هالوینگ یا هاوینگ چیست؟

یکی از مهم‌ترین رویدادها در بلاک چین بیت کوین ‌هاوینگ یا هالوینگ (halving) است. با کاهش تعداد بیت کوین در گردش و افزایش تقاضا برای بیت کوین، تورم را در قیمت ارز دیجیتال به وجود می‌آید. هالوینگ بیت کوین پیامدهایی برای همه سهامداران در اکوسیستم بیت کوین دارد. در ادامه این مطلب از ارزکت به بررسی این مسئله می پردازیم. با ما همراه باشید.

شبکه بیت کوین

برای توضیح اینکه هاوینگ بیت کوین چیست، ابتدا باید کمی در مورد نحوه عملکرد شبکه بیت کوین بدانیم. فناوری زیر بنایی بیت کوین، بلاک چین، اساساً شامل مجموعه‌ای از رایانه‌ها (یا گره‌ها) است که نرم‌افزار بیت کوین را اجرا می‌کنند و شامل تاریخچه‌ای جزئی یا کامل از تراکنش‌های انجام‌شده در شبکه آن است. هر گره کامل یا یک گره حاوی کل تاریخچه تراکنش‌های بیت کوین، مسئول تایید یا رد یک تراکنش در شبکه بیت کوین است. برای انجام این کار، گره یک سری بررسی‌ها را انجام می‌دهد تا مطمئن شود که تراکنش معتبر است.

در شبکه بیت کوین هر تراکنش به‌صورت جداگانه تأیید می‌شود. گفته می‌شود که تنها پس از تایید، تمام تراکنش‌های موجود در یک بلوک اتفاق می‌افتد. پس از تایید، تراکنش به بلاک چین موجود اضافه می‌شود و به گره‌های دیگر پخش می‌شود.

استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین فرآیندی است که در آن افراد از رایانه‌ها و سرورهای خود برای مشارکت در شبکه بلاک چین بیت کوین به‌عنوان پردازشگر و اعتبارسنجی تراکنش استفاده می‌کنند. بیت کوین از سیستمی به نام اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند. این بدان معناست که ماینرها باید ثابت کنند که در پردازش تراکنش‌ها تلاش کرده‌اند تا پاداش دریافت کنند. این تلاش شامل زمان و انرژی لازم برای اجرای سخت‌افزار کامپیوتر و حل معادلات پیچیده است.

استخراج بیت کوین

هالوینگ halving بیت کوین چیست؟

پس از استخراج هر 210000 بلاک، یا تقریباً هر چهار سال، پاداش بلاکی که به استخراج‌کنندگان بیت کوین برای پردازش تراکنش‌ها داده می‌شود به نصف کاهش می‌یابد. این رویداد به‌عنوان هالوینگ نامیده می‌شود زیرا نرخ انتشار بیت کوین‌های جدید در گردش را به نصف کاهش می‌دهد. این روش کار بیت کوین، برای اعمال تورم قیمت تا زمانی که همه بیت کوین‌ها آزاد شوند، است.

این نوع سیستم پاداش تا حدود سال 2140 ادامه خواهد داشت که به سقف پیشنهادی 21 میلیون رسیده است. در آن مرحله، ماینرها با هزینه‌هایی که کاربران شبکه برای پردازش تراکنش‌ها پرداخت می‌کنند، پاداش می‌گیرند. این هزینه‌ها تضمین می‌کند که ماینرها همچنان انگیزه استخراج و حفظ شبکه را دارند.

رویداد هالوینگ بسیار مهم است زیرا با نزدیک شدن به عرضه محدود خود، کاهش دیگری در نرخ بیت کوین‌های جدید تولید می‌شود. حداکثر عرضه کل بیت کوین 21 میلیون است. از اکتبر 2021، حدود 18.85 میلیون بیت کوین در حال حاضر در گردش وجود دارد که تنها حدود 2.15 میلیون بیت کوین باقی‌مانده است که از طریق پاداش ماینینگ منتشر می‌شود.

در سال 2009، پاداش برای هر بلوک در زنجیره استخراج 50 بیت کوین بود. پس از هاوینگ اول، 25 و سپس 12.5 بود و سپس از 11 می 2020 به 6.25 بیت کوین در هر بلوک تبدیل شد. برای درک کردن بهتر این موضوع، تصور کنید که ارزش مقدار طلایی که شما دارید هر چهار سال به نصف کاهش. اگر ارزش طلا بر اساس کمیاب بودن آن باشد، هاوینگ تولید طلا در هر چهار سال، از نظر تئوری قیمت آن را بالاتر می‌برد.

پیشنهاد مطالعه: همه چیز درباره ارز اکسی اینفینیتی.

مفهوم هاوینگ

هاوینگ نرخ ایجاد سکه‌های جدید را کاهش می‌دهد و بنابراین مقدار موجود عرضه جدید را کاهش می‌دهد، حتی با افزایش تقاضا باز هم مقدار عرضه کاهش خواهد داشت. این امر برای سرمایه‌گذاران پیامدهایی دارد زیرا سایر دارایی‌ها با عرضه کم یا محدود، مانند طلا، می‌توانند تقاضای بالایی داشته باشند و قیمت‌ها را بالاتر ببرند.

در گذشته، این هالوینگ بیت کوین با افزایش شدید قیمت بیت کوین مرتبط بوده است. هاوینگ اول که در 28 نوامبر 2012 اتفاق افتاد، شاهد افزایش از 12 دلار به 1217 دلار در 28 نوامبر 2013 بود. دومین هالوینگ بیت کوین در 9 جولای 2016 اتفاق افتاد. قیمت در آن هالوینگ 647 دلار بود و تا دسامبر 2017، قیمت بیت کوین به 19800 دلار افزایش یافت. سپس قیمت در طول یک سال از این اوج به 3276 دلار در 17 دسامبر 2018 کاهش یافت که 506 درصد بیشتر از قیمت قبل از هالوینگ آن بود.

جدیدترین هاوینگ در 11 می 2020 رخ داد. در آن تاریخ، قیمت بیت کوین 8787 دلار بود. در 14 آوریل 2021، قیمت بیت کوین به 64507 دلار افزایش یافت (افزایش شگفت‌انگیز 634 درصدی نسبت به قیمت قبل از هالوینگ آن). یک ماه بعد، در 11 می 2021، قیمت بیت کوین به 54276 دلار رسید که نشان‌ دهنده افزایش 517 درصدی است که به نظر می‌رسد با رفتار هالوینگ سال 2016 سازگارتر باشد.

مفهوم هاوینگ

هالوینگ و اثرات آن

درصورتی‌که هالوینگ تقاضا و قیمت را افزایش ندهد، ماینرها انگیزه‌ای برای استخراج بیت کوین نخواهند داشت. همچنین پاداش تکمیل تراکنش‌ها کمتر خواهد بود و ارزش بیت کوین به‌اندازه کافی بالا نخواهد بود. برای جلوگیری از این امر، بیت کوین فرآیندی برای تغییر دشواری دریافت پاداش استخراج یا به‌ عبارت‌ دیگر، دشواری استخراج یک تراکنش دارد. درصورتی‌ که پاداش به نصف کاهش یابد و ارزش بیت کوین افزایش نیافته باشد، دشواری استخراج کاهش می‌یابد تا ماینرها انگیزه داشته باشند

در طول عمر بیت کوین این فرآیند دو بار موفق بوده است. تاکنون نتیجه این نصف‌سازی‌ها افزایش قیمت و به دنبال آن افت شدید بوده است. با این‌حال، سقوط‌هایی که به دنبال این دستاوردها رخ‌داده است، همچنان قیمت‌ها را بالاتر از قبل از این رویدادهای نصف نگه‌ داشته است. به‌ عنوان‌ مثال، همان‌طور که در بالا ذکر شد، هاوینگ 2017 تا 2018 شاهد افزایش ارزش بیت کوین به حدود 20000 دلار بود، اما بعدا به حدود 3200 دلار کاهش یافت.

چگونه هالوینگ بیت کوین بر شبکه بیت کوین تاثیر می‌ گذارد؟

ازآنجایی‌که هالوینگ بیت کوین یک رویداد مهم است، تاثیر زیادی بر جنبه‌های مختلف درگیر در شبکه بیت کوین دارد. در اینجا توضیح مختصری از چگونگی تاثیر هالوینگ بیت کوین بر سهامداران اصلی در شبکه بیت کوین ارائه‌ شده است.

سرمایه‌گذاران:

هالوینگ به‌ طور کلی منجر به افزایش قیمت ارز دیجیتال به دلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا می‌شود، به این معنی که خبر خوبی برای سرمایه‌گذاران است. فعالیت معاملاتی روی بلاک چین ارز دیجیتال با پیش‌بینی هالوینگ افزایش می‌یابد. با این‌حال، همان‌ طور که قبلا نشان داده شد، سرعت افزایش قیمت بر اساس تدارکات و شرایط هر هالوینگ متفاوت است.

ماینرها:

درک تاثیر هاوینگ بر اکوسیستم بیت کوین پیچیده است. از یک‌ طرف، کاهش عرضه بیت کوین، تقاضا و قیمت‌ها را افزایش می‌دهد؛ اما پاداش‌های کمتر نیز می‌تواند ثبات ماینرهای کوچک اکوسیستم بیت کوین را دشوار کند، زیرا ممکن است رقابت با سازمان‌های استخراج بزرگ برای آن‌ها دشوار باشد.

طبق تحقیقات، ظرفیت استخراج بیت کوین نسبت به قیمت آن متضاد عمل می‌کند؛ بنابراین، زمانی که قیمت ارز دیجیتال افزایش می‌یابد، تعداد ماینرها در اکوسیستم آن کاهش می‌یابد و بالعکس. یک رویداد هالوینگ با افزایش قیمت مشخص می‌شود و می‌تواند احتمال حمله 51 درصدی به شبکه بیت کوین را افزایش دهد زیرا ماینرها از شبکه آن خارج می‌شوند و در نتیجه امنیت آن را کاهش می‌دهند.

هالوینگ چه زمانی رخ‌ داده است؟

وقتی بیت کوین ‌هاوینگ می‌شود چه اتفاقی می‌افتد؟

اصطلاح “هالوینگ” در رابطه با بیت کوین به تعداد توکن های بیت کوین در یک بلوک تازه ایجاد شده مربوط می‌شود. در سال 2009، زمانی که بیت کوین راه‌اندازی شد، هر بلوک حاوی 50 بیت کوین بود، اما قرار بود این مقدار تقریباً هر چهار سال یک‌بار 50 درصد کاهش یابد. تا به امروز، سه رویداد هالوینگ وجود داشته است و یک بلوک در حال حاضر تنها حاوی 6.25 BTC است. هنگامی‌که هاوینگ بعدی رخ می‌دهد، یک بلوک فقط حاوی 3.125 BTC خواهد بود.

هالوینگ چه زمانی رخ‌ داده است؟

اولین هالوینگ بیت کوین در 28 نوامبر 2012 و پس از استخراج 10,500,000 بیت کوین رخ داد. مورد بعدی در 9 ژوئیه 2016 و آخرین مورد در 11 می 2020 رخ داد. انتظار می‌رود مورد بعدی در اوایل سال 2024 رخ دهد.

چرا هالوینگ ها کمتر از هر چهار سال یک‌ بار اتفاق می‌افتد؟

الگوریتم استخراج بیت کوین با هدف یافتن بلوک‌های جدید هر 10 دقیقه یک‌بار تنظیم‌ شده است. با این‌ حال، اگر ماینرهای بیشتری به شبکه بپیوندند و قدرت هش بیشتری را اضافه کنند، زمان یافتن بلاک‌ها کاهش می‌یابد. این مشکل با بازنشانی دشواری استخراج (یا حل کردن الگوریتم ماینینگ برای کامپیوتر سخت است) هر دو هفته یک‌ بار برای بازیابی یک هدف 10 دقیقه‌ای برطرف می‌شود. از آنجایی‌ که شبکه بیت کوین در دهه گذشته به‌ طور تصاعدی رشد کرده است، میانگین زمان برای یافتن یک بلوک به‌ طور مداوم زیر 10 دقیقه (تقریباً 9.5 دقیقه) باقی‌مانده است.

آیا هالوینگ تاثیری بر قیمت بیت کوین دارد؟

قیمت بیت کوین از زمان راه‌اندازی آن در سال 2009، زمانی که صرفاً با یک پنی یا دلار معامله می‌شد، به‌ طور پیوسته و قابل‌توجهی افزایش‌یافته است تا آوریل 2021 که قیمت یک بیت کوین بیش از 63000 دلار معامله شد. شواهد تجربی نشان می‌دهد که قیمت بیت کوین در انتظار هالوینگ، اغلب چندین ماه قبل از رویداد واقعی، افزایش می‌یابد.

نتیجه گیری

در حدود سال 2140، آخرین بیت کوین از 21 میلیون بیت کوینی که تاکنون استخراج‌ شده است، استخراج خواهد شد. در این مرحله، برنامه هالوینگ متوقف می‌شود زیرا دیگر بیت کوین جدیدی پیدا نمی‌شود. با این‌ حال، ماینرها همچنان برای ادامه اعتبارسنجی و تأیید تراکنش‌های جدید در بلاک چین تشویق می‌شوند، زیرا انتظار می‌رود ارزش کارمزد تراکنش‌های پرداختی به ماینرها در آینده افزایش یابد.

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.