هارد فورک اتریوم چیست؟

سال 2019 سالی بسیار مهم برای اتریوم بود. در این مقاله قصد داریم درباره هارد فورک اتریوم صحبت کنیم. در دسامبر جمعی از توسعه دهندگان اتریوم تصمیم گرفتند تا هاردفورک اتریوم جدید اتفاق بیفتد.

اگر بخواهیم به زبان ساده به تعریف هارد فورک بپردازیم، به وضعیتی که بلاک چین یک ارز دیجیتال به دو بخش مجزا تقسیم می‌شوند، هارد فورک (hard fork) می‌گویند. نکته قابل توجه این است که هر دو بخش به صورت مجزا به کار خود ادامه می‌دهند و با هم تداخلی ندارند. با ما در ارزکت همراه باشید.

دومین ارز دیجیتال بزرگ در دنیا یعنی اتریوم، هارد فورک اتریوم لندن را راه‌اندازی کرد. اگر از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال هستید، احتمالاً در مورد اتریوم 2.0 و هارد فورک اتریوم چیزهایی شنیده‌اید. در این مقاله از اهمیت این هارد فورک به زبان ساده توضیحاتی ارائه‌شده است.

هارد فورک اتریوم لندن چیست؟

هارد فورک اتریوم لندن شامل پنج پیشنهاد بهبود برای ارز دیجیتال اتریوم (EIP) بود که مهم‌ترین آن‌ها EIP 1559 و EIP 3554 بود که هدف آن‌ها مقابله با ناکارآمدی‌های مختلف است.

EIP 1559 ساختار کارمزد جدیدی را برای کاهش تورم اتریوم معرفی کرد. این پروتکل درآمد ماینرها را کاهش داد و EIP 3554 سختی استخراج اتریوم را تا 1 دسامبر به تعویق انداخت با این حال این مکانیسم به‌طور تدریجی دشواری استخراج در شبکه اتریوم را افزایش می‌دهد.

هاردفورک باعث ایجاد یک بلاکچین جدید در شبکه قدیمی می‌شود. این اتفاق بارها در طی سال‌های گذشته برای برای اتریوم افتاده. علاوه بر اتریوم، بیت کوین نیز دچار هارد فورک شده است.

هارد فورک در کریپتو

هارد فورک در کریپتو به چه معناست؟

اگر می‌خواهید تغییرات اساسی در بلاک چین ایجاد کنید، به یک هارد فورک نیاز دارید . یک هارد فورک به همه گره‌ها یا کاربران نیاز دارد تا به آخرین نسخه نرم‌افزار پروتکل ارتقا پیدا کنند. اگر جامعه به اتفاق آرا هارد فورک را بپذیرد، بلاک چین راه خود را ادامه می‌دهد. با این حال، گاهی اوقات همه توسعه دهندگان هارد فورک را نمی‌پذیرند. در این شرایط، دو بلاک چین، قدیمی و جدید دریافت می‌کنیم. به عنوان مثال، این اتفاق در مورد بیت کوین، بیت کوین کش و بیت کوین گلد رخ داد.

هارد فورک اتریوم لندن، معروف به EIP 1559، دینامیک کارمزد اتریوم را به شدت تغییر داد و حداقل کارمزدی را برای تمام تراکنش‌های زنجیره‌ای به نام «کارمزد پایه» معرفی کرد.

مطلب پیشنهادی: کیف پول توکن پاکت

عرضه ETH پس از هارد فورک اتریوم لندن

در همین حال، بلاک چین ETH هزینه را می‌سوزاند و بنابراین عرضه کلی ETH را کاهش می‌دهد. این اثر باعث ایجاد فشار کاهش تورم بر روی ETH می‌شود. به عبارت دیگر این موجب عرضه ETH محدود می‌شود – اما به روشی متفاوت از عرضه بیت کوین . اگر عرضه یک ارز دیجیتال محدود باشد، تقاضا برای آن در طول زمان افزایش می‌یابد که ممکن است قیمت را افزایش دهد.

به‌طور خلاصه، اتریوم یک پلتفرم قرارداد هوشمند و اولین محرک در این زمینه است. اکثر برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) و توکن های DeFi (مالی غیرمتمرکز) بر روی شبکه آن ساخته شده‌اند. کاهش هزینه‌های «گاز» تقاضا برای ETH را افزایش می‌دهد و بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد.

زمان هارد فورک اتریوم لندن

زمان هارد فورک اتریوم لندن

هارد فورک مورد انتظار لندن با بلوک 12,965,000 در 5 آگوست 2021 راه‌اندازی شد. برای درک هارد فورک اتریوم لندن و اهمیت این تغییر، باید تعاریف کلیدی را بدانید. این تعاریف بلاک چین، هارد فورک، پروتکل اثبات کار (PoW)، پروتکل اثبات سهام (PoS) و هزینه‌های گاز هستند.

پیش‌بینی قیمت هارد فورک بعدی اتریوم لندن

به گفته کارشناسان در بلندمدت، پیش‌بینی می‌شود که قیمت به‌طور متوسط در سال 2025 به 5852 دلار و در سال 2028 به 8488 دلار برسد.

درست قبل از هارد فورک لندن، اتریوم برای اولین بار بیت کوین را بر اساس تعداد آدرس‌های فعال روزانه در شبکه پشت سر گذاشت. اتریوم تا 2 ژوئیه 2021 بیش از 75000 آدرس فعال ثبت کرده است که حدود 50000 آدرس بیشتر از بیت کوین است و این روند  رو به رشد اتریوم پیش‌بینی‌های بسیار خوش‌بینانه را در آینده برای آن به همراه دارد.

جی پی مورگان، غول وال استریت، پیش‌بینی کرد که با تغییر اتریوم به پروتکل اثبات سهام، پذیرش کریپتو را نیز تشویق می‌کند. علاوه بر این، این مکانیسم به افزایش 40 میلیارد دلار ارزش اتریوم تا سال 2025 کمک خواهد کرد . پس از این تغییر، اتریوم می‌تواند به برجسته‌ترین ارز دیجیتال تبدیل شود.

مطلب پیشنهادی: تاریخچه قیمت بیت کوین

علت اصلی مهاجرت به فورک

در سال 2015 که اتریوم اختراع شد هنوز خبری از اتریوم 2 نبود، و مفهومی به نام Difficulty Bomb در کد اتریوم پیاده شد. کار اصلی آن سخت کردن ماینینگ اتریوم است.

این ویژگی طوری طراحی شده است که فرآیند ماینینگ را به قدری برای ماینرها سخت کند که برای تایید تراکنش‌ها ساعت‌ها صبر کنند. این باعث ایجاد عصر یخبندان برای اتریوم می‌شود و همچنین، بلاکچین اتریوم برای همیشه منجمد می‌شود. البته این نابودی هدفمند است. هدف از این کار فراهم کردن مقدماتی برای مهاجرت اتریوم از pow به pos است.

با این کار سازندگان اتریوم مطمئن می‌شوند که کسی از اتریوم سابق استفاده نمی‌کند و شبکه‌ی جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. سوالی که وجود دارد این است که آیا برای این هاردفورک اتریوم کار خاصی باید انجام شود؟

باید پاسخ داد که شما به همان میزان که اتریومی تا لحظه هارد فورک دارید بعد از آن هم به همان میزان اتریوم در شبکه جدید خود خواهید داشت و در واقع لازم نیست کاری انجام دهید.

تاثیر هارد فورک اتریوم بر روی قیمت اتر و گاز

وقتی کسی می‌خواهد اتر را به آدرس دیگری (منظور شخصی دیگر) منتقل کند، مفاهیم گاز، محدودیت گاز و هزینه گاز وارد عمل می‌شوند. این موارد برای ارسال تراکنش ETH ضروری هستند.

تاثیر هارد فورک اتریوم بر روی قیمت اتر و گاز

از نظر تئوری، گاز واحدی برای اندازه‌گیری کار محاسباتی تراکنش‌های قراردادهای هوشمند است. ماینرها معاملات را با هزینه شخصی خود انجام می‌دهند تا شبکه اتریوم را فعال نگه‌دارند . قیمت گاز یا کارمزد گاز یا کارمزد تراکنش به معنای هزینه اتر برای هر واحد گاز است که باید پرداخت شود.

اگر می‌خواهید تراکنش شما سریع‌تر انجام شود یا انتقال شما قابل توجه باشد، هزینه گاز بیشتری را پرداخت می‌کنید.

هزینه‌های گاز پس از هارد فورک لندن اتریوم

مهم‌ترین تغییر در کارمزد معاملات اتفاق افتاد، شامل یک مکانیسم جدید برای کاهش تورم بود. اکنون در اتریوم، هر بلوک یک کارمزد ثابت و مرتبط دارد. این تغییر به دلیل ابداع مکانیسم  EIP 1559 است که در به‌روزرسانی هارد فورک اتریوم به همراه EIP 3238 گنجانده شده است.

به عنوان مثال، اگر کارمزد شبکه اتریوم 30 یورو باشد، ارسال 30 یورو اتریوم هیچ صرفه اقتصادی ندارد. این کارمزدهای بالا باعث شد که شبکه قبل از هارد فورک اتریوم جذابیت کمتری داشته باشد، به ویژه برای سرمایه گذاران جدید که با تحقیق در مورد آن دلسرد می‌شدند.

EIP-1559 یک مکانیسم جدید قیمت گذاری تراکنش را معرفی کرد که در عوض یک کارمزد پایه برای کارمزد تراکنش هر بلوک ایجاد می‌کند.

هزینه پایه برای هر بلوک بسته به تقاضا تغییر می‌کند. با تعدیل نوسانات کارمزدهای پایه، این تغییر به ورود کاربران بیشتری به اکوسیستم کریپتو و اتریوم کمک می‌کند.

اثبات کار در مقابل اثبات سهام

حتماً در مورد پروتکل Proof of Work شنیده‌اید. اثبات کار (PoW) مکانیزمی است که به شبکه غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال اجازه می‌دهد تا به اجماع برسند. به عنوان مثال، در مورد مواردی مانند مانده‌حساب‌ها و ترتیب تراکنش‌ها به کاربران اجازه می‌دهد به توافق برسند.

اثبات کار و اثبات سهام چیست

  • اثبات کار (POW) چیست؟

ما منطق PoW را با ذکر یک مثال توضیح خواهیم داد. به یک استادیوم بزرگ فکر کنید. شاید این ورزشگاه 500 هزار صندلی داشته باشد. فرض کنید یک نفر کلیدی را پشت یکی از صندلی‌ها پنهان کرده است. در مورد PoW، همه ماینرها سعی می‌کنند آن کلید را پیدا کنند. هر کس آن کلید را پیدا کند پاداش می‌گیرد. این کلید اجازه می‌دهد تا بلوک جدید به بلاک چین اضافه شود.

با این حال، PoW دارای معایبی است. اول اینکه انرژی زیادی مصرف می‌کند که برای محیط‌ زیست بسیار مضر است. همچنین، برخی از استخرهای ماینینگ به‌طور بالقوه می‌توانند بر بازی ماینینگ تسلط داشته باشند. این امر منجر به تمرکز و ایجاد خطرات امنیتی می‌شود.

  • اثبات سهام (POS) چیست؟

جدا از موضوع هارد فورک اتریوم، ETH در حال تغییر از PoW به PoS است. اثبات سهام اتریوم به شبکه غیرمتمرکز کمک می‌کند تا به‌طور ایمن به اجماع برسد. اثبات سهام مکانیسم اساسی است که اعتبار سنجی را با دریافت سهام کافی از آن‌ها فعال می‌کند. یکی از ویژگی‌های کلیدی PoS این است که نیازی به مصرف انرژی زیادی ندارد.

برای اتریوم، کاربران برای تبدیل شدن به یک اعتبارسنجی باید 32 ETH را به اشتراک بگذارند. اعتباربخشی‌ها به‌طور تصادفی برای ایجاد بلوک‌ها انتخاب می‌شوند و مسئول بررسی و تأیید بلوک‌هایی هستند که ایجاد نمی‌کنند.

اعتباربخشی‌ها برای پیشنهاد بلوک‌های جدید پاداش دریافت می‌کنند. اگر آن‌ها بلوک‌های مخرب را تایید کنند، سهام خود را از دست می‌دهند.

سخن پایانی

در این مقاله از ارزکت به این پرداخته شد که، اتریوم یک پلت فرم قرارداد هوشمند است که هزاران توکن و برنامه غیرمتمرکز (dApps) را نیرو می‌دهد. اتریوم زیرساخت را برای همه آن‌ها فراهم می‌کند. با این حال این شبکه تا به اینجا بیش از حد با مشکلات روبه رو شده است و نمی‌تواند در حالی که کارمزد تراکنش‌ها افزایش می‌یابد آنچنان که باید مقیاس‌پذیر شود.

توسعه‌دهندگان اتریوم در حال ارتقای این پلتفرم هستند تا آن را مقیاس‌پذیر کنند و هارد فورک اتریوم لندن بخشی از این فرآیند است.

هارد فورک چیست؟

هارد فورک تغییرات اساسی در ساختار بلاکچین است.

هارد فورک چه تاثیری براتریوم دارد؟

باعث افزایش کارآیی و ارزان شدن و هموار شدن مسیر اتریوم می‌شود.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.