امضای دیجیتال چگونه به امنیت کمک می کند؟

توسعه فعالیت‌های اداری در بستر اینترنت نیازمند تامین امنیت افراد است. در ارتباطات دیجیتالی که بین اشخاص حقیقی و حقوقی شکل می‌گیرد، امکان بروز مشکلاتی مانند جعل هویت وجود دارد. در نتیجه باید تمهیداتی اندیشیده شود تا مانع از اقدامات غیر قانونی شود. امضای دیجیتال یکی از فناوری‌های نوین ابداع شده  برای جلوگیری از جعل هویت افراد است. بسیاری از کشورها در قانون کار خود استفاده از این امضا را برای روابط اقتصادی و تجاری خود الزامی کرده‌اند.

در ادامه این مطلب از وب سایت ارزکت با ما همراه باشید تا در رابطه با دیجیتالی شدن امضا اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار دهیم.

دیجیتالی شدن امضا چیست؟

این امضا، یک روش قانونی برای تایید صحت اسناد و مدارک است. در سال 91 در ایران افراد موظف شدند تا از این امضا استفاده کنند. در ضمن باید گفت، این امضا با امضای الکترونیکی که روی کاغذ ثبت و اسکن می‌شود تفاوت دارد.

نحوه کار 

برای توضیح شفاف این موضوع باید گفت شماره کارت بانکی خود را که 16 رقم است در نظر بگیرید. برای واریز پول به کارتتان شما فقط شماره کارت را در اختیار دیگران قرار می‌دهید و در حکم کلید عمومی برای افراد است، اما برای دسترسی به کارت باید حتما رمز عبور را در اختیار داشت. در نتیجه هیچکس جز دارنده کارت به آن دسترسی ندارد. 

در دیجیتالی شدن امضا، نیز به همین صورت است. یک فرد امضای دیجیتال خود را ایجاد می‌کند. در این حالت با استفاده از کلید خصوصی کار حفاظت از داده‌های دیجیتال را انجام می‌دهد. بنابراین تنها راه دسترسی به این امضا در اختیار داشتن کلید خصوصی افراد است.

تفاوت امضای دیجیتال و الکترونیکی

در دیجیتالی شدن امضا، از زمزنگاری‌های نامتقارن استفاده می‌شود در نتیجه ضریب امنیت آن بالا می‌رود. در حالی که امضای الکترونیکی مفهومی جدا دارد. برای مثال مفهوم امضای الکترونیک به این صورت است که در یک دانشگاه تعداد زیادی از دانشجویان برای درخواست گواهی‌های مختلف اقدام می‌کنند.

مطلب پیشنهادی: کیف پول نرم افزاری سیف پال

امضای دیجیتال و امنیت بالا

 شما وقت امضای تک تک این گواهی‌ها را نخواهید داشت. در این وضعیت شما یک امضا روی یک کاغذ سفید می‌کنید، سپس این امضا را اسکن کرده و در پای تمامی گواهی‌ها درج می‌کنید.

ویژگی‌ های دیجیتالی شدن امضا

در کشورهای مختلف برای مدیریت حقوق و دستمزد از این امضا برای آسان‌تر و سریع شدن کار استفاده می‌کنند. در مطلب زیر به مهم‌ترین مزایای آن اشاره می‌کنیم:

  • کاهش زمان در مراودات مالی و اداری: در گذشته افراد برای عقد قراردادها و تکمیل فرم‌های اداری باید زمان زیادی صرف می‌کردند. در بعضی موارد افراد مجبور بودند به شهر یا کشور دیگری سفر کنند. دیجیتالی شدن امضا، شرایط را به وجود آورده تا قرارداد‌ها و معاملات در کمترین زمان ممکن انجام شود.
  • بالا رفتن امنیت: دیجیتالی شدن امضا باعث حفاظت از حریم خصوصی افراد می‌شود. همان طور که در مطلب بالا نیز اشاره کردیم امکان دخل و تصرف بعد از زمان عقد قرارداد صفر می‌شود. امضاهای دستی به راحتی قابل جعل است.
  • حفظ حریم خصوصی: در گذشته که معاملات به شیوه سنتی منعقد می‌شد، ممکن بود در دسترس افراد غیر از طرفین معاملات قرار بگیرد، این موضوع سبب نقص حریم خصوصی افراد می‌شد. دیجیتالی شدن امضا با حذف واسطه باعث ارتقا حفاظت از حریم خصوصی افراد شده.
  • حذف هزینه‌های اضافی: عقد قرارداد به شیوه‌های سنتی باعث اتلاف وقت و هزینه افراد می‌شد. همچنین ابداع این نوع امضا باعث حذف هزینه‌های آزاد شد.

کاربرد دیجیتالی شدن امضا، در خدمات مالی

  • احراز هویت افراد: دیجیتالی شدن امضا سبب آشکار شدن هویت افراد می‌شود. در بسیاری از ادارات از جمله: بیمه‌ها، گمرک و سازمان مالیات بسیاری از فرآیندهای اداری را بدون واهمه از جعلی بودن هویت افراد انجام می‌دهند.
  • جلوگیری از تقلب: در گذشته، امکان دستکاری در متن قراردادها پس از امضا کردن مشکلات زیادی را برای افراد به وجود می‌آورد. اما امروزه با دیجیتالی شدن امضا این سوءاستفاده به صفر رسیده و امکان تغییر در آن وجود نخواهد داشت.

مطلب پیشنهادی: استیبل کوین

امضای دیجیتال و تفاوت آن با امضای الکترونیک

سخن آخر

این امضا نوعی راستی آزمایی اعتبار اسناد است. این امضا ضمن منحصر به فرد بودن، باید هویت افراد را به طور کامل آشکار کند و امکان استفاده از آن صرفا در اختیار صاحب امضا باشد. امروزه قانون تجارت الکترونیک در کشور ما نیز استفاده از این امضا را برای کلیه فعالیت‌های اداری اجباری کرده. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که این امضا برای بروز شفافیت مراودات مالی و جلوگیری از اقداماتی که بر خلاف قانون باشد مناسب است. در این مقاله سعی کردیم درباره ادیجیتالی شدن امضا و کاربرد آن صحبت کنیم.

سوالات متداول

دیجیتالی شدن امضا چیست؟

طرحی ریاضی وار برای راستی آزمایی اسناد است.

یکی از مزایای دیجیتالی شدن امضا چیست؟

یکی از مزایای این امضا دارا بودن امنیت بالای آن است.

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.