه‌به پلن معاملاتی و کاملاً آگاهانه از ریسک انجام شود.

ریسک‌پذیری بالا از جمله ویژگی‌های یک سرمایه‌گذار موفق است.

plan trade

سرمایه‌گذاری خودکار و تریدینگ پلن‌های ساده

تریدینگ پلن دوره‌ای، سرمایه‌گذار را قادر می‌سازد معاملات را در فواصل مشخصی انجام دهد. معمولاً سرمایه‌گذارها علاقه‌مند هستند معاملات به ‌صورت خودکار انجام شوند. مزیت این کار این است که هر ماه مقدار مشخصی در صندوق سرمایه‌گذاری مشترک قرار می‌گیرد. یک پلن معاملاتی حرفه‌ای به ‌عنوان مبنایی برای معاملات مختلف عمل می‌کند و می‌تواند موجب سوددهی حداکثر شود. به‌عنوان‌مثال یک فرد 25 هر ماه مبلغ 10 میلیون تومان را برای سرمایه‌گذاری به یک صندوق واریز می‌کند.

یک طرح معاملاتی باید نحوه ورود و خروج از موقعیت‌ها را به طور کامل تشریح کند؛ در غیر این صورت این شخص تمام سرمایه خود را از دست خواهد داد. برخی از سرمایه‌گذاران ممکن است استراتژی خرید و نگه‌داری را در پیش بگیرند. یعنی به‌طورکلی تنها تا آخر عمر به همین سرمایه‌گذاری اکتفا کنند. برخی دیگر از سرمایه‌گذاران ممکن است بعد از سقوط بازار و کاهش ارزش سهام مبلغ قابل‌توجهی را به‌ عنوان کمک‌های ماهانه به صندوق سرمایه‌گذاری واریز کنند.

از طرف دیگر، برخی از سرمایه‌گذاران ممکن است هر ماه به‌ صورت خودکار سرمایه‌گذاری کنند. از این رو یک تریدینگ پلن را می‌توان به‌ گونه‌ای ترتیب داد که سرمایه‌گذاری به‌ صورت خودکار و مفید باشد.

تریدینگ پلن‌های ساده می‌توانند سودهای باورنکردنی داشته باشند.

تریدینگ پلن‌های تاکتیکی

اگر سرمایه‌گذار هستید چه اهداف کوتاه‌مدت داشته باشید و چه بلندمدت، باید یک برنامه تاکتیکی تجاری برای خودتان ایجاد کنید. هدف اصلی یک تریدر، ورود و خروج از یک موقعیت در یک سطح موقعیت و شرایط خاص است. یک تریدینگ پلن تاکتیکی حاوی قوانینی است که بر اساس حرکت قیمت، سوگیری آماری، الگوهای نمودار و شاخص‌های فنی و سایر عوامل، تریدر را به طور کامل راهنمایی می‌کند که در کجا می‌تواند بیشترین سود را داشته باشد.

معمولاً تریدرهای تاکتیکی از دستورات محدودی استفاده می‌کنند. علت این موضوع این است که با این کار گزینه‌های سود بیشتر باقی خواهد ماند. این موضوع در حالی است که دستورات توقف زمانی مفیدی وجود دارند که سرمایه‌گذاران بخواهند در زمان مناسب از ضرر خارج شوند. قوانین مختلفی هستند که تعیین می‌کنند چه زمانی برای معامله مناسب است. به‌عنوان‌مثال ممکن است یک قانون وجود داشته باشد که می‌گوید اگر نوسانات از یک سطح معین کمتر باشد تریدر مجاز به معامله نیست.

هر تریدر موفقی باید پلن معاملاتی تاکتیکی خود را داشته باشد

تنظیم یک تریدینگ پلن

جزئیات موجود در یک طرح معاملاتی از اطلاعات بازاری تشکیل شده است که توسط سرمایه‌گذار یا معامله‌گر تحقیق شده است. این اطلاعات یک نقشه راه برای آنچه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران دیگر برای دستیابی به حداکثر سود از بازارها انجام داده‌اند ارائه می‌دهد. برنامه‌های معاملاتی نباید در مواجهه با زیان یا زمانی که چالش‌های زیادی وجود دارد تغییر کنند. اطلاعات مبتنی بر تحقیق باید معامله‌گران را برای هر موقعیت چالش‌برانگیز مرتبط با سرمایه‌گذاری و تجارت آماده کند. بااین‌وجود، اگر یک طرح معاملاتی همه شرایط سرمایه‌گذاری را پوشش نمی‌دهد، باید تغییر کند.

تنظیم پلن معاملاتی مهم‌ترین بخش از هر سرمایه‌گذاری است.

traiding plan

یک تریدینگ پلن باید چه مواردی را پوشش دهد؟

یک تریدینگ پلن مناسب باید موارد زیر را پوشش دهد:

  • انگیزه اصلی شما برای تجارت
  • تعهد زمانی شما
  • اهداف اصلی تجارت شما
  • مقدار ریسک قابل‌پذیرش توسط شما
  • مقدار سرمایه موجود
  • قوانین مدیریت ریسک شخصی سرمایه‌گذار
  • بازار معاملاتی موردنظر
  • استراتژی‌های معاملاتی
  • مراحل ثبت سابقه

البته موارد دیگری نیز هستند که باتوجه‌به صلاحدید می‌توانند در تریدینگ پلن قید شوند. یک طرح معاملاتی کاملا با یک استراتژی معاملاتی متفاوت است. یک طرح معاملاتی می‌تواند دقیقا نقطه ورود و خروج معاملات را مشخص کند. مثالی که همیشه در این رابطه زده می‌شود این است که زمانی که بیت کوین به 5000 دلار رسید بیت کوین بخرید و زمانی که به 6000 دلار رسید آن را بفروشید.

مقاله پیشنهادی: هولد یا ترید ؟

 سخن آخر

در این مقاله سعی شد به طور کامل به اهمیت تریدینگ پلن اشاره شود. یک برنامه تجاری خوب، در حقیقت یک نقشه راه است که به شما در مسیر پر پیچ‌وخم تریدینگ به طور کامل راهنمایی می‌رساند. یک پلن معاملاتی حرفه‌ای اگر به ‌درستی تنظیم شود، باید به شما در رسیدن به سود بیشتر یاری‌رسانی کند. همچنین باید باعث کاهش هر چه ‌بهتر ضرر در معاملات مختلف شما شود.

برای تنظیم یک پلن معاملاتی مناسب باید اول ‌از همه آن را درک کنید. یعنی باید بدانید که هدف اصلی سرمایه‌گذار از این کار چیست و برای رسیدن به این هدف باید به چه بازاری وارد شود. اگر تریدر هستید باید برای خودتان یک پلن معاملاتی تاکتیکی تنظیم کنید. فرقی نمی‌کند که می‌خواهید کوتاه‌مدت این کار را انجام دهید و یا قصد شما از سرمایه‌گذاری بلندمدت است. به ‌هر حال شما به یک پلن معاملاتی تاکتیکی نیاز دارید.

یک تریدینگ پلن حرفه‌ای باید شامل مواردی مانند تعهد زمانی و همچنین بازار معاملاتی موردنظر باشد. موارد مختلفی را باتوجه‌به موقعیت سرمایه‌گذار می‌توان در یک پلن معاملاتی تنظیم کرد. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری همیشه با ریسک همراه است و کمی ضرر و زیان در ابتدای کار کاملاً طبیعی است. اگر از مطالعه این مقاله لذت بردید در بخش نظرات ما را از انتقادات و پیشنهادهای خودتان باخبر کنید. شاد و موفق و پیروز باشید.

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.