وایت پیپر ارز دیجیتال چیست؟ آشنایی کامل با White Paper

اگر شما یک فعال در حوزه ارز دیجیتال باشید، احتمالاً واژه وایت پیپر ارز دیجیتال White Paper به گوشتان خورده است. در واقع وایت پیپر ارز دیجیتال یک سند کتبی یا یک فایل کتبی است که شامل اطلاعات و گزارش‌های مهی در رابطه با یک نوع ارز است. این اطلاعات شامل تاریخچه تاسیس و اتفاقاتی است که بر سر این ارز آمده است و همچنین شامل برنامه‌های این ارز برای آینده است.

در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال ارزکت قصد داریم که در رابطه با وایت پیپر در حوزه ارز دیجیتال به گفتگو بپردازیم و اهمیت آن را بیان کنیم.

تعریف وایت پیپر ارز دیجیتال

همان‌طور که از نام آن پیداست وایت پیپر ارز دیجیتال یک یا چند صفحه سفید است که در این صفحات مشخصات و اطلاعات یک ارز دیجیتال در آن بیان‌ شده است. این سند یک معرفی‌نامه است که در آن از برنامه‌ها و همچنین مشکلات یک ارز مشخص سخن می‌گوید. همچنین ممکن است شامل اطلاعاتی برای رفع باگ‌ها و مشکلات ارز و همچنین جزئیاتی در رابطه با توکن های آن ارز و اطلاعات مهم دیگری نیز باشد.

 وایت پیپرها مختص به دنیای ارز دیجیتال نیستند و در انواع حوزه‌های دیگر ممکن است از آن‌ها استفاده شود. مهم‌ترین و معروف‌ترین وایت پیپر ارز دیجیتال، وایت پیپر بیت کوین و وایت پیپر اتریوم است.

چرا وایت پیپر در ارز دیجیتال مهم است؟

وایت پیپرها یکی از مفیدترین سبک‌های محتوایی در دنیای ارز دیجیتال هستند و بیشتر فعالین در این حوزه، آن را یک محتوای مفید می‌دانند. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است این نوع محتوا بیشترین خوانندگان را در سال ٢٠٢١ به خود اختصاص داده است. البته میان کاربران و مشتاقان به ارز دیجیتال و تریدرهای این بازار ارز دیجیتال این آمار بیشتر است.

علاوه براین طبق مطالعاتی که انجام‌شده 66 درصد از افرادی که به حوزه ارز دیجیتال روی آورده‌اند با تاثیر مستقیم این نوع محتوا یعنی وایت پیپر ارز دیجیتال بوده و در میان آن‌ها 77 درصد از افراد تحت تاثیر این محتوا ارز مورد نظر خود را خریداری کرده‌اند.

پیشنهاد مطالعه: قرارداد هوشمند چیست؟

یک وایت پیپر از چه بخش‌ هایی تشکیل‌ شده است؟

یک وایت پیپر در ارز دیجیتال از بخش‌های مختلفی برای تشریح ارز و چگونگی کار آن تشکیل‌ شده است. این بخش‌ها عبارت‌اند از:

  1. عنوان و چکیده وایت پیپر
  2. مقدمه
  3. تشریح مشکلات ارز و راه‌حل‌های آن
  4. توضیحاتی در رابطه با ارز
  5. مسائل فنی
  6. توکن ارز
  7. جزئیات مرتبط با عرضه ارز
  8. معرفی گروه توسعه‌ دهنده ارز
  9. جمع‌بندی

چرا وایت پیپر در ارز دیجیتال مهم است

عنوان و چکیده در وایت پیپر ارز دیجیتال

اولین بخش از یک وایت پیپر عنوان و چکیده آن است که یک دیدی کلی از محصول به ما می‌دهد و به معرفی مختصر آن می‌پردازد. این بخش از وایت پیپر طوری طراحی‌شده است که در چند سطر محتوا را آن‌قدر جذب ارائه دهد که خواننده را وادار به خواندن ادامه مطالب کند.

مقدمه وایت پیپر

مانند هر مقدمه‌ای دیگر برای انواع محتوا، در این بخش اطلاعات‌پایه‌ای و مهم در رابطه با یک ارز ارائه می‌شود. این بخش بیشتر در رابطه با ارز دیجیتال، بلاک چین و پروژه‌های مشابه است.

مشکلات و راه‌ حل‌ های یک ارز

این بخش در رابطه با مشکلات و چالش‌هایی است که ممکن است برای یک ارز پیش‌ آمده باشد. همچنین در این بخش راه‌ کارهای علمی و منطقی برای حل چالش‌های مدیریتی و فنی یک ارز نیز ارائه‌ شده است. به‌صورت کلی این بخش شامل طیف وسیعی از مشکلات و راه‌حل‌ها است که مرتبط با یک نوع ارز دیجیتال مانند بیت کوین بیان‌ شده‌اند.

توضیحاتی در رابطه با ارز مورد بحث

در این بخش از وایت پیپر ارز دیجیتال شرکت یا سازمانی که یک ارز را معرفی می‌کند آن را به‌ صورت کامل شرح می‌دهد. همچنین در این بخش به نحوه کار کردن این نوع ارز و همچنین برتری‌ها و نقاط ضعف آن ارز نسبت به رقبا می‌پردازند. همچنین شامل اطلاعاتی برای رویارویی با مشکلات احتمالی است.

مسائل فنی

در این بخش از وایت پیپر ارز دیجیتال مسائل فنی مرتبط با حوزه بلاک چین ارائه می‌شود. همچنین به مشخصات فنی و توکن های مرتبط با ارز مشخص‌شده می‌پردازد.

توکن ارز

اگرچه در بخش‌های قبل مسائل مرتبط با توکن در وایت پیپر ارائه می‌شود اما در این بخش به‌صورت تخصصی‌تر به آن پرداخته می‌شود. همچنین در این بخش به نحوه عملکرد توکن ها در پروژه‌ها می‌پردازد و آن‌ها را در مقیاس‌های بزرگ شبیه‌ سازی می‌کند.

مقدمه وایت پیپر

جزئیات عرضه محصول

در این بخش از وایت پیپر ارز دیجیتال اطلاعاتی در رابطه با عرضه عمومی محصول به کاربران داده خواهد شد. این اطلاعات ممکن است شامل مواردی مانند تاریخچه راه‌اندازی، بخش‌های مختلف، شرایط، روش‌های استفاده و نقشه راه برای استفاده تخصصی هستند. این بخش از محتوای وایت پیپر بیشتر بصری و نمودار گونه است که به شکل یک اینفوگرافیک به این مسائل می‌پردازد.

این مطلب را نیز بخوانید: خرید پرفکت مانی بدون احراز هویت

معرفی شرکت توسعه‌دهنده

این بخش از وایت پیپر همان‌طور که از نام آن پیداست مرتبط با معرفی گروه توسعه‌دهنده و رزومه کاری آن‌ها است. در این بخش شما افراد مشارکت‌ کننده در پروژه و سمت‌های آن‌ها را خواهید شناخت.

جمع‌بندی

این بخش از وایت پیپر مرتبط با نتیجه‌گیری و یک استنباط کلی از بحث‌های بالا است. این بخش از وایت پیپر ارز دیجیتال خلاصه هر آنچه را که مرتبط با یک رمز ارز است را برای شما بیان می‌کند. وایت پیپرها یکی از مهم‌ترین مسائل و یکی از بهترین محتواهای ارائه‌ شده در حوزه ارز دیجیتال هستند. قبل از آنکه ما وارد این حوزه شویم و یا یک ارز را خریداری کنیم لازم است که اطلاعات دقیقی و مفیدی را در رابطه با آن کسب کنیم. وایت پیپرها در ارز دیجیتال به ما کمک می‌کنند این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.

ارزکت، یکی از صرافی های ارز دیجیتال آنلاین است که با ایجاد محیطی امن و کاربرپسند، راه ورود شما به دنیای رمزارزها را آسان کرده است. بالاترین امنیت، قوی ترین پشتیبانی، بالاترین سرعت با کمترین میزان کارمزد معاملات را در ارزکت (Arzket) تجربه کنید.

سوالات متداول

آیا وجود وایت پیپر برای پروژه الزامی است؟

اگر پروژه کلاهبرداری نباشد از وایت پیپر استفاده می‌کند.

وایت پیپر از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

هر وایت پیپر از 9 بخش اصلی تشکیل شده که در متن مقاله به آن ها اشاره کردیم.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.