همه چیز در رابطه با هارد فورک کاردانو

از هارد فورک کاردانو چه میدانید؟

هارد فورک کاردانو یک به‌روزرسانی برای شبکه بلاک چین به‌حساب می‌آید. این نوع به‌روزرسانی ارزی جدیدی به بازارهای رمز ارزهای دیجیتال اضافه نمی‌کند اما شبکه اصلی بلاک چین را به‌روز می‌کند. کاردانو یکی از مهمترین به‌روزرسانی‌ها در شبکه بلاک چین به‌حساب می‌آید که امکان ایجاد خودکار قرارداد هوشمند را ممکن می‌سازد. در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با این به‌روزرسانی باهم به گفتگو بپردازیم. قبل از اینکه به سراغ مسئله اصلی برویم اجازه دهید ابتدا با خود کاردانو آشنا شویم.

کاردانو چیست؟

کاردانو یک پروژه بر پایه تکنولوژی بلاک چین است که به‌منظور ایجاد یک اکو سسیستم پایدار و متعادل برای ارزهای دیجیتال به وجود آمده است. توکنی که در این ارز استفاده می‌شود آدا یا Ada نام دارد و این ارز به‌عنوان ارز دیجیتال نسل سوم که در کیف پول ارز دیجیتال شما وجود دارد از آن یاد می‌شود. این ارز دیجیتال از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند و برای کاربردهای مختلف دیگر مانند ساخت نرم‌افزار و انجام امور غیرمتمرکز نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

هارد فورک کاردانو چیست؟

کاردانو (ADA) یک پلتفرم بلاک چین نسل سوم است که به دنبال هارد فورک مری به دفتر کل چند دارایی تبدیل شد. این ارتقا به بلاک چین کاردانو توانایی ایجاد توکن‌های قابل تعویض و غیرقابل تعویض (NFT) را بدون نیاز به قرارداد هوشمند اختصاصی داد. این کار هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و بهره‌برداری‌های امنیتی را به حداکثر می‌رساند. 

همچنین هارد فورک کاردانو، کاردانو را به‌عنوان گزینه دیگری برای توکن‌های مبتنی بر بلاک چین باز می‌کند و به کاربران پلتفرم اجازه می‌دهد تا از طیف وسیع‌تری از این توکن‌ها استفاده کنند. موارد استفاده برای Cardano شامل ردیابی موجودی، مدیریت هویت، NFT ها، تراکنش‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) است.

هارد فورک کاردانو چیست؟

هارد فورک مری: توقفی دیگر در امتداد نقشه راه کاردانو

بلاک چین هارد فورک کاردانو (ADA) در یک نقشه راه توسعه چندمرحله‌ای به‌سوی تکرار کامل خود به‌عنوان یک شبکه غیرمتمرکز بسیار مقیاس‌پذیر، غیرمتمرکز و ایمن قرار دارد. هارد فورک مری یک به‌روزرسانی شبکه بزرگ است که در میان به‌روزرسانی‌های دیگر، یک اکوسیستم چند دارایی را در Cardano امکان‌پذیر می‌کند.

این به‌روزرسانی برجسته فاز توسعه شلی است که دومین مرحله از پنج مرحله توسعه هارد فورک کاردانو است. Mary در 1 مارس 2021 راه‌اندازی شد و عرضه آن تعدادی از ویژگی‌ها و مزایای کلیدی ارائه‌شده توسط فناوری Cardano را برجسته می‌کند.

ترکیب‌کننده یا Combinator درهارد فورک کاردانو

بیشتر بلاک چین ها برای به‌روزرسانی به فورک های شبکه متکی هستند. این بدان معناست که تمام گره‌های شرکت‌کننده که شبکه را فراهم می‌کنند باید به یک زنجیره عملیاتی جدید سوئیچ کنند و شبکه قبلی را کنار بگذارند. این می‌تواند یک فرآیند کاملاً مخرب باشد و گهگاه منجر به انشعاب ارزها شود. به‌روزرسانی‌های هارد فورک کاردانو ازلحاظ منطقی تمایل کمتری به ایجاد اختلال برای شرکت‌کنندگان در شبکه نسبت به هارد فورک‌ها در سایر شبکه‌های بلاک چین داشته است. بسیاری از هارد فورک ها موجب ایجاد اختلالاتی در شبکه شده‌اند اما کاردانو از این تناقض دور است.

مانند هارد فورک شلی که در ژوئیه 2020 قبل از آن ساخته شد، هارد فورک مری در 1 مارس 2021 به‌آرامی اجرا شد. این تا حد زیادی به لطف ترکیب‌کننده هارد فورک کاردانو (HFC) بود که به انتقال یک فرآیند ساده کمک کرد.

نحوه ارتقاء هارد فورک کاردانو

در اکثر شبکه‌های بلاک چین، ارتقاء هارد فورک چیزی شبیه به این است:

  • پروتکل بلاک چین pre-fork به‌طور موقت کار نمی‌کند.
  • هرگونه تغییر و قوانین جدید در پروتکل بلاک چین اجرا می‌شود.
  • زنجیره post-fork با تغییرات پروتکل جدید دوباره راه‌اندازی می‌شود.

در اکثر هارد فورک ها، زنجیره یک موجودیت کاملاً مجزا از نسخه قبلی خواهد بود. علاوه بر این، تراکنش‌ها و تاریخچه نسخه قبلی ممکن است دیگر در به‌روزرسانی جدید شبکه دسترس نباشد. زمانی که بلاک چین کاردانو از فاز متمرکز بایرون (فاز 1) به فاز شلی غیرمتمرکزتر به‌روز شد، هارد فورک به‌طور اساسی زیرساخت بلاک چین را تغییر نداد. دلیل آن این است که هارد فورک کاردانو پروتکل‌های قبل و بعد از فورک را بدون وقفه در شبکه ترکیب می‌کند و اجازه می‌دهد پروتکل‌ها به‌صورت یکپارچه ظاهر شوند.

هنگامی‌که به‌روزرسانی شروع شد، به‌روزرسانی فورک شامل بلوک‌های بایرون قبل از فورک و بلوک‌های شلی پس از فورک پس از یک دوره انتقال بود. هیچ راه‌اندازی مجدد سختی وجود نداشت که تاریخچه دفتر کل پیش از فورک را پاک کند.

برخلاف بسیاری از هارد فورک‌های دیگر، روش کاردانو HFC نیازی به به‌روزرسانی هم‌زمان و سریع تمام گره‌های شبکه ندارد. گره‌های Cardano به لطف دوره انتقال داخلی فورک توانستند به‌تدریج به‌روز شوند و حتی به برخی از گره‌ها اجازه دادند تا بلوک‌های قبلی را پردازش کنند.

به‌روزرسانی Cardano: ایجاد توکن و موارد دیگر

در طول به‌روزرسانی فورک کاردانو، کاردانو ارتقاء توکن بومی Goguen را ارائه کرد که کاردانو را به یک دفتر کل چند دارایی تبدیل می‌کند. این به کاربران Cardano این امکان را داد که توکن‌های Cardano بومی را در شبکه ایجاد کنند. اولین تولیدکنندگان توکن باید از رابط خط فرمان Cardano (CLI) برای ایجاد این توکن ها استفاده کنند. به‌روزرسانی بعدی به کیف پول Cardano Daedalus امکان تولید توکن آسان از طریق رابط کیف پول را فراهم می‌کند. درست مانند اتریوم، کاردانو اکنون می‌تواند توکن‌های قابل تعویض و غیرقابل تعویض (NFT) ایجاد کند.

در اتریوم، قراردادهای هوشمند رمزی با کارمزد گاز با استفاده از اتر (ETH) پرداخت می‌شود که در برخی مواقع مقرون‌به‌صرفه بوده است و می‌تواند بر اساس نرخ استفاده اتریوم و تراکم شبکه متفاوت باشد. توکن های هارد فورک کاردانو نیازی به هزینه اجرای قرارداد هوشمند ندارند.

 در Cardano، توکن‌های بومی روی زنجیره‌ایجاد می‌شوند، اما ارسال توکن‌ها مستلزم هزینه تراکنش کوچکی به نام mini-ADA-value است. حتی می‌توانید چندین توکن را در یک تراکنش باهم جمع کنید و کارمزدها بر اساس تقاضای شبکه متفاوت نیست. همان‌طور که کارمزد تراکنش‌های BCH کسری از بیت کوین است، تراکنش‌های توکن کاردانو در برخی موارد می‌تواند کمتر از یک درصد تراکنش‌های قابل‌مقایسه در شبکه اتریوم باشد.

به روز رسانی کاردانو

آینده هارد فورک کاردانو ازلحاظ امنیت و مقیاس‌پذیری

ازآنجایی‌که توکن های کاردانو به‌صورت زنجیره‌ای ساخته می‌شوند، فضای کمی برای بهره‌برداری از آسیب‌پذیری‌های قرارداد هوشمند یا سایر خطرات مرتبط با خطای انسانی وجود دارد. منطق توکن در این هارد فورک وجود دارد که تمام تراکنش‌های زنجیره‌ای را دنبال می‌کند. این بدان معناست که توکن‌های ایجادشده توسط کاربر Cardano از همان امنیت قوی بلاک چین کاردانو برخوردار هستند. این ویژگی برای بسیاری از افراد بسیار جذاب و با توجه به این مزایا، بسیاری کاردانو را به‌عنوان یک رقیب برای تسلط مالی غیرمتمرکز اتریوم (DeFi) می‌دانند.

هارد فورک کاردانو به‌عنوان یک ارز دیجیتال ساده شروع به کارکرد که می‌توان از آن برای خرید، فروش و تراکنش استفاده کرد. با توسعه شبکه، عملکرد آن فراتر از تراکنش‌ها افزایش‌یافته است و شامل قراردادهای هوشمند و ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp)، اینترنت اشیا (IoT) و ردیابی موجودی، ایجاد توکن‌های جایگزین و غیرقابل تعویض روی زنجیره و موارد مختلف استفاده سازمانی می‌شود..

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.