ایاس چیست؟

ایاس یک ارز رمزپایه است که بر روی بلاک چین خودکار می‌کند. بلاک چین آن منبع باز است و قراردادهای هوشمند اضافی و برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) را قدرت می‌بخشد. همچنین نکته قابل‌توجه در مورد این ارز این است که هیچ کارمزد تراکنشی برای ارسال و دریافت EOS وجود ندارد.

ایاس با استفاده از بلاک چین منبع باز خود به نام EOSIO عمل می‌کند که توسط شرکت Block.one توسعه‌یافته و پشتیبانی میشود.

ایاس چیست؟

EOS یک ارز رمز پایه است که بر روی بلاک چین خودکار می‌کند. EOSIO یک بلاک چین منبع باز است که هنوز درحال‌توسعه است و توسط شرکت Block.one رهبری می‌شود. ایاس شبیه ارز بزرگ‌تر و بلاک چین اتریوم است زیرا بلاک چین آن علاوه بر ارز خود، قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز دیگر را نیز فعال می‌کند؛ اما برخلاف اتریوم، تراکنش‌های EOS نیازی به کارمزد ندارند.

ایاس به‌طور رسمی در ژوئن 2018 راه‌اندازی شد و بر اساس EOS.IO Technical White Paper v2.2 نرم‌افزار EOSIO و بلاک چین قدرت سایر ارزهای رمزپایه مانند Everipedia (IQ) را فراهم می‌کند.

ویژگی‌های خاص ایاس

ویژگی منحصربه‌فرد اصلی EOS این است که هیچ هزینه تراکنش دریافت نمی‌کند. در عوض، به ماینرها با توکن‌های جدید ایاس پاداش می‌دهد. این بدان معنی است که تورم داخلی در اکوسیستم این ارز وجود دارد. کسانی که توکن‌های EOS را به اشتراک می‌گذارند، درحالی‌که دیگران در حال استخراج و تراکنش هستند، ثبات ارز را فراهم می‌کنند.

به‌نوعی، ایاس بازاری را ایجاد می‌کند که در آن هرگز مجبور نیستید برای دسترسی به منابع مشترک، توکن های EOSIO را پرداخت کنید.

چگونگی ماین کردن ایاس

ایاس از سیستم استخراج اثبات کار (PoW) مانند بیت کوین یا اتریوم استفاده نمی‌کند، جایی که می‌توانید برای اجرای یک ماینر هزینه دریافت کنید. در عوض، این ارز دیجیتال به سیستمی به نام «اثبات سهام (PoS)» متکی است. این متکی بودن به تولیدکنندگان بلاک است که شبکه به آنها رای داده است تا عملیات بلاک چین را به نمایندگی از آن انجام دهند.

خریدeos

این امر برخی از عملیات بلاک چین را بیشتر از رقبا متمرکز می‌کند، همچنین مقیاس بهتر و حجم تراکنش‌های بالاتر را نسبت به برخی دیگر امکان‌پذیر می‌کند. همچنین سازگارتر با محیط‌زیست است، زیرا کامپیوترهای کمتری کار می‌کنند و انرژی مصرف می‌کنند تا شبکه را فعال نگه‌دارند.

Block.one یکی از مالکان اصلی توکن های EOS است و بنابراین بیشترین رأی را در تولیدکنندگان بلاک آینده به دست می‌آورد. حتی می‌تواند به خودش رأی دهد و بخش بزرگی از پای کارمزد تراکنش را به خود اختصاص دهد

نحوه خرید و سرمایه‌گذاری در EOS

اگر می‌خواهید این ارز را بخرید یا در آن سرمایه‌گذاری کنید، ساده‌ترین راه از طریق یک صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال است. ایاس به‌طور گسترده در بیشتر صرافی‌های آنلاین پشتیبانی می‌شود، بنابراین خرید آن با استفاده از صرافی‌هایی مانند Coinbase یا صرافی‌های معتبر دیگر امکان‌پذیر است.

کیف پول ایاس

اگر EOS بخرید، مانند هر ارز دیجیتال دیگری، به یک کیف پول رمزنگاری نیاز دارید. به دلیل محبوبیت آن، خواهید دید که EOS به‌طورکلی توسط طیف گسترده‌ای از کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به‌خوبی پشتیبانی می‌شود. از رمزهای عبور قوی و رفتارهای امنیتی خوب دیجیتالی برای ایمن نگه‌داشتن ارز دیجیتال خود استفاده کنید

زمان معاملات در EOS

بر اساس گفته صرافی‌های معتبر کریپتوکارنسی، زمان تراکنش‌های این ارز تقریباً آنی است. سیستم PoS واگذار شده توسط EOS نیازی به تاییدیه ندارد. به‌محض اینکه تراکنش وارد شبکه شد، روی بلاک چین فعال می‌شود. این کار در یک‌چشم به هم زدن اتفاق می‌افتد.

انتقادات وارده به ایاس

انتقادات eos

ایاس یک ارز رمزپایه قابل‌اعتماد است تا جایی که ارزهای رمزپایه وجود دارد. بااین‌حال، چند انتقاد به آن وارد است که در کارنامه آن خودش را نشان می‌دهد.

شرکت پشتیبان EOS، Block.one، در جزایر کیمن ثبت‌شده است و زمانی که توکن های EOS در ژوئن 2017 عمومی شدند، بیش از 4 میلیارد دلار جمع‌آوری کرد. اجرای یک فروش اوراق بهادار ثبت‌نشده از طریق عرضه اولیه سکه EOS (ICO).7 بااین‌حال، امروزه  این ارز بدون محدودیت در حال راه‌اندازی است و به نظر می‌رسد این شکایت درگذشته بوده است.

همچنین ارتباط Block.one با پیتر تیل، بنیانگذار PayPal نیز قابل‌توجه است. در ماه مه 2021، Block.one یک شرکت تابعه جدید به نام Bullish Global را معرفی کرد که بر یک صرافی جدید ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاک چین به نام Bullish تمرکز دارد. Thiel به همراه چندین شرکت دیگر در زیرمجموعه جدید سرمایه‌گذاری کردند.8 پس از اعلام، قیمت ایاس افزایش یافت و در اواخر روز در 11 مه 2021 به 14.37 دلار رسید. فقط دو ماه بعد، قیمت به اندکی (حدود ٤ دلار) کمتر شد.

خلاصه توکن ایاس

EOS در ICO 2017 خود 4 میلیارد دلار جمع‌آوری کرد. هنگامی‌که بلاک چین در ژوئن 2018 راه‌اندازی شد، با ارزش بازار 13 میلیارد دلار به پنجمین توکن بزرگ در بازار ارزهای دیجیتال تبدیل شد. امروزه EOS دارای ارزش بازاری تقریباً 2.5 میلیارد دلاری است که آن را در بین 10 برتر CoinMarketCap قرار می‌دهد.

ارز دیجیتال EOS در چندین صرافی بزرگ قابل خریداری است، ازجمله Binance، Bitfinex، Bithumb، Bittrex، Coinbase Pro، Gate.io، HitBTC، Huobi، Kraken، KuCoin، OKEx، Poloniex و Switcheo.

موارد استفاده توکن

چند برنامه مختلف براین توکن وجود دارد:

  • توسعه‌دهندگان DApp می‌توانند از توکن برای رزرو منابع تراکنش استفاده کنند
  • تولیدکنندگان بلاک می‌توانند این توکن را از تورم به دست آورند
  • دارندگان ایاس می‌توانند سکه‌های خود را به اشتراک بگذارند و تولیدکنندگان بلاک را انتخاب کنند
  • دارندگان سکه می‌توانند با شرط‌بندی در EOS REX جوایزی کسب کنند
  • کاربران می‌توانند توکن را در DApps و سایر وب‌سایت‌ها خرج کنند

DApps ساخته‌شده بر روی EOS

موارد-استفاده-eos

EOS دارای یک شبکه پر جنب‌وجوش از برنامه‌ها و خدمات قابل‌توجه است، مانند:

  • Scatter که کیف پول EOS و ابزارهای توسعه‌دهنده را فراهم می‌کند
  • Everipedia، یک سایت مشابه ویکی‌پدیا که از EOS به‌عنوان پاداش رمز خود استفاده می‌کند
  • EOS Dynasty، یک بازی RPG/PvP که به کاربران اجازه می‌دهد از طریق نبرد، تجارت، جمع‌آوری و غیره جوایزی کسب کنند.
  • Newdex، یک صرافی غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال
  • Upland، یک بازی تجارت املاک شبیه به انحصار
  • EOS Dice و چندین برنامه قمار دیگر
  • pEOS، ابزاری برای تراکنش‌های خصوصی EOS

Block.one و پروژه‌های مرتبط با ایاس

Block.one شرکت سازنده EOS است. Block.one توسط برندان بلومر (مدیرعامل) و دن لاریمر (CTO) رهبری می‌شود که به‌عنوان چهره‌هایی برای بلاک چین عمل می‌کنند.

لاریمر احتمالاً دلیل موفقیت بیشتر این ارز دیجیتال است. قبل از EOS و Block.one، دن لاریمر Bitshares و Steemit، دو پلتفرم محبوب دیگر بلاک چین را ایجاد کرد.

نقش Block.one به‌طور مداوم در حال گسترش است. در سال 2020، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان بلوک EOS را خریداری کرد. از آن زمان، برنامه‌های خود را برای خدمت به‌عنوان تولید کننده بلوک نیز اعلام کرده است.

علاوه بر این، یک پروژه رسانه اجتماعی به نام Voice را اعلام کرده است که به دلیل کاستی‌های احتمالی حریم خصوصی آن مورد انتقاد گسترده قرار گرفته است.

Block.one همچنین مسئول EOSIO است، نرم‌افزار زیربنایی که شامل EOS می‌شود. توسعه‌دهندگان مستقل از این نرم‌افزار برای راه‌اندازی زنجیره‌های خود مانند WAX، Telos و Worbli استفاده کرده‌اند.

مزایا و معایب ایاس

EOS یک بلاک چین محبوب با مزایای منحصربه‌فرد است، از جمله:

  • توان عملیاتی بالا
  • تراکنش‌های رایگان برای کاربران نهایی
  • حکومت بر اساس رای کاربران
  • یک اکوسیستم قوی DApp

بااین‌حال، بلاک چین چند عیب دارد:

  • توسعه‌دهندگان DApp باید برای پهنای باند تراکنش پرداخت کنند
  • قدرت تا حدودی متمرکز است
  • فساد تولیدکنندگان بلوک در ایاس هنوز یک نگرانی است
  • تراکنش‌های هرزنامه یک مسئله مداوم است

سخت است که بگوییم آیا EOS هرگز جایگزین اتریوم خواهد شد یا خیر. هر دو بلاک چین دارای جوامع بسیار متفاوتی هستند و برای انواع مختلف کاربردها استفاده می‌شوند؛ اما با مجموعه‌ای از مزایای خاص خود و یک جامعه قوی، به نظر می‌رسد EOS در آینده پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.