تفاوت تحلیل تکنیکال اسیلاتور (Oscillator) و اندیکاتور

اسیلاتور (Oscillator) در واقع ابزاری برای تجزیه و تحلیل تکنیکال است، که باندهای زیاد و کم را بین دو مقدار تشدید شده، ایجاد می‌کند. پس از آن، شاخص روندی را تشکیل می‌دهد که بین این دو مرز، نوسان می‌کند. کاربران و تریدرها معمولا از شاخص روند به منظور کشف فروش بیش از حد و خرید کوتاه مدت استفاده می‌کنند.

زمانی که میزان اسیلاتور (Oscillator) به بالاترین مقدار خود برسد٬ می‌توان نتیجه گرفت که خرید در بازار زیاد شده است. و بالعکس وقتی که اسیلاتور (Oscillator) به پایین ترین مقدار خود می‌رسد، فروش آن دارایی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی مهم‌ترین ویژگی‌های اسیلاتور (Oscillator) بپردازیم. بنابراین با ارزکت همراه ما باشید.

اسیلاتور (Oscillator) چیست؟

اسیلاتور (Oscillator) چگونه کار می‌ کند؟

در حالت کلی اسیلاتورها، به منظور تجزیه و تحلیل شاخص‌ها و کمک به تصمیم گیری برای معاملات، مورد استفاده قرار می‌گیرند. تحلیلگران بر این باورند، اسیلاتور زمانی بیشترین سود را دارد که نتوان مقدار مشخصی را برای آن تعیین کرد. نوسانگرهای متداولی که در این مبحث می‌توان از آن‌ها نام برد عبارتند از: 

  • مقاومت نسبی (RSI)
  • سرعت تغییر (ROC)
  • سرعت جریان پول (MFI)
  • نوسانگر تصادفی

مطالب پیشنهادی : تفاوت ارز فیات با ارزهای دیجیتال

اگر یک تریدر قصد داشته باشد تا از اسیلاتور (Oscillator) استفاده کند، در ابتدا دو مقدار مشخص را انتخاب کرده و سپس با قرار دادن نوسان‌ساز بین این دو مقدار، شاخص روندی را ایجاد می‌کند. بعد از آن فرد تریدر از نتایج به دست آمده برای خواندن شرایط فعلی بازار استفاده می‌کند.

مکانیزم یک اسیلاتور (Oscillator)

در مبحث تجزیه و تحلیل تکنیکال، یک تریدر نوسانگرها را در یک مقیاس بین ۰ الی ۱۰۰ درصدی اندازه‌گیری می‌کند. هنگامی که بازار در محدوده خاصی معامله می‌شود، نوسانگر نوسانات قیمت را دنبال کرده و وقتی که به محدوده ۷۰ الی ۸۰ درصد از کلیت محدوده قیمتی مشخص شده برسد، شرایط خرید بیش از حد را در بازار نشان می‌دهد. این زمان بهترین زمان فروش برای تریدرها به حساب می‌آید. 

همچنین وقتی که محدوده قیمتی کل بازار به ۲۰ الی ۳۰ درصد برسد، بهترین زمان برای خرید محسوب می‌شود. این سیگنال‌ها تا هنگامی که قیمت در محدوده مشخص شده باقی بمانند، اعتبار دارند. با این حال وقتی شکست قیمتی رخ دهد، امکان دارد که این سیگنال‌ها گمراه کننده باشند. به باور تحلیلگران، شکست دوباره قیمت‎‌ها به معنی آغاز روند جدیدی در بازار است.

تحلیلگران استفاده از اسیلاتور (Oscillator) را برای بازارهای جانبی مناسب‌تر می‌دانند. به صورتی که، همراه با یک اندیکاتور استفاده شود تا محدوده مشخصی را در یک روند تعیین کند. آن‌ها بر این باورند که با این کار تاثیر اسیلاتور (Oscillator) نیز بیشتر خواهد شد.

مکانیزم یک اسیلاتور (Oscillator)

انواع اسیلاتور (Oscillator)

اسیلاتورها انواع گوناگونی دارند که بعضی از آن‌ها به بیش از یک دسته یا گروه تقسیم بندی می‌شوند. ولی در حالت کلی می‌توان آن‌ها را در دو گروه عمده دسته بندی کرد.

Axial Oscillator

اسیلاتور محوری در حول یک ناحیه مرکزی یا محور در حال دوران می‌باشد. این اسیلاتور (Oscillator) برای مشخص نمودن میزان قدرت ارز و تعیین جهت حرکت مومنتوم یک ارز کاربرد دارد. وقتی که یک اسیلاتور محوری بالای محور مرکزی در حال حرکت باشد، بازار روندی صعودی را طی می‌کند. و هنگامی که در زیر محور مرکزی در حال حرکت باشد، بازار روندی نزولی خواهد داشت.

مطالب پیشنهادی : آربیتراژ ارز دیجیتال

Band Oscillator

این نوع اسیلاتور (Oscillator) در پایین و بالای دو باند نوسان می‌کند که بیشترین و کمترین میزان قیمت را مشخص می‌کند. در این اسیلاتور باند پایینی نمایانگر اشباع فروش و باند بالایی نشانگر اشباع خرید می‌باشد.

تفاوت اسیلاتور و اندیکاتور

با اینکه تریدرها بیشتر معتقد هستند که این دو با یکدیگر تفاوت عمده‌ای دارند، ولی در حقیقت نمی‌توان که از این موضوع غافل شد که، اسیلاتورها یکی از ۴ مدل اندیکاتورها به شمار می‌روند. در واقع اسیلاتور (Oscillator)، یکی از زیر مجموعه‌های اندیکاتورها محسوب می‌شود. اما به هرحال این ۳ تفاوت اساسی با یکدیگر دارند. این ۳ تفاوت عبارتند از:

  • مبحث واگرایی که تنها در اسیلاتورها کاربرد دارد.
  • وجود دو محدوده اشباع خرید و فروش در اسیلاتورها.
  • اسیلاتورها یکی از زیر مجموعه‌های اندیکاتورها به حساب می‌آیند.

تفاوت اسیلاتور و اندیکاتور

بهترین اسیلاتور (Oscillator) کدام است؟

اول باید به این موضوع دقت کنید که شما از اسیلاتور به چه منظوری استفاده می‌کنید. برای مثال، اسیلاتور حرکت با دامنه ثابت به منظور شناسایی خرید و فروش بیش از حد استفاده می‌شود. این موارد شامل RSI یا شاخص قدرت نسبی و اسیلاتور استوکاستیک بین می‌باشد. این نوع شاخص زمانی به کار برده می‌شود که این شاخص بین ۰ الی ۱۰۰ در حال نوسان است.

مطالب پیشنهادی : ۶ روش کسب درآمد غیرفعال با ارزهای دیجیتال با ریسک کم

جمع بندی

در پایان این مقاله ارزکت می‌توان به این نتیجه رسید که، اسیلاتور (Oscillator) نوعی شاخص حرکتی است که در تحلیل تکنیکال از آن استفاده می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که نوسانات آن به نوارهای پایین و بالا محدود خواهد شد.

هنگامی که مقادیر به دست آمده با این باندها مقارن باشند، سیگنال‌های فروش و خرید بیش از حد را برای عموم تریدرها ارائه می‌دهند. عموما اسیلاتورها با اندیکاتور Moving Range ادغام می‌شود تا تغییر روند و یا سیگنال شکست را به نمایش بگذارند.

سوالات متداول

تفاوت اسیلاتور و اندیکاتور در چیست؟

واگرایی که تنها در اسیلاتورها کاربرد دارد، وجود دو محدوده اشباع خرید و فروش در اسیلاتورها و اسیلاتورها یکی از زیر مجموعه‌های اندیکاتورها به حساب می‌آیند.

بهترین اسیلاتور (Oscillator) برای ترید کردن کدامند؟

اسیلاتور (Oscillator) حرکت با دامنه ثابت به منظور شناسایی خرید و فروش بیش از حد استفاده می‌شود. این موارد شامل شاخص قدرت نسبی و اسیلاتور استوکاستیک بین می‌باشد.

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.