ییلد فارمینگ چیست؟ همه چیز درباره کشت سود

 

 یکی از مفاهیمی که از جذابیت بالایی در دنیای ارزهای دیجیتالی برخوردار است، مبحث ییلد فارمینگ در دیفای (DEFI) است. عبارت Yield Farming به معنای کشت سود نیز ترجمه می‌شود و فرآیندی است که در آن کاربران، نقدینگی امور مالی غیرمتمرکز دیفای را تامین می‌کنند. در ازای این عمل نیز کاربران توکن‌هایی را که پلتفرم به آنها پیشنهاد می‌دهد را دریافت می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تا سیستم ییلد فارمینگ را زیر ذره‌بین قرار دهیم و ویژگی‌های آن را برای شما تشریح کنیم. با صرافی آنلاین ارزکت همراه ما باشید.

ییلد فارمینگ به چه معناست؟

برای اینکه با مفهوم ییلد فارمینگ به صورت کامل آشنا شویم، نخست باید با معنی ییلد (Yield) آشنا شویم. این واژه به معنای سودی می‌باشد که حوزه کشت‌های ارزدیجیتالی عرضه می‌شود. همانطور که به آن اشاره شد، این پروتکل برای کسب سود در پروتکل‌های نقدینگی می‌باشد. ییلد فارمینگ که به اصطلاح به آن استخراج نقدینگی نیز می‌گویند، این امکان را به کاربران می‌دهد تا با بهره‌گیری از مانی لگوهای شبکه اتریوم، به کسب درآمد بپردازند.

برای اینکار، شما بایستی دارایی‌هایی که دارید را در یکی از پلتفرم‌ها قفل کنید تا پاداشی را در ازای آن دریافت کنید. در حالت کلی، کاربران با تامین نقدینگی در استخر، توکن‌های تامین نقدینگی خود را دریافت می‌کنند و پس از آن، با سپرده‌گذاری رمزارزهای خود، به کشت سود یا ییلد فارمینگ می‌پردازند. 

همچنین شما می‌توانید در مورد مبحث وام گرفتن از دیفای در صرافی آنلاین ارزکت مطالعه کنید.

این مفهوم نخستین بار به وسیله پروژه کامپاند معرفی شد، که به کاربران این امکان را می‌داد تا به مبادله ارزهای دیجیتالی بپردازند. سود اینکار معمولا زیاد است و به انگیزه‌ای برای تامین‌کنندگان نقدینگی استخرها بدل شده است.

ییلد فارمینگ چگونه کار می‌کند؟

روش کشت سود معمولا با استفاده از توکن‌هایی در شبکه ERC-20 قرار دارند، صورت می‌گیرد. البته امروزه با پیشرفت چشمگیر حوزه دیفای، این پروتکل در شبکه بایننس نیز انجام می‌شود. افراد مختلف معمولا به منظور کسب سود بیشتر، دارایی خود را بین پروتکل‌های گوناگون جابه جا می‎‌کنند. در نتیجه، می‌توان عنوان کرد، پلتفرم‌های امور مالی غیر متمرکز ممکن از دیگر پروتکل‌ها به منظور جذب سرمایه نیز استفاده کنند.

ییلد فارمینگ چگونه کار می کند؟ ازکت

البته لازم به ذکر است، این ابزار برای کشت سود یا ییلد فارمینگ پیچیده هستند. به همین دلیل به صورت اتوماتیک دارایی سرمایه شما را در پروتکل‌ها گوناگون جابه‌جا می‌کنند تا بهترین نتیجه حاصل شود. 

این مطلب را هم بخوانید: بیت کوین کش چیست؟

انواع مختلف Yield Farming

هنگامی که درباره ییلد فارمینگ صحبت می‌کنیم، لازم است دقت کنیم که سه روش برای اینکار وجود دارد:

  • استخر نقدینگی
  • بازارهای پولی
  • طرح‌های تشویقی

در ادامه با ما همراه باشید تا به تشریح مطالب عنوان شده بپردازیم.

استخر نقدینگی

این پروتکل در اصل قرارداد هوشمندی است که به شما این امکان را می‌دهد تا در ازای تامین مقدار معینی نقدینگی، پاداشی را نیز دریافت کنید. این پاداش امکان دارد تا از راه کارمزد مبادلات و معاملات به شما پرداخت گردد. همچنین با نرخ‌های متنوعی پرداخت می‌شوند که امکان دارد به صورت چند توکن گوناگون نیز به کاربران اختصاص داده شود.

استخر نقدینگی - ازکت

بازارهای پولی

به عبارتی، سرمایه‌داران حوزه کریپتو از این روش می‌توانند دارایی‌های خود را در شبکه‌هایی مانند کامپاند، آوه (Ave) و میکر (Maker) از سرمایه خود سودی را نیز کسب کنند. علاوه بر این، پلتفرم‌های اشاره شده نرخ بازگشت مختلفی را ارائه می‌دهند خود جای بحث‌ بسیاری دارد. البته نرخ ثابت برای افراد وام‌گیرنده به صرفه تر و سودآورتر می‌باشد در حالی که برای شخص وام‌دهنده نرخ‌های متغیر سودآور است.

طرح های تشویقی

اشخاصی که عملیات فارمینگ را انجام می‌دهند، این شانس را کسب می‌کنند تا سرمایه خود را در قالب طرح‌های تشویقی نیز دریافت کنند. برای مثال، سینتتیکس در ازای تامین نقدینگی توسط کاربران خود توکن‌های SNX را ارائه می‌دهد. 

از نظر بسیاری از کاربران، میزان سادگی در زمینه ییلد فارمینگ، به مقدار تجربه شخص در حوزه ارزهای دیجیتالی برمی‌گردد. برای مثال، بعضی از استراتژی‌ها در فارمینگ به قدری پیچیده است که دانش فنی و درک صحیحی از خدمات مالی را می‌طلبد. امروزه محبوب‌ترین روش برای این منظور پلتفرم Yearn finance است. این بستر مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند هستند که هدف افزایش سود سرمایه‌گذاران در این پروژه هستند.

طرح های تشویقی Yearn Finance

این سیستم، به صورت خودکار توکن‌های کاربران را به پرتکل‌های گوناگون منتقل می‌کند و بیشترین سود را به آنها به ارمغان می‌آورد.

آیا ییلد فارمینگ (Yield Farming) کلاهبرداری است؟

در حال حاضر، این نوع پروژه‌ها مدعی هستند که بیش از ۱۲۰۰ درصد سود به صورت سالیانه را برای کاربران تولید می‌کند. حال سوال اینجاست که آیا این یک روش برای کلاهبرداری است یا خیر؟

می‌توان عنوان کرد که توکن‌های حاکمیتی، شبیه به سهام هستند. این بدان معناست که سهمی از درآمد سالیانه پلتفرم را به ارائه می‌کنند. حال تصور کنید که نیمی از این سود سالیانه، برابر با میلیون‌ها دلار می‌شود. پس در نتیجه جای تعجب ندارد که حداقل می‌توان بازده خوبی را از این راه کسب کرد.

نتیجه گیری

در پایان می‌توان گفت، ییلد فارمینگ در بستر بزرگ دیفای پیشرفت‌های زیادی کرده و همچنین افراد زیادی را نیز به سوی این پلتفرم جذب کرده است. اما طبق معمول حتما به نکته توجه داشته باشید که برای دریافت سود بالا در این زمینه، بایستی تجربه و دانش کافی را کسب کرده باشید.

سوالات متداول

ییلد فارمینگ چیست؟

به زبان ساده، ییلد فارمینگ یا فارمینگ بهره راهی‌ است برای کسب رمزارز با دارایی دیجیتال خود که در مقاله بیشتر در مورد آن صحبت کردیم.

انواع مختلف ییلد فارمینگ چیست؟

برای اینکار معمولا سه روش وجود دارد: استخر نقدینگی، بازارهای پولی و طرح‌های تشویقی

 

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.