معرفی بهترین پروژه های متاورس برای خرید و سرمایه گذاری

با تغییر نام شرکت فیس‌بوک به Meta و تمرکز این شرکت بر Metavars، اکثر پروژه های متاورس رشد فوق‌العاده‌ای داشته‌اند. اگرچه متاورس واژه جدیدی نیست و سابقه آن به بیش از 30 سال قبل بازمی‌گردد، اما استفاده از آن در حوزه ارزهای دیجیتال یا همان پول دیجیتال نسبتاً جدید است. در این مقاله سعی می‌کنیم که شمارا با پروژه های متاورس در حوزه ارز دیجیتال آشنا کنیم و نحوه کار آن‌ها را بفهمیم. قبل از اینکه به سراغ معرفی این پروژه‌ها بریم ابتدا با خود متاورس آشنا خواهیم شد.

متاورس چیست؟

کلمه Metaverse و همچنین پروژه های متاورس، به معنای دنیایی فراتر از دنیای فعلی واقعی است که در آن محدودیت‌های دنیای فعلی بسیار کم شده‌اند. Metavars با استفاده از تکنولوژی‌های جدید مانند “واقعیت افزوده”، “واقعیت مجازی”، “هوش مصنوعی” و “بلاک چین” دنیای مجازی را به کاربر ارائه می‌دهد و در آن کاربران می‌توانند به‌صورت آواتارهای سه‌بعدی فعالیت‌های گوناگونی را انجام دهند؛ اما شگفتی‌های دنیای متاورس به همین‌ها ختم نمی‌شود.

می‌توان گفت که متاورس ترکیبی از دنیای واقعی و تخیلی ما است که با استفاده از ابزارهای مختلف و تکنولوژی‌های مختلف کاربر می‌تواند آن را تجربه کند. به گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه بلاک چین، متاورس پروژه بلاک چین وب ٣ است که پر از شگفتی‌های فراوان است.

پروژه‌های متاورس چیست؟

پروژه های متاورس

در متاورس پروژه‌های مختلفی تعریف‌شده است که این پروژه‌ها همگی ویژگی‌های مشترکی دارند. این پروژه‌های در ارز دیجیتال از شهرت بالایی برخوردار هستند اما هنوز متاورس راه تکامل طولانی‌تری در پیش دارد.

هم‌اکنون بسیاری از پروژه های متاورس در حوزه بازی‌های کامپیوتری وجود دارند. در این بخش ما می‌خواهیم به بررسی مختصری از این پروژه‌ها بپردازیم. قبل از اینکه به سراغ معرفی این پروژه‌ها بریم، ابتدا با ویژگی‌هایی که در این پروژه‌ها موجود است اشاره می‌کنیم که عبارت‌اند از:

  • تشخیص هویت
  • حفظ حریم خصوصی
  • تعامل‌پذیری

بیشتر پروژه‌های ارز دیجیتال در پلتفرم‌های معروفی مانند کوین‌مارکت‌کپ موجود هستند که تقریباً نزدیک به ١٤٠ پروژه هستند.

ارز دیجیتال متاورس دیسنترالند

پروژه دیسنترالند از اولین پروژه های متاورس است و رتبه اول ازلحاظ ارزش بازار را نسبت به سایر پروژه‌های دیگر متاورس در اختیار دارد. این ارز یک پلت فرم واقعی مجازی است که هسته اصلی آن بر بستر ارز اتریوم ساخته‌شده است. در این پلت فرم کاربران می‌توانند با استفاده از ابزارهایی که در اختیاردارند محتوای جذابی خلق کنند و آن را بفروشند. این پلت فرم یک بازی کامپیوتری به‌حساب می‌آید که در آن باید کاربر یک زمین بازی داشته باشد و مالکیت زمین به طور کامل از آن او باشد. این اطلاعات در شبکه بلاک چین نگه‌داری می‌شوند.

در این ارز دیجیتال دو نوع توکن وجود دارد. توکن اولی Land نام دارد و مبنی بر استاندارد ERC721 است و غیرقابل‌معاوضه است. توکن دومی Mana نام دارد و قابل‌معاوضه و مبنی بر ERC20 است. از توکن دومی می‌توان برای خریدوفروش زمین و سایر کالاها در دیسنترالند استفاده کرد.

ارز دیجیتال متاورس اکسی اینفینیتی

یکی دیگر از پروژه های متاورس اکسی اینفینیتی یا Axie infinity است که یک بلاک چین است و مبتنی بر شبکه اتریوم است. این پروژه از پروژه های متاورس ، در سال ٢٠١٨ آغاز شد. در این پلت فرم کاربران به پرورش موجوداتی به نام اکسی مشغول می‌شوند و از آن‌ها برای رقابت استفاده می‌کنند. روند پرورش اکسی ها یک فرایند طولانی‌مدت است و نیازمند صرف زمان زیادی برای پرورش آن‌ها است. همچنین می‌توان اکسی ها را در بازارهای توکن NFT نیز خرید که در این صورت فقط کافی است بابت آن‌ها هزینه ارزی پرداخت کنید.

در این پروژه متاورس نیز سه نوع توکن وجود دارد.

  • توکن اول با استاندارد ERC721 است و غیرقابل‌معاوضه
  • توکن دوم AXS و مانند مانا در دیسنترالند است قابل‌معاوضه است
  • توکن SLP که از بازی کردن به دست می‌آید و کاربرد آن در رشد اکسی ها است

ارز دیجیتال متاورس سندباکس

این پروژه از پروژه های متاورس از زمان تغییر نام فیس‌بوک به متا توسعه زیادی به خود دید. در این پروژه که به‌صورت یک واقعیت مجازی است که در آن می‌توان بازی کرد و زمین خرید و ابزارهای مختلفی ساخت که این ابزارها قابلیت فروش دارند.

این پلت فرم از سه محصول اساسی به وجود آمده است. این سه محصول در سندباکس یک متاورس غیرمتمرکز به وجود می‌آورند. این سه محصول عبارت‌اند از:

  • Voxel Editor: یک ابزار مدل‌سازی سه‌بعدی برای ایجاد حیوانات، ابزار، شخصیت‌ها و… است. اشیای ساخته‌شده قابلیت حرکت‌دارند و می‌توانند بازی کنند و به دارایی تبدیل شوند.
  • توکن: محصول دیگر در این پلت فرم توکن ها هستند که می‌توان آن‌ها را در Marketplace ها خریدوفروش کرد. توکن های Voxel Editor گیر قابل‌معاوضه هستند اما می‌توان آن را در بازارهای مبتنی بر سندباکس معامله کرد.
  • GAME MAKER: این ابزار اصلی‌ترین ابزار در سندباکس است که یک بازی‌ساز است. این ابزار برای ورد به بازی استفاده می‌شود و دارایی‌ها در این ابزار قرار می‌گیرند و با استفاده از این ابزار دارایی‌ها برای اهداف مختلفی استفاده می‌شوند. برای استفاده از سند باکس کاربر باید زمین خریداری کند و دارایی‌های خود را به آن منتقل کند.

ارز دیجیتال متاورس انجین

انجین یکی دیگر از پروژه های متاورس است که یک پلت فرم نرم‌افزاری که به کاربران این امکان را می‌دهد که کالاهای مختلفی را در بلاک چین اتریوم مدیریت و همچنین تولید کنند. پروژه انجین مدیریت و نگه‌داری کالاها و آیتم‌های بازی‌های موجود در بلاک چین را مدیریت کرده و هزینه ایجاد آن‌ها را کاهش می‌دهد و همچنین از کلاه‌برداری‌ها جلوگیری می‌کند.

ENJ ارز اصلی پل فرم انجین است و از این ارز برای خریدوفروش اقلام و کالاها استفاده می‌شود، همچنین برای ایجاد اقلام و کالا لازم است که ابتدا این ارز را به مقدار نیاز خریداری کنیم و با استفاده از آن آیتم‌های خود را بسازیم. امکان مبادله آیتیم ها با این ارز در پلت فرم انجین امکان‌پذیر است. آیتم‌های ساخته‌شده درون بازی‌ها بیشتر از نوع توکن‌های غیرقابل تعویض با استاندارد «ERC-1155» هست.

انواع پروژه‌های متاورس

برخی دیگر از پروژه های متاورس در دنیای ارز دیجیتال

پروژه های متاورس نزدیک به ١٤٠ تا پروژه هستند و نام بردن همه آن‌ها در یک مقاله امکان‌پذیرنخواهد بود. ما در بالا به مهم‌ترین این پروژه های متاورس اشاره کردیم. در این بخش نام چند تا از پروژه‌های معتبر دیگر در متاورس را ذکر می‌کنیم.

  • ارز دیجیتال متاورس استار اطلس
  • ارز دیجیتال متاورس بلاک توپیا
  • ارز دیجیتال متاورس همسایه من آلیس
  • ارز دیجیتال متاورس گالا
  • پروژه متاورس آوه گوچی
  • پروژه متاورس پولکا سیتی

امیدوارم که مقاله ما در رابطه با پروژه‌های متاورس موردتوجه شما قرار گرفت باشد.

کدامیک از پروژه های متاورس کاربردی تر است؟

بسته به نوع نیاز شما کاربردی ترین پروژه ی متاورس انتخاب می شود.

آیا سرمایه گذاری در متاورس سوددهی دارد؟

متاورس آینده ای روشن در پیش روی خود دارد و قطعا سرمایه گذاری اصولی روی آن میتواند میزان سوددهی بالایی داشته باشد.

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.