تفاوت ارز فیات با ارزهای دیجیتال

ارز فیات اسکناس‌های کاغذی و سکه‌های فلزی است که به عنوان پول رایج هر کشوری آن‌ها را می‌شناسیم و با آن‌ها سر و کار داریم. تا چندین سال پیش ماهیت پول فیزیکی بود و فقط به شکل سکه و اسکناس وجود داشت؛ اما امروزه با پیدایش ارز دیجیتال ارتباطات مالی ما تغییر کرده است. احتمالا این روزها در اخبار و شبکه‌های اجتماعی نام پول‌های دیجیتال را شنیده‌اید.

در این مقاله می‌خواهیم درباره تفاوت پول‌های جدید با اسکناس و سکه‌های سنتی را صحبت کنیم؛ سوال‌هایی که در ذهنتان شکل گرفته است را پاسخ دهیم. با ما در ارزکت همراه باشید.

ارز فیات چیست؟

پول فیات یا همان پول بدون پشتوانه است. اعتبار این پول بسته به میزان عرضه و تقاضای مردمی است که از آن استفاده می‌کنند. ارز فیات ارزش فیزیکی ندارد و یک تکه کاغذ یا سکه است. این ارزها همان سکه‌های رایج امروزی هستند و در سراسر جهان برای معاملات اقتصادی استفاده می‌شوند. بزرگترین مشکل این ارزها امکان چاپ بدون محدودیت آن‌هاست؛ که باعث تولید بی‌رویه و افزایش تورم می‌شود.

تاریخچه ارز فیات

ابتدا در قرن یازدهم در کشور چین برای اولین بار تصمیم به چاپ پول‌های کاغذی گرفته شد. در قرن هفدهم در بعضی کشورها مانند: هلند، اسپانیا و سوئد تصمیم به استفاده از ارز فیات گرفته شد. در قرن‌های بعد فرانسه و کشورهای آمریکای شمالی شروع به استفاده از این سیستم پولی کردند. 

سرانجام در سال 1971 میلادی، رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا پول‌های فیات را جایگزین طلا کرد. پس از این تصمیم استفاده از سیستم استاندارد طلا در تمام کشورهای دنیا متوقف شد و استفاده از ارز فیات جایگزین این سیستم سنتی شد.

مطلب پیشنهادی: صرافی dydx

مزایای ارز فیات

در این مطلب به برخی از مزیت‌های ارز فیات می‌پردازیم:

  • این ارز کمیاب نمی‌شود: ذخایر طلا و پول‌های کالایی که در سیستم استاندارد طلا مورد استفاده هستند، به این دلیل که کالا و شی‌ء هستند، در برهه‌ای از زمان ممکن است نایاب شوند؛ اما ارز فیات را می‌توان بدون محدودیت و به راحتی تولید کرد.
  • این ارز کم هزینه است: چاپ این پول‌ها نسبت به پول‌های دیگر هزینه کمتری دارند.
  • منعطف بودن پول فیات: در مواقع خاص دولت‌ها و بانک‌ها می‌توانند بر ارزش پول فیات تاثیر بگذارند.
  • این ارز بسیار کاربردی است: مبادلات بین المللی با این پول آسان‌تر است؛ زیرا بیشتر کشورهای دنیا این پول را به رسمیت میشناسند.
  • ذخیره این ارز آسان است: پول‌های کالایی و ذخایر نقره و طلا نیاز به یک مکان امن دارد و نیاز به خزانه ملی با یک سیستم پیچیده دارد. اما پول‌های کاغذی جا و هزینه کمتری نیاز دارند.

ارز فیات و پیشینه آن

معایب ارز فیات

  • پیشینه بد: چندین حکومت و دولت با اتکا به پول‌های فیات به ورشکستگی اقتصادی و از دست دادن قدرت رسیدند.
  • تورم: همان طور که گفته شد، به دلیل اینکه می‌توان این پول‌ها را به صورت نامحدود چاپ و تولید کرد، امکان به وجود آمدن تورم وجود دارد.

تفاوت ارزهای دیجیتال با پول فیات

ارزهای دیجیتال ماهیت فیزیکی ندارند. این پول‌ها در کیف پول‌های دیجیتالی ذخیره می‌شوند. در سال‌های اخیر محبوب‌ترین ارز دیجیتال یعنی بیت کوین (BTC) به دنیا معرفی شد. در ادامه بحث به مقایسه ارزهای دیجیتال با پول فیات می‌پردازیم:

  • نبود پشتوانه فیزیکی تنها وجه اشتراک ارزهای دیجیتال و ارز فیات است.
  • در بیشتر رمزارزها پروتکل‌های خاصی مشخص شده تا از ایجاد تورم جلوگیری شود. اما در پول فیات امکان تولید بی‌رویه این پول‌ها عامل اصلی تورم است.
  • میزان پذیرش ارزهای فیات در مقایسه با ارزهای دیجیتال پذیرش بیشتری دارد.
  • پول فیات نسبت به ارزهای دیجیتال نوسانات کمتری دارد. به همین علت افراد کمتری در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری می‌کنند.
  • استفاده از پول فیات بستگی به مرزهای جغرافیایی و پذیرش آن در دیگر کشورها دارد اما ارزهای دیجیتال در سراسر دنیا قابل استفاده هستند.
  • ارزهای دیجیتال به دلیل سیستم رمزگذاری شده، امنیت بالاتری دارند و امکان جعل و هک و سرقت در آن‌ها پایین است.

مطلب پیشنهادی: خرید زمین در متاورس

ارز فیات و ارزهای دیجیتال

کلام آخر

پول فیات ارز دولتی یک کشور است که پشتوانه فیزیکی ندارد، مشکل عمده آن امکان چاپ بیش از اندازه آن است که می‌تواند تورم ایجاد کند. زمان زیادی لازم است تا مردم جهان یه جای پول‌هایی که قابل لمس هستند، پول‌هایی که کد نوشتاری دارند را بپذیرند. درست است که ارزهای دیجیتال جایگاه مناسبی در اقتصاد جهان پیدا کرده‌اند، اما هنوز پول فیات رایج‌ترین سیستم مالی در دنیاست. 

سوالات متداول

یکی از معایب ارز فیات چیست؟

مهم ترین مشکل ارز فیات ایجاد تورم است. به دلیل اینکه امکان تولید زیاد آن وجود دارد.

یکی از تفاوت های ارز فیات با ارزهای دیجیتال چیست؟

یکی از مهم ترین تفاوت آن‌ها این است که، ارزهای دیجیتال رمزگذاری شده و امنیت بالایی دارند.

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.