وب 3 چیست؟ + ویژگی ها و مزایا نسل سوم اینترنت

اگر میخواهید با نسل سوم اینترنت، وب 3 آشنا شوید، پس تا پایان این مقاله از ارزکت با ما همراه باشید.

اینترنت بدون شک مهمترین انقلاب فناوری در تاریخ بشریت است. گرچه این صنعت از زمان پیدایش خود به طور قابل توجهی تکامل یافته است، اما مرحله فعلی آن شبیه به صنعت خودرو در سال 1920 است؛ یعنی فناوری در حال تغییر جهانی است که 20 سال وجود دارد؛ اما هنوز نسبتاً نابالغ است و نیاز به پیشرفت‌های اساسی دارد.

تصور کنید نوع جدیدی از اینترنت وجود دارد که همه چیز را به راحتی تفسیر کرده و داده ها را، چه از طریق متن، صوتی یا رسانه‌های دیگر، درک می‌کند. جایی که تمام محتوایی که مصرف می‌کنید بیشتر از همیشه برای شما طراحی شده است. اکنون ما در بالاترین میزان تکامل وب قرار داریم که برخی از پیشگامان اولیه آن را وب 3 می نامند.

مسلماً، چند برنامه کاربردی وب 3 در مراحل اولیه هستند که امروزه وجود دارند. اما تا زمانی که اینترنت جدید به طور کامل در زیرساخت وب جاسازی نشود، پتانسیل واقعی آنها قابل مشاهده نیست.

وب 3 چیست؟

وب 3، نسل سوم اینترنت آینده است که در آن وب سایت ها و برنامه ها قادر خواهند بود اطلاعات را به روشی هوشمندانه مانند انسان از طریق فناوری هایی مانند یادگیری ماشینی (ML)، داده های بزرگ، فناوری دفتر کل غیرمتمرکز (DLT) و غیره پردازش کنند. وب 3 در ابتدا توسط تیم برنرز لی، مخترع وب جهانی، وب معنایی نامیده شد و هدف آن این بود که اینترنت مستقل تر، هوشمندتر و بازتر باشد.

تعریف وب 3 را می توان به صورت زیر گسترش داد: داده ها به روشی غیرمتمرکز به هم متصل خواهند شد، که جهشی بزرگ به سمت نسل فعلی اینترنت ما (وب 2.0) خواهد بود، که در آن داده ها بیشتر در مخازن متمرکز ذخیره می شوند.

علاوه بر این، کاربران و ماشین‌ها می‌توانند با داده‌ها تعامل داشته باشند، اما برای اینکه این اتفاق بیفتد، برنامه ها باید اطلاعات را هم به صورت مفهومی و هم به صورت متنی درک کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، دو سنگ بنای وب 3 وب معنایی و هوش مصنوعی هستند.

همچنین بخوانید: تبدیل بیت کوین به پرفکت مانی

رابطه وب 3 و ارزهای دیجیتال

از آنجایی که شبکه‌های وب 3 از طریق پروتکل‌های غیرمتمرکز یا همان بلوک‌های پایه‌گذاری فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال، کار خواهند کرد. در حقیقت ارتباط عمیقی میان این سه نسل از فناوری وجود دارد. آنها قابلیت همکاری، یکپارچه و خودکار از طریق قراردادهای هوشمند را خواهند داشت و برای تامین انرژی هر چیزی از تراکنش‌های خرد در آفریقا، ذخیره‌سازی فایل‌های مقاوم در مقابل سانسور استفاده می‌شود.

وب 3 چیست

وب 3 چه ویژگی هایی دارد؟

برای درک واقعی مرحله بعدی اینترنت، باید به چهار ویژگی کلیدی وب نگاهی بیندازیم:

  • فراگیر بودن

Ubiquti به معنای فراگیر بودن یا داشتن ظرفیت برای بودن در همه جا، به ویژه در همان زمان است. به عبارت دیگر همه جا حاضر. از این نظر، وب 2.0 در حال حاضر همه جا حاضر است، زیرا، برای مثال، یک کاربر فیس بوک می تواند فوراً یک عکس بگیرد و آن را به اشتراک بگذارد، که پس از آن در همه جا حاضر می شود، زیرا برای هر کسی مهم نیست که کجا باشد، تا زمانی که به شبکه های اجتماعی دسترسی داشته باشد، در دسترس است.

بستر رسانه ای وب 3، به سادگی این کار را با در دسترس قرار دادن اینترنت برای همه در هر کجا و در هر زمان یک قدم فراتر می برد. در برخی مواقع، دستگاه‌های متصل به اینترنت دیگر مانند وب 2.0 روی رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند متمرکز نخواهند شد زیرا فناوری اینترنت اشیا انواع جدیدی از دستگاه‌های هوشمند را پدید می‌آورد.

  • وب معنایی

وب معنایی، مطالعه رابطه بین کلمات است. بنابراین، وب معنایی، به گفته برنرز لی، رایانه‌ها را قادر می‌سازد تا حجم زیادی از داده‌ها را از وب، که شامل محتوا، تراکنش‌ها و پیوندهای بین افراد است، تجزیه و تحلیل کنند.

  • هوش مصنوعی

ویکی‌پدیا هوش مصنوعی را به عنوان هوشی که توسط ماشین‌ها نشان داده می‌شود تعریف می‌کند. از آنجایی که ماشین‌های وب 3 می‌توانند معنی و احساسات منتقل‌شده توسط مجموعه‌ای از داده‌ها را بخوانند و رمزگشایی کنند، ماشین‌های هوشمند را به وجود می‌آورد. اگرچه وب 2.0 قابلیت‌های مشابهی را ارائه می‌دهد، اما همچنان عمدتاً مبتنی بر انسان است، که فضایی را برای رفتارهای فاسد مانند بررسی‌های جانبدارانه محصول، رتبه‌بندی‌های جعلی و غیره باز می‌کند.

  • گرافیک سه بعدی

برخی از آینده پژوهان وب 3 را وب فضایی می نامند. زیرا هدف آن از بین بردن مرز بین فیزیکی و دیجیتال با ایجاد انقلابی در فناوری گرافیک است و جهان های مجازی سه بعدی (3 بعدی) را در کانون توجه روشن قرار می دهد.

برخلاف همتایان دو بعدی خود، گرافیک سه بعدی سطح جدیدی از غوطه ور شدن را نه تنها در برنامه های بازی های آینده نگر، بلکه در بخش های دیگر مانند املاک، سلامت، تجارت الکترونیک و بسیاری موارد دیگر به ارمغان می آورد.

مزایای وب 3

مزایای استفاده از وب 3

وب 3 این پتانسیل را دارد که به کاربران امکانات بسیار بیشتری را فراتر از رسانه های اجتماعی، پخش جریانی و خرید آنلاین که اکثر برنامه های کاربردی وب 2.0 مصرف کنندگان را شامل می شود، ارائه دهد. قابلیت هایی مانند وب معنایی، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی که در هسته وب 3.0 قرار دارند، این پتانسیل را دارند که کاربرد را در حوزه های جدید بسیار افزایش داده و با کاربر تعامل کنند.

ویژگی‌های اصلی وب 3 (web3)، مانند سیستم‌های غیرمتمرکز و بدون مجوز، به کاربران کنترل بسیار بیشتری بر داده‌های شخصی‌شان می‌دهد. این مورد می‌تواند به محدود کردن عمل استخراج داده ها کمک کند و اثرات شبکه ای را که غول های فناوری را قادر می سازد از طریق تبلیغات استثمارگرانه و شیوه های بازاریابی به تقریباً انحصار تبدیل شوند، مهار کند.

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.