گیمفای چیست؟ معرفی بهترین بازی های گیمفای در سال 2022

واژه گیمفای، از پرتکرارترین عبارات جستجو شده در بازار ارزهای دیجیتالی می‌باشد. رشد این حوزه در سال‌های اخیر به اندازه‌ای بوده که حتی با نام غول‌های صنعت بلاک چین مانند بیت کوین نیز رقابت کند. اما سوال اساسی که مطرح شده این است که، گیمفای چیست و چه نقشی در دنیای ارزهای دیجیتالی ایفا می‌کند. در ادامه با سایت ارز دیجیتال ارزکت همراه ما باشید تا به بررسی مبحث گیمفای بپردازیم.

گیمفای چیست؟

امروزه تکنولوژی بلاک چین در هر عرصه‌ای ورود می‌کند، تغییرات اساسی در آن به وجود می‌آورد. دنیای گیمینگ نیز از این موضوع مستثنی نیست و با عرضه بازی‌های تحت پلتفرم‌های بلاک چینی، معادلات در این زمینه را دستخوش تغییرات بنیادی کرده است. در طی سال‌های گذشته، همواره بازیکنان به دنبال راهی بوده‌اند تا از طریق گیمینگ به درآمدزایی برسند. اکنون با عرضه گسترده بازی‌های بلاک چینی، این خواسته امکان پذیر شده است.

بیایید موضوع را از معنای واژه گیمفای (GameFi)، پیگیری کنیم. این کلمه نتیجه ترکیب دو عبارت Game و Finance به وجود آمده است. در زبان فارسی نیز به با نام بازی و امور مالی ترجمه می‌شود. پس در این صورت، پاسخ سوال گیمفای چیست را می‌توان اینگونه بیان کرد؛ که به بازی‌های بلاک چینی با قابلیت کسب درآمد، گفته می‌شود.

گیمفای و NFT - ارزکت

شما در این نوع از بازی‌ها با انجام ماموریت‌هایی، پاداشی را دریافت خواهید کرد. این پاداش به صورت توکن‌های بومی همان بازی یا NFT به شما پرداخت خواهد شد. برای مثال در بازی اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)، شما به ازای موفقیت در مبارزات و ماموریت‌ها، توکن AXS دریافت خواهید نمود. هرچند بازی‌های بلاک چینی از جذابیت‌های بصری دیگر کنسول‌های بازی فاصله زیادی دارند، اما با بیشتر شدن تعداد بازیکنان و کاربران آن، روزبه روز این حوزه در حال پیشرفت است.

تفاوت عمده بازی های سنتی و بازی های گیمفای

در طی سالیان گذشته، فناوری بازی‌های ویدیوئی سنتی پیشرفت چشمگیری کرده است. همچنین در این نوع بازی‌ها امکان کسب درآمد برای کاربران فراهم شده است. اما بیشتر دارایی‌های کسب شده در این بازی‌ها در اکوسیستم همان بازی کاربرد دارند. به عنوان مثال، CP های جمع‌آوری شده در بازی کال آو دیوتی را نمی‌توان در صرافی‌ها و مراکز تبادلات NFT، به فروش رسانید.

این نکته را می‌توان اصلی‌ترین تفاوت، بین این نوع بازی‌ها دانست. همین مسئله که دارایی‌های کسب شده در یک بازی گیمفای، در زندگی واقعی نیز ارزش دارد و امکان استفاده از آن وجود دارد، از نقاط قوت بازی‌های بلاک چینی می‌توان عنوان کرد. این موضوع دقیقا همان مفهومی است که صنعت بزرگ گیمفای به آن اشاره دارد. Play To Earn، که به معنای؛ بازی کن و پول دربیار.

تفاوت بازی های سنتی و گیمفای

انواع روش های پرداختی پاداش در بازی های گیمفای

همانطور که اشاره کردیم، بازیکنان با پشت سر گذاشتن ماموریت‌های درون بازی، پاداشی را در قبال آن دریافت می‌کنند. در بازی‌های سنتی نیز ممکن است پاداش‌هایی برای بازیکنان در نظر گرفته شود اما نباید فراموش کرد که این جوایز، تنها در خود همان بازی معنی پیدا خواهند کرد. پاداش‌های درون بازی‌های بلاک چینی در حالت معمول به دو روش پرداخت خواهند شد که در ادامه به بررسی آنان خواهیم پرداخت.

به صورت NFT

توکن‌های غیرقابل تعویض و یا NFT، نوعی خاص از دارایی‌ها هستند که به منظور اثبات مالکیت افراد در جهان مجازی ابداع شده‌اند. درون بازی‌های بلاک چینی عناصر گوناگونی وجود دارند که به شکل NFT تحت مالکیت افراد قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، سلاح‌ها، قطعات زمین، آواتارها و غیره در این بازی‌ها، با بهره‌گیری از این توکن‌ها در اختیار بازیکنان قرار می‌گیرند.

بازیکنان قادر هستند تا دارایی‌های خود را بازارهای خرید و فروش توکن‌های غیر مثلی، عرضه کنند. بسته به نوع این بازارها، امکان مبادله با رمز ارزها و یا ارزهای فیات وجود دارد.

پرداخت با رمز ارزها

در برخی بازی‌ها، پاداش‌های بازیکنان به صورت مستقیم از طریق پرداخت ارزهای دیجیتالی صورت می‌گیرد. همچنین از سوی دیگر قابلیت خرید و فروش این رمزارزها در صرافی‌های معرفی شده توسط شرکت سازنده نیز برای کاربران وجود دارد که کار را برای گیمرها راحت‌تر می‌کند.

مطلب پیشنهادی: کسب درآمد از بازی بلاکچین

بهترین بازی های گیمفای در سال ۲۰۲۲

اکنون با معنای گیمفای آشنا شده‌ایم و می‌دانیم که این پلتفرم چه اهدافی را دنبال می‌کند. در این بخش قصد داریم تا ۳ مورد از برترین بازی‌های بلاک چینی را به شما معرفی کنیم. 

Lucky Block

این بازی در بستر بایننس اسمارت چین توسعه داده شده است. توکن بومی این بازی نیز LBLOCK نام دارد که در هر صرافی‌ معتبر نیز قابل خرید و فروش است. هنگام عرضه این توکن ۰۰۰۱۵/۰دلار ارزش داشت. ولی در عرض ۳۰ روز رشد ۶۰۰۰ درصدی را تجربه کرد و به ارزش ۰۰۹/۰ دلار رسید. با اینکه امروزه از دوران اوج خود فاصله گرفته است.

Axie Infinity

این بازی را می‌توان در فهرست پرطرفدارترین بازی‌های بلاک چینی دنیا دانست. ارز بومی اکسی اینفینیتی، AXS نام دارد و تنها در سال ۲۰۲۲ رشد ۲۰ هزار درصدی را شاهد بوده است. جالب است بدانید، بیشتر صرافی‌های معتبر دنیا ارز بومی این بازی را در فهرست معاملات خود نیز قرار داده‌اند.

بازی گیمفای اکسی اینفینیتی

Sand Box

سند باکس در زمره قدیمی‌ترین بازی‌های بلاک چینی محسوب می‌شود. نسخه اولیه این بازی در سال ۲۰۱۲ عرضه شد و امروزه نیز در فهرست بهترین بازی‌های بلاک چینی دنیا قرار دارد. سند باکس با قرار داشتن در جهان متاورس قابلیت خرید و فروش زمین و کالاهای مجازی را نیز به کاربران خود می‌دهد.

پیشنهاد میکنیم مقاله بازی های بلاک چین را نیز بخوانید.

نتیجه گیری

سعی کردیم در این مقاله به طور کامل به سوال گیمفای چیست و موارد دیگر به طور کامل پاسخ دهیم. در پایان لازم به ذکر است، اکوسیستم گیمفای با رشد چشمگیر و جذب تعداد قابل توجهی از کاربران به سمت خود، هنوز جای پیشرفت زیادی دارد. ایده کسب درآمد از بازی، همواره یکی از موضوعات جذاب برای افراد مختلف بوده و به همین دلیل امروزه تعداد بسیار زیادی از بازیکنان در سرتاسر جهان را به سوی خود جذب می‌کند. 

سوالات متداول

گیمفای چیست؟

گیمفای از ترکیب دو کلمه Game و Finance به وجود آمده استو به بازی‌های بلاک چینی با قابلیت کسب درآمد گفته می‌شود.

بهترین بازی های گیمفای چیست؟

Lucky Block، Axie Infinity و Sand Box از جمله بهترین بازی‌های بلاک چینی است.

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.