شاخص NVT چیست؟

بازارهای ارزهای دیجیتال یک پدیده جدید هستند و معمولاً با بازارهای مالی سنتی بسیار متفاوت هستند. در بازارهای ارز دیجیتال ابزارهای بسیار زیادی برای تحلیل فنی شاخص ارزها وجود دارد که شاخص NVT یکی از آن‌ها است. در این مقاله از ارزکت قصد داریم در رابطه با این شاخص بنیادی باهم به گفتگو بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

آشنایی با شاخص NVT

NVT (ارزش شبکه به تراکنش یا معاملات ) معیاری است که رابطه بین حجم معاملات (تراکنش ها) روی زنجیره و ارزش کل بازار را نشان می دهد. به عبارت بسیار ساده رابطه بین ارزش بازار و حجم معاملات روزانه در زنجیره است.
نسبت NVT (نسبت ارزش شبکه به معاملات) مشابه نسبت PE است که در بازارهای سهام استفاده می شود. هنگامی که NVT بیت کوین بالا باشد، نشان می دهد که ارزش گذاری شبکه آن از ارزشی که در شبکه پرداخت آن ارسال می شود بیشتر است، این امر می تواند زمانی اتفاق بیفتد که شبکه در رشد بالایی باشد و سرمایه گذاران آن را به عنوان یک سرمایه گذاری با بازده بالا ارزیابی کنند، یا در عوض زمانی که قیمت در یک حباب ناپایدار قرار دارد.

تاریخچه NVT

در سال 2017 این شاخص برای اولین بار توسط ویلی وو به جوامع ارز دیجیتال پیشنهاد شد تا بتوان توسط آن نرخ P/E بیت کوین را روی نمودار برد. نرخ P/E حاصل تقسیم حجم تراکنش روزانه بر ارزش شبکه به‌دست‌آمده است. این شاخص برای تعیین حباب‌های قیمتی بیت کوین بسیار ضروری هستند و یک ابزار فوق العاده برای این کار است.

شاخص NVT

شاخص NVTS چیست؟

شاخص NVTS تقریباً با نسبت NVT یکسان است. تفاوت این شاخص با NVT در بازه زمانی آن است، یعنی تنها تفاوت آن‌ها در تراکنش‌های انجام‌شده در تعداد روزها است. به‌صورت کلی NVT شاخصی مربوط به یک روز است درحالی‌که NVTS این شاخص را بلندمدت‌تر تعریف می‌کند و در آن ارزش کل بازار یک ارز دیجیتال را به حجم معاملات انجام‌شده در 90 روز تقسیم می‌کند.

امروزه به دلیل نوسانات بیش‌ازحد رمز ارزها اغلب تحلیلگران از شاخص NVT استفاده می‌کنند. استفاده از شاخص NVTS نیز برای برنامه‌ریزی بلندمدت می‌تواند یک عامل کمک‌کننده باشد. ما بحث NVTS را فقط به خاطر اینکه درجایی دیگر با آن برخورد کردید دچار سردرگمی نشوید ذکر کردیم و مباحث این مقاله در ادامه فقط مربوط به NVT خواهد بود.

کاربردهای شاخص NVT

باید بدانیم که شاخص NVT مانند هر ابزار یا شاخص دیگری در دنیای تحلیل ارزهای دیجیتال می‌تواند اطلاعات و دانش ارزشمندی را به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران منتقل کند. این ابزار در صورت که به‌صورت صحیح از آن استفاده شود می‌تواند به‌شدت در تصمیم‌گیری‌های ما مؤثر واقع شود.

نباید فراموش کنیم که هدف اصلی از شاخص NVT در دنیای کریپتوکارنسی ارزیابی BTC در شبکه است. به‌عبارتی‌دیگر این شاخص ارزش فعلی ارز دیجیتال بیت کوین یا همان BTC را تخمین میزند و تعیین می‌کند بیش از اندازه یا کم‌تر از اندازه تخمین زده‌شده است.

نرخ NVT چه اطلاعاتی را به ما می‌دهد؟

شاخص NVT اطلاعات ارزشمند زیر را به ما می‌دهد:

  • زمان کاهش شدید قیمت‌ها
  • زمان فروش سرمایه
  • زمان اصلاح قیمت‌ها
  • زمان مطلوب برای خرید
    و…

به فرض مثال تحلیلگران شاخص NVT بر این باورند وقتی این شاخص بالای 95 باشد، نشان‌دهنده این است که BTC در محدوده حباب قرار دارد.
ما باید تئوری‌های مختلفی را در مورد نرخ NVT بدانیم که توضیح دهد بازارچه زمانی مناسب است و چگونه می‌توان از آن به بهترین شکل استفاده کرد. در نهایت این تصمیم نهایی کاربر است که از این شاخص استفاده کند یا خیر.
برای اینکه نرخ NVT بسیار بالا باشد، باید ارزش کلی بازار بسیار بیشتر از تعداد ترید ها یا تراکنش‌ها باشد. این نشان می‌دهد که قیمت بسیار بالا است و قیمت در منطقه حبابی قرار دارد.

شاخص NVT چیست؟

نحوه محاسبه نرخ NVT

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که محاسبه شاخش NVT کار سختی است و به معادلات پیچیده‌ای نیاز دارد. این کار به آسان‌ترین شکل ممکن امکان‌پذیر است و کاربر کافی است در این رابطه کل سرمایه‌گذاری فعلی را بر تعداد تراکنش‌هایی که در طی بیست‌وچهار ساعت گذشته انجام‌شده است را تقسیم کند.
یکی از بهترین وب‌سایت‌ها که به‌صورت آنلاین میزان کل سرمایه‌گذاری‌ها را در ارز نشان می‌دهد وب‌سایت coingecko است. همان‌طور که در شکل زیر نشان داده‌شده است.

همچنین شما می‌توانید در وب‌سایت Blockchain.com می‌توانید حجم معاملات انجام‌شده در طی ٢٤ ساعت گذشته را به‌صورت آنلاین تماشا کنید.
وب‌سایت‌های مختلفی درزمینهٔ نشان دادن شاخص NVT فعال هستند و آمار و ارقام مربوط به ارزهای دیجیتال را نشان می‌دهند اما به گفته خود سازنده این شاخص بهتر است از وب‌سایت‌های معتبر و نام داری در این زمینه استفاده شود.

نتیجه‌گیری

نسبت NVT یکی از فاکتورهای مهم تعیین محدوده حبابی ارز دیجیتال بیت کوین است. اگرچه این شاخص برای ارزهای دیجیتال مانند اتریوم و… نیز کاربرد دارد اما اصل هدف آن بیت کوین است. NVT از تقسیم ارزش کل بازار بر تعداد تراکنش‌ها در بیست‌وچهار ساعت گذشته به دست می‌آید و یک ابزار مهم برای تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین است. امیدوارم که مقاله ما در رابطه با شاخص NVT موردتوجه شما قرارگرفته باشد.

شاید برایتان جالب باشد: کیف پول ارز دیجیتال

سوالات متداول

شاخص NVT چیست؟!

در بازارهای ارز دیجیتال ابزارهای بسیار زیادی برای تحلیل فنی شاخص ارزها وجود دارد که شاخص NVT یکی از آن‌ها است

نرخ NVT چه اطلاعاتی را به ما می‌دهد؟؟

زمان کاهش شدید قیمت‌ها زمان فروش سرمایه زمان اصلاح قیمت‌ها زمان مطلوب برای خرید و...

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.