معرفی صرافی dydx

با ما همراه باشید تا در رابطه با صرافی dydx اطلاعات جامعی در اختیارتان قرار دهیم.

یکی از بنیادی‌ترین بخش‌ها در اکوسیستم رمزارزها که امروزه بدون وجود آن ها خرید و فروش و حتی معامله امکان پذیر نیست، وجود یک صرافی ارز دیجیتال قابل اطمینان است.

در این میان، بعضی از این صرافی‌ها مانند کوین بیس، کوکوین و بایننس وجود دارند که از دسته صرافی‌های متمرکز شمرده می‌شوند. این صرافی‌ها از جمله بزرگترین مراکز مبادلاتی ارزهای دیجیتالی محسوب می‌شوند که حجم معاملاتی زیادی در آن‌ها در جریان است.

همچنین انجام معاملات در این صرافی‌ها بسیار آسان بوده و به علت نقدینگی بالایی که دارند، تبادلات مالی در آن‌ها با سرعت زیادی انجام می‌شود. ولی این گونه از صرافی‌های متمرکز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند که در طول زمان امکان دارد تا از محبوبیت این صرافی‌ها بکاهد.

یکی از مهم ترین مشکلاتی که این صرافی‌ها دارند، متمرکز بودن آن‌هاست. این مشخصه با ماهیت غیر متمرکز بودن ارزهای دیجیتالی در تضاد است. زیرا صرافی‌های متمرکز تحت تسلط و مدیریت یک ارگان یا شخصی هستند که بر فعالیت کاربران نظارت داشته و در صورت لزوم نیز قادر هستند آن‌ها را محدود کنند.

ارزهای دیجیتالی که کاربران در این نوع از صرافی‌ها نگه داری می‌کنند در واقع تحت تسلط و تملک آن‌ها نیستند و به شکل امانی در احتیار این صرافی‌ها قرار دارند. به همین منظور به دلیل حل کردن اینگونه از مشکلات صرافی‌های غیر متمرکز به وجود آمده‌اند.

در مرجع تخصصی ارزکت با ما همراه باشید تا به معرفی صرافی dydx که یکی از بهترین‌ها در حوزه معاملات ارزهای دیجیتال نیز محسوب می‌شود، بپردازیم.

صرافی dydx چیست؟

صرافی dudx یک صرافی غیر متمرکز است که امکان انجام معادلات به صورت آنی درآن وجود دارد. این صرافی شفافیت صرافی‌های غیر متمرکز را با کارایی و همچنین سرعت صرافی‌های متمرکز ترکیب می‌کند. در نتیجه با این روش تصمیم دارد تا به یک نوع صرافی حرفه‌ای و پیشرفته‌ای تبدیل شود.

صرافی dydx چیست؟

نقطه قوت صرافی dydx نسبت به دیگر صرافی‌های غیر متمرکز در این ویژگی است که، صرافی dydx از ابزاری به نام شبکه‌ starkware  بهره می‌برد. این پلتفرم باعث می‌شود تا همه تراکنش‌ها روی بستر بلاک چین ثبت نشوند.

در این صورت کاربران مجبور نیستند تا برای هر یک از تراکنش‎‌ها یک کارمزد (گس فی) جداگانه‌ای پرداخت کنند. در نتیجه از مبالغ کارمزدها نیز به میزان قابل توجهی کاسته می‌شود. رشد چشمگیر صرافی dydx در پی جستجوی مشتریان و کاربران برای پلتفرم‌های معاملاتی که تراکنش‌های سریعی را برایشان فراهم کند.

مطلب پیشنهادی: خرید پول دیجیتال

چند مورد از ویژگی های صرافی dydx

صرافی dydx بعضی ویژگی‌هایی را دارد که می‌توان آن‌ها را علت موفقیت این صرافی دانست. برخی از این ویژگی‌های کلیدی عبارتند از:

  • استفاده از اوراکل ‌های سریع سیستم چین لینک برای مشخص نمودن قیمت‌ها: امروزه با وجود سیستم‌های هوشمندی به نام اوراکل‌ها، سرعت مشخص نمودن قیمت‌ها بسیار بالاتر رفته است.
  • تسویه آنی: معاملات و تبادلات در صرافی dydx به لطف موتور تطبیق معامله این صرافی به روش برون زنجیره ای کار می‌کند.
  • حریم خصوصی: صرافی dydx از روش جدیدی با نام ZK-Rollup بهره می‌برد. در این روش به جای انتشار همه تراکنش‌ها در یک پلتفرم، مجموعه ترازهای آن‌ها را در نظر می‌گیرد. از این راه حریم خصوصی قابل اطمینانی برای کاربران و تریدرها نیز فراهم می‌شود.
  • جریمه لیکوییدن کمتر و اهرم های بالاتر: برای کارایی هرچه بهتر اوراکل‌ها فرآیند لیکویید شدن معاملاتی که از داشتن وثیقه محروم هستند در این صرافی به صورت بهینه تری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توزیع ثروت و تاریخچه

این صرافی توکن بومی اختصاصی خود را با عنوان DYDX در سال 2021 عرضه کرد. این توکن، یک توکن حاکمیتی محسوب می‌شود که به کاربران جامعه dydx این امکان را می‌دهد که بر لایه دوم پروتکل این پروژه کنترل و نظارت داشته باشند.

توزیع ثروت و تاریخچه dydx

اموری مانند حاکمیت ، ارائه پاداش و همچنین سهام گذاری در پروتکل dydx از طریق این توکن انجام می‌شود. در حالت کلی 1 میلیارد توکن از روزهای نخستین برای مقدار supply برای این توکن در نظر گرفته شده است.

انواع کارمزد و معاملات در dydx

در این پلتفرم دو محصول متفاوتی برای انجام معاملات در نظر گرفته شده است. در ابتدای معاملات مارجین در دومین لایه اتریوم که محصول اصلی نیز محسوب می‌شود. و دومین لایه با عنوان استاک‌ور توسعه یافته‌اند. در ادامه مطلب این پلتفرم‌ها را به صورت اجمالی بررسی خواهیم کرد.

اولین لایه اتریوم و معاملات مارجین

این لایه جزئی از مهم ترین محصولات ارائه شده توسط صرافی dydx به شمار می‌رود. در این پلتفرم جفت‌های معاملاتی بسیاری مانند ETH، ETH-DAI، USDC،  LINK-USD با اهرم پنج برابری و همچنین معامله پرپچوال فراهم شده است.

کاربران در این پلتفرم قادر بودند تا اتر، دای و همینطور یو اس دی سی را به منظور وثیقه سپرده گذاری کنند. به هرحال اگر چه معاملات مارجین dydx به صورت بهینه و همچنین خوب کار می‌کرد، با این حال با مشکلاتی مانند کارمزد بالا و همچنین تراکنش کند  شبکه اتریوم مواجه است. مقیاس پذیری کمتر بستر اتریوم یکی از چالش‌های اصلی این شبکه محسوب می‌شد.

دومین لایه اتریوم در معاملات پرپچوال

این پلتفرم به عنوان یک سیستم مجزا برای معاملات مارجینی در همان لایه اول شبکه  اتریوم به شمار می‌رفتند. این بستر در شبکه لایه دوم استارک‌ور اجرا می‌شود که به روش دوره‌ای، تثبیت دانش‌های صفر را در یک قرارداد هوشمند شبکه اتریوم انتشار می‌دهد. این کار باعث می‌شود تا اعتبار معاملاتی که در این لایه در حالت فعالیت هستند ثابت بماند.

دومین لایه اتریوم در معاملات پرپچوال

نقشه راه مقیاس پذیری این لایه دوم از شبکه اتریوم، بار محاسباتی را از دوش زنجیره اصلی بر می‌دارد. در نتیجه از این طریق هم تعداد تراکنش ها بالاتر رفته در یک واحد مشخص بالاتر رفته و همچنین کارمزد ها را به صورت چشمگیری کاهش می‌دهد. علاوه بر این امنیت ذاتی بلاک چین اتریوم که به عنوان مهم ترین پلتفرم غیر متمرکز در جهان شناخته می‌شود نیز حفظ می‌گردد.

جمع بندی

صرافی dydx یک مرجع معاملاتی کاربردی و غیر متمرکز است که برخلاف بعضی از رقبای خود، رابط کاربری آسان تری دارد. به همین علت امروزه شاهد رشد روزافزون جامعه این پلتفرم هستیم. اما همان گونه که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، علت محبوبیت صرافی dydx را می‌توان در کارمزدهای اندک و همچنین در مقیاس پذیری بالای آن دانست. در پایان نیز برای تشخیص هرچه بهتر کارایی صرافی dydx در کشورمان باید منتظر بود که آیا این صرافی نیز ساکنان برخی کشور ها را محدود خواهد یا خیر؟!

بیشتر بدانید: کیف پول ارز دیجیتال

سوالات متداول

صرافی dydx از کدام دسته از صرافی ها محسوب می‌شود؟

این صرافی با دنبال کردن سیاست‌ های ارائه دادن کنترل کامل حساب به کاربران از دسته صرافی های غیر متمرکز به حساب می‌آید.

صرافی dydx از چه روشی برای حفظ حریم خصوصی استفاده می‌کند؟

dydx از روش جدیدی به نام ZK-Rollup بهره می‌برد. از این راه جای انتشار تمامی تراکنش ها در یک بستر مرکزی، مجموعه تراز های آنان را مد نظر قرار می‌دهد.

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.