آشنایی با شبکه Secret Network و ارز scrt

ارزهای رمزنگاری‌شده مانند، بیت کوین به دلیل این که بخشی از فعالیت خود را در انجام تراکنش‌ها شفاف‌سازی می‌کنند، مشهور هستند و به این صورت بخشی از نحوه کارکرد آن برای کاربران روشن است؛ اما ارز scrt این قابلیت را ندارد و حریم خصوصی کاربران و تراکنش‌ها را به‌خوبی حفظ می‌کند.

در ارزهایی مانند بیت کوین از آن‌جایی‌ که هرکسی می‌تواند آن تراکنش‌ها را مشاهده کند، این شفافیت می‌تواند یک شمشیر دو لبه باشد. یکی از مشکلات کلیدی بلاک چین نیز همین است؛ اما در شبکه خصوصی و ارز scrt قرار نیست همه داده‌ها به‌صورت عمومی به اشتراک گذاشته شوند. اغلب مردم نمی‌خواهند که کسی به داده‌ها و اطلاعات آن‌ها دست یابد. به همین ترتیب ارز scrt برای این کار به وجود آمده است.

در این مقاله از سری مقالات ارزکت، قصد داریم نگاهی به Secret Network بیندازیم که چگونه می‌تواند هم شفافیت و هم امنیت را به کاربران ارائه دهد. ارائه امنیت قدرتمند فناوری بلاک چین، به‌علاوه گزینه‌های شفاف‌سازی که به شما امکان می‌دهد داده‌های خود را کاملاً خصوصی نگه‌دارید. قبل از این که با رمز سکرت scrt آشنا شویم باید با شبکه مخفی و نحوه کار آن آشنا شویم.

Secret Network چیست؟

Secret Network یا شبکه مخفی یک پلتفرم بلاک چین است که قراردادهای هوشمند رمزگذاری شده را فعال می‌کند و از حفظ حریم خصوصی کامل داده‌ها به ما اطمینان می‌دهد. در واقع Secret Network با رمزگذاری ورودی‌ها و خروجی‌ها در سطح پروتکل، قراردادهای هوشمند سنتی را بهبود می‌بخشد. شبکه مخفی حریم خصوصی را برای هر گونه اطلاعات حساس جمع‌آوری و ذخیره‌شده در برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) تضمین می‌کند.

Secret Network

از آن‌جایی‌ که تراکنش‌های بلاک چین به‌صورت عمومی قابل‌مشاهده هستند، حریم خصوصی در فضای بلاک چین تضمین‌شده نیست. حتی اگر آدرس شروع‌کننده تراکنش ناشناس باشد، بازهم می‌توان آن تراکنش را تجزیه‌ و تحلیل کرد و اطلاعات آن را به نهادهای خاص مرتبط کرد. قبلاً گزارش‌هایی مبنی بر ایجاد ابزارهای ردیابی ارزهای دیجیتال توسط سازمان‌های دولتی وجود دارد که از این فرضیه استفاده می‌کنند و این یک مشکل در دنیایی اتفاق می‌افتد که امنیت دیجیتال و حریم خصوصی داده‌ها موضوعات داغ روز هستند.

فناوری بلاک چین، برنامه‌های کاربردی مالی غیرمتمرکز (DeFi)، پلتفرم‌ها و توکن‌ها به نحوی امنیت حوزه‌های متعددی حاوی داده‌های حساس را مدیریت می‌کنند که قبلاً هرگز این گونه امنیت‌ها ممکن نبود. درواقع DeFi امور مالی غیرمتمرکز، مفهوم غیرمتمرکز بلاک چین را در نظر گرفته و آن را در دنیای مالی اعمال می‌کند.
راه‌حل scrt رمزگذاری از پایه است.

Tor Bair، بنیان‌گذار Secret Foundation، آن را “حریم خصوصی قابل‌برنامه‌ریزی” می‌نامد و از حریم خصوصی معاملاتی که توسط سکه‌های حریم خصوصی مانند Monero ارائه می‌شود فراتر می‌رود. برای انجام ایمن محاسبات قراردادهای هوشمند ساخته‌شده بر روی پلتفرم، به شبکه‌ای از رایانه‌ها به نام «گره‌های مخفی» متکی است.

گره‌ها از یک محیط اجرایی به‌اصطلاح قابل‌اعتماد (TEE) برای فعال کردن محاسبات امن و خصوصی استفاده می‌کنند. فناوری TEE در حال حاضر برای پردازش ایمن داده‌ها در پلتفرم‌های متعدد، ازجمله گوشی‌های هوشمند و کنسول‌های بازی ویدیویی، استفاده می‌شود و درنتیجه حریم خصوصی داده‌ها را به‌طور پیش‌فرض حفظ می‌کند. این حاوی روشی است که در آن گوشی‌های هوشمند داده‌های بیومتریک حساس را مدیریت می‌کنند. مانند ایجاد امنیت با اثرانگشت.

از شبکه مخفی در چه مورادی استفاده می‌شود؟

با استفاده از Secret Network امکان استفاده از ترکیبی از قراردادهای مخفی و TEE وجود دارد که در سایر بلاک چین‌ها امکان‌پذیر نیست. بنیاد Secret قبلاً طیف وسیعی از موارد استفاده بالقوه را برای Secret Network پیشنهاد کرده است، مانند برنامه‌های مخفی DeFi، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، حراج‌های ارز دیجیتال، صرافی‌ها، بازی‌ها و موارد دیگر. در این جا دو مورد استفاده از شبکه مخفی بیان‌شده است.

ارز SCRT

SCRT

ارز SCRT سکه اصلی شبکه Secret است. این سکه شبیه به Monero (XMR)، Dash (DASH) و سایر سکه‌های حریم خصوصی است که گیرنده، موجودی و مبلغ تراکنش را می‌توان در آن رمزگذاری کرد. حریم خصوصی قابل‌برنامه‌ریزی ارائه‌شده توسط Secret Network ناشناس بودن و محرمانه بودن را تضمین می‌کند. دارندگان SCRT اگر می‌خواهند موجودی خود را به اشخاص ثالث نشان دهند، باید یک کلید مشاهده ایجاد کنند. این کلید به‌صورت رمزنگاری دوطرفه کار می‌کند.

SCRT علاوه بر عملکرد به‌عنوان یک ارز، برای پرداخت هزینه‌های موردنیاز برای استفاده از برنامه‌ها در شبکه نیز استفاده می‌شود. کاربران باید توکن‌های SCRT را به اشتراک بگذارند تا به گره‌های مخفی تبدیل شوند و به امنیت شبکه کمک کنند. این توکن‌ها همچنین برای مشارکت در مدیریت شبکه موردنیاز هستند.
از نوامبر 2021، ارز SCRT یک منبع در حال گردش دارد. عرضه در حال گردش تعداد ارزهای رمزنگاری‌شده یا توکن‌هایی هستند که به‌صورت عمومی در دسترس هستند و در کریپتو در گردش می‌کنند.

  • تقریباً 150 میلیون توکن برای ارز scrt وجود دارد.
  • ارزش بازار ارز scrt تقریباً 1.4 میلیارد دلار است.

نحوه خرید ارز SCRT

برای خرید ارز SCRT کافی است که با تحقیق و بررسی‌های دقیق یک صرافی ارز دیجیتال مناسب را انتخاب کنید و ارزهای سکرت خود را خریداری کنید. معمولاً صرافی‌های خارجی از این نوع ارز پشتیبانی می‌کنند و مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • صرافی Binance
  • صرافی Gate.Io
  • صرافی Hotbit
  • صرافی BitMart
  • صرافی MEXC

کیف پول‌های ارز SCRT

کیف پول‌های ارز SCRT

برای ارز SCRT سه نوع کیف پول ایده آل وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید دارایی‌های SCRT خود را به‌صورت امن نگه‌دارید. این سه کیف پول عبارت‌اند از:
کیف پول لجر Ledger: کیف پول SCRT در دومدل مدل Ledger Nano X و Ledger Nano S است.
کیف پول تراست Trust: یکی دیگر از کیف پول‌های معروف ارز SCRT دارای اپلیکیشن موبایل.
کیف پول سیف پل SafePal: این کیف پول نیز توانایی و قابلیت نگه دارای ارز SCRT را دارد و دارای اپلیکیشن موبایل است.

ارز Sienna

Sienna (SIENNA) ارز دیگری است که در Secret Network وجود دارد. این سکه بومی پلتفرم Sienna است که یک مبادله و پروتکل DeFi است که تجارت خصوصی، وام دادن و … را با کارمزد تراکنش‌های پایین امکان‌پذیر می‌کند. توکن‌های SIENNA را می‌توان به‌عنوان ذخیره‌سازی ارزش و برای رأی‌گیری در مورد پیشنهادات در مورد آینده پلتفرم Sienna استفاده کرد.

با Secret Network چه‌کاری می‌توانید انجام دهید؟

شبکه مخفی یا Secret Network برای تقویت برنامه‌های غیرمتمرکز طراحی‌شده است که سطحی از حریم خصوصی را می‌طلبند که این ویژگی در بسیاری از شبکه‌های بلاک چین دیگر یافت نمی‌شود. با استفاده از یک محیط اجرای قابل‌اعتماد و دورنگه داشتن داده‌های خصوصی از دسترسی عمومی، Secret Network می‌تواند اطلاعات حساسی را مدیریت کند و حریم خصوصی را نیز در بربگیرد. به‌طور گسترده‌تر، Secret Network می‌تواند به‌طور بالقوه برای هر برنامه‌ای که داده‌های حساس را مدیریت می‌کند مفید باشد.

آینده ارز SCRT

با پایان یافتن مبادله توکن ENG به SCRT در ژانویه 2021، عملاً پرونده پروژه قدیمی Enigma را بسته است. Secret Network در تلاش است به سمت آینده‌ای برود که قابلیت همکاری با سایر بلاک چین‌ها را در بربگیرد. عدم سازگاری زنجیره‌ای متقابل می‌تواند جذابیت Secret Network را محدود کند و درنهایت از گسترش آن بکاهد.
شبکه Secret همچنین با ابتکار Secret DeFi خود یک انقلاب مالی غیرمتمرکز بزرگ انجام می‌دهد و برای این کار یک صرافی غیرمتمرکز SecretSwap را در فوریه 2021 راه‌اندازی کرد. طبق سؤالات متداولی که از شبکه Secret در وب‌سایت رسمی آن‌ها پرسیده می‌شود، به این‌گونه بیان‌شده است که: “بخشی از چشم‌انداز ما همیشه حفظ حریم خصوصی برای هر بلاک چین بوده است.” این شبکه ارتباطات بین بلاک چین و قابلیت همکاری Cosmos را به‌عنوان یکی دیگر از ابتکارات بالقوه در نقشه راه نام می‌برد و در آینده نیز مبنای کار خود را براین اساس ادامه می‌دهد.

توکن های ارز سکرت چیست؟

مانند استاندارد ERC-20 توکن اتریوم، ارز سکرت دارای استاندارد توکن مخصوص با نام SNIP-20 است.

قیمت ارز دیجیتال سکرت چقدر است؟

بر اساس تحقیقات پیش رو، در حال حاضر ارز سکرت روند نزولی را طی می کند و در تاریخ 16 اکتبر 2021 قیمت ارز دیجیتال سکرت SCRT برابر با 4.93 دلار آمریکا است.

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.