کیف پول متامسک

کیف پول متامسک به شما امکان می‌دهد ارزهای دیجیتال را ذخیره کنید و با برنامه‌های غیرمتمرکز یا DApps تعامل برقرار کنید. اگر می‌خواهید اتریوم را به حساب دیگر منتقل کنید، باید یک گره راه اندازی کنید و از کلید خصوصی خود برای امضا و تائید تراکنش استفاده کنید. این شامل مقداری کد نویسی است و در برخی از موارد، اگر دانشی در کد نویسی نداشته باشید، انجام آن دشوار است. کیف پول متامسک، مشابه هر کیف پول رمزنگاری، این فرصت را به شما می‌دهد که با یک کلیک ساده روی یک دکمه این کار را انجام دهید. در ادامه مطلب از ارزکت به ویژگی و مزایا متامسک می پردازیم.

MetaMask چیست؟

MetaMask یک کیف پول رمزنگاری نرم‌افزاری است که به‌عنوان افزونه مرورگر ارائه می‌شود. همچنین دارای یک برنامه تلفن همراه است. اکستنشن کیف پول متامسک برای مرورگرهای زیر در دسترس است:

  • Chrome
  • Firefox
  • Brave
  • Edge

فرقی نمی‌کند از چه نوع دستگاهی استفاده می‌کنید. این کیف پول همچنین با اپلیکیشن موبایل برای دستگاه‌های IOS و هم برای دستگاه‌های اندرویدی در دسترس است.

نحوه عملکرد کیف پول متامسک

MetaMask دو عملکرد اصلی را انجام می‌دهد:

عملکرد اول MetaMask

نحوه عملکرد کیف پول متامسک

ابتدا، کلید خصوصی شمارا ذخیره می‌کند و به شما امکان می‌دهد رمزارز خود را ذخیره کنید. یک سوءتفاهم بسیار رایج این است که بسیاری از مبتدیان بر این باورند که ارزهای دیجیتال در MetaMask یا هر کیف پول رمزنگاری دیگری ذخیره می‌شوند. این نادرست است؛ یک کیف پول کریپتو مانند MetaMask فقط کلید عمومی و کلید خصوصی شمارا ذخیره می‌کند، سپس از کلید خصوصی شما برای امضا و تائید تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

کلید عمومی را به‌عنوان شماره‌حساب بانکی یا آدرس ایمیل PayPal خود در نظر بگیرید. کلید خصوصی شبیه پین ​​کارت نقدی شما یا رمز عبور حساب PayPal شما است. اگر شخصی کلید خصوصی شمارا بداند، می‌تواند به تمام پول شما دسترسی داشته باشد یا آن را خرج کند.

همچنین به یاد داشته باشید که اصطلاح “store crypto” به معنای ذخیره کردن کلید عمومی و کلید خصوصی است. هنگامی‌که یک کیف پول متامسک ایجاد می‌کنید، یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی برای کاربران ایجاد می‌کند که سپس به‌صورت محلی در کامپیوتر شما ذخیره می‌شود. این‌ها هرگز به هیچ سرور آنلاینی ارسال نمی‌شوند و زمانی که کاربر می‌خواهد تراکنشی انجام دهد، به‌عنوان‌مثال برای دوستش مقداری اتریوم ارسال کند، MetaMask از کلید خصوصی کاربر برای صدور امضا برای تائید تراکنش استفاده می‌کند. این بدان معنی است که کلید خصوصی کاربر هرگز از رایانه او خارج نمی‌شود.

MetaMask از اتریوم و هر توکن دیگری که بر روی بلاک چین اتریوم (توکن‌های ERC20) توسعه‌یافته است، مانند تتر، USDC، DAI و توکن Uniswap پشتیبانی می‌کند. همچنین می‌توان توکن‌ها یا بلاک‌چین‌های خاصی را اضافه کرد.

مرتبط بخوانید : استخر نقدینگی (Liquidity Pool) چگونه کار می کند؟

دومین عملکرد کیف پول متامسک

دومین عملکرد کیف پول متامسک ایجاد تعامل با بسیاری از برنامه‌های غیرمتمرکز است. شما می‌توانید این کار را به‌راحتی با یک کلیک انجام دهید. می‌توانید با برنامه‌های مبادله توکن‌ها مانند Uniswap و PancakeSwap تعامل داشته باشید، بازی‌های مبتنی بر بلاک چین مانند Gods Unchained یا Decentraland را بازی کنید، یا یک NFT از بسیاری از بازارهای NFT پشتیبانی شده مانند Opensea و Rarible خریداری کنید.

همه این‌ها بدون نیاز به هیچ روش پیچیده امکان‌پذیر است. شما فقط به یک اتصال ساده به کیف پول نیاز خواهید داشت. علاوه بر این، می‌توانید اتریوم و سایر توکن‌ها را مستقیماً با افزونه مرورگر خود خریداری کنید.

همچنین می‌توانید توکن ها را در MetaMask تعویض کنید. به‌عنوان‌مثال، ممکن است بخواهید مقداری اتریوم را با MANA تعویض کنید. MetaMask به‌طور خودکار صرافی‌های موجود را جستجو می‌کند و سعی می‌کند بهترین قیمت‌ها را به شما ارائه دهد.

آیا استفاده از MetaMask ایمن است؟

اگرچه استفاده از برنامه بی‌خطر است، برای پاسخ به این سؤال با جزئیات بیشتر، باید دو شرط توضیح داده‌شده در زیر را در نظر بگیرید:

کد برنامه برای هرکسی که آن را بررسی می‌کند عمومی است و توسط یک شرکت حسابرسی امنیتی به نام “Last Authority” ممیزی شده است. این شرکت اعلام کرد که هیچ آسیب‌پذیری امنیتی پیدا نکرده است و کد از کیفیت بالایی برخوردار است؛ اما هنوز این احتمال وجود دارد که شخصی به پول شما دسترسی پیدا کند، این ممکن است در شرایط زیر رخ دهد:

  • در مرحله اول، اگر نسخه جعلی MetaMask را دانلود کرده‌اید که شبیه نسخه اصلی است. این نسخه جعلی توسط هکرها ساخته‌شده است و به‌محض واریز پول، آن را برای همیشه از دست می‌دهید. به‌منظور جلوگیری از این اتفاق، توصیه می‌شود MetaMask را از وب‌سایت رسمی دانلود کنید: www.MetaMask.io
  • ثانیاً، اگر شخصی از طریق ویروس رایانه شمارا هک کند یا به آن دسترسی پیدا کند، این راه را برای دسترسی به فایل‌های ذخیره‌شده MetaMask باز می‌کند. برای جلوگیری از این امر، همیشه باید مطمئن شوید که در حین استفاده از MetaMask از یک کامپیوتر امن همراه با آنتی‌ویروس‌های به‌روز استفاده می‌کنید.

مطلب پیشنهادی : الگوی چکش (Hammer Pattern) و چکش وارونه

ویژگی‌ های کیف پول متامسک

ویژگی‌ های کیف پول متامسک

در اینجا ما ویژگی‌های کیف پول متامسک را توضیح داده‌ایم:

  • بارزترین ویژگی کیف پول متامسک سهولت استفاده از آن است. همچنین این کیف پول تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز را آسان می‌کند و همچنین به شما امکان می‌دهد چندین کیف پول ایجاد کنید. هنگامی‌که یک کیف پول جدید ایجاد می‌کنید، یک کلید عمومی جدید و یک کلید خصوصی جدید ایجاد می‌کند که می‌توانید به‌راحتی بین آن‌ها جابجا شوید.
  • یکی دیگر از ویژگی‌های MetaMask این است که می‌توانید آن را با سایر بلاک چین ها و نه فقط اتریوم متصل کنید. می‌توانید MetaMask را به زنجیره هوشمند بایننس (BSC)، آواکس، پلیگون و فانتوم متصل کنید.
  • MetaMask به شما امکان می‌دهد NFT هایی را که از بازارها خریداری می‌کنید، پس از اتصال به کیف پول و خرید NFT ذخیره کنید. به‌طور خودکار در زیر برگه کلکسیونی در کیف پول متامسک ظاهر می‌شود.
  • درنهایت، MetaMask با کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند Ledger، Nano یا Trezor سازگار است. شما فقط باید بر روی “connect hardware wallet” کلیک کنید و کیف پول سخت‌افزاری خود را برای باز کردن قفل دستگاه وصل کنید و سپس می‌توانید مانند سایر کیف پول‌های MetaMask پول را در کیف پول‌خرج‌کنید.

مطلب پیشنهادی : همه چیز درباره پرایس اکشن price action

معایب کیف پول متامسک

کیف پول متامسک معایب زیادی ندارد به جز اینکه MetaMask از برخی ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین یا XRP پشتیبانی نمی‌کند. علاوه بر این، مانند هر کیف پول نرم‌افزاری دیگری، به‌اندازه کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند Ledger یا Trezor ایمن نیست.

سخن پایانی

در این مقاله ما به این موضوع پرداختیم که کیف پول متامسک چیست، آیا این کیف پول ایمن برای استفاده است یا نه و مزایا و معایب آن را بیان کردیم. متامسک به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های اتریوم، قطعاً ارزش استفاده را دارد.

سوالات متداول

آیا کیف پول متامسک از امنیت بالایی برخوردار است؟

کیف پول دیجیتالی metamask بسیار امن بوده و به دلیل بهره برداری از فناوری رمزگذاری پیشرفته، توانسته است میان کاربران بسیار محبوب شود.

آیا کیف پول متامسک کارمزد رایگان دارد؟

به‌ ازای هر تراکنشی که در متامسک صورت میگیرد، یک هزینه گس (gas fee) به‌ صورت پیش‌فرض اعمال می‌شود که مقدار آن به فعالیت فعلی شبکه اتریوم بستگی دارد.

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن