الگوی چکش (Hammer Pattern) و چکش وارونه

دو الگوی چکش (Hammer Pattern) و چکش وارونه، استفاده‌های زیادی در نمودارها دارند. کاربرد این دو الگو می‌تواند اطلاعات مهمی را در اختیار تریدرها قرار دهد. این دو ابزار مهم را می‌توان در هر وبسایت تحلیلی مانند CoinMarketCap استفاده کرد و با بهره‌گیری از مزایای آن، به کسب درآمد پرداخت. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی Hammer Pattern و چکش وارونه بپردازیم تا از مزایای استفاده از آن‌ها اطلاعات مفیدی را کسب کنیم. بنابراین با ارزکت همراه ما باشید.

الگوی چکش (Hammer Pattern) چیست؟

اHammer Pattern را می‌توان به عنوان یک الگو در نمودار شمعی (Candel) دانست. این الگو هنگامی خود را نمایان می‌کند که، یک ارز دیجیتال به میزان قابل توجهی کمتر از نقطه شروع خود، معامله شود. به شرطی که در بازه زمانی نزدیک به قیمت نخست خود بسته شود.

این الگو یک شمع چکشی شکل را تشکیل می‌دهد که در آن، سایه پایینی اندازه‌ای حداقل دوبرابر بدنه واقعی دارد. در این حالت می‌توان باور داشت که سطوح حمایت و مقاومت نیز مشخص شده است. در واقع بدنه شمع نمایانگر تفاوت قیمت باز و بسته شدن، و سایه نشان دهنده قیمت‌های بالا و پایین برای دوره‌ها است.

الگوی چکش به چه شکل کار می‌کند؟

Hammer Pattern بعد از کاهش قیمت یک دارایی اتفاق می‌افتد. Hammer Pattern در حقیقت نشان می‌دهد که بازار در تلاش است تا سقف قیمتی یا نقطه مقاومت خود را تعیین کند. به عبارت دیگر این الگو نمایانگر تسلیم شدن فروشندگان برای تشکیل یک نقطه مقاومت است. یک Hammer Pattern وقتی بیشترین تاثیر را دارد که، حداقل سه یا چند شمع در حال کاهش پیش از آن‌ها باشد. طبق تجربه بسیاری از کاربران، این الگو خود را با نمادی شبیه به حرف T نشان می‌دهد.

مطلب پیشنهادی: صرافی خرید و فروش تتر

الگوی چکش و کاربرد آن

الگوی چکش وارونه (Inverted Hammer Pattern) چیست؟

Hammer Pattern وارونه همانطور که از نام آن پیداست، یک چکش برعکس روی نمودارهای تحلیلی می‌باشد. این الگو، سایه‌ای بلند را روی نمودار شمعی نشان می‌دهد. عموما در انتهای یک روند کاهش خود را نمایان کرده و خبر از یک تغییر قریب الوقوع را می‌دهد. شکل گیری الگوی چکش وارونه معمولا در انتهای روند نزولی رخ می‌دهد و می‌توان آن را به عنوان هشداری برای الگوی برگشت صعودی تلقی کرد.

نکات منفی درباره الگوی چکش (Hammer Pattern) و چکش وارونه

در مبحث الگوی چکش (Hammer Pattern) و چکش وارونه، هیچ پترن ایده آلی وجود ندارد تا در هر شرایطی و در هر زمانی کارایی داشته باشد. در نتیجه دو الگوی چکش (Hammer Pattern) و چکش وارونه نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود. تشخیص این دو به هیچ وجه کار سختی نیست، زیرا هردو در نمودارهای تحلیلی به یک شکل نشان داده می‌شوند. در نتیجه نمی‌توان آن‌ها را با الگوهای دیگر اشتباه گرفت.

ولی نقطه ضعف مهم در تمام استراتژی‌ها این است که امکان دارد الگو بدون وجود هیچ نوع دلیلی شکست بخورد. برای مثال، الگوی چکش وارونه ممکن است نشانه‌ای برای یک جهش کوتاه باشد. تریدرهای کم تجربه نیز امکان دارد تا این الگو را با نوع نزولی آن یعنی، Shooting Star به اشتباه بگیرند. زیرا این دو از لحاظ ظاهری شباهت‌های بسیاری به یکدیگر دارند.

مشاهده الگوی چکش وارونه

وقتی صحبت از الگوی چکش (Hammer Pattern) و چکش وارونه می‌شود، معیارهای خاصی برای تایید الگوی چکش وارونه وجود دارد که تریدرها هنگام معامله باید به آن‌ها دقت کنند. استفاده از کندل چکش معکوس نیز یکی از این موارد است. شخص ابتدا بایستی بررسی کند، طول سایه بالایی آیا بیش از دو برابر بدنه واقعی است یا خیر. اگر شکل گیری این الگو با شکافی پایین‌تر از کندل روز قبل صورت گیرد، امکان برگشت آن نیز قوی خواهد بود.

همچنین میزان حجم معاملات در روز شکل گیری الگوی چکش وارونه باید بالا باشد. این بدان معنا است که با ورود خریداران بیشتر به بازار، اعمال فشار بر افزایش قیمت دارایی نیز بالا می‌رود.

مطلب پیشنهادی: خرید پرفکت مانی

روانشناسی الگوی چکش (Hammer Pattern) و چکش وارونه

مسیر قبلی قیمت ارز بایستی به صورت نزولی حرکت کند. این بدان معنا است که قیمت‌ها باید به کمترین حد ممکن برسند. بعد از آن نیز فشار فروش توسط کاربران به منظور کاهش دادن قیمت، اعمال شود. در مبحث الگوی چکش (Hammer Pattern) و چکش وارونه، وقتی چکش به شکل وارونه در بیاید، نمایانگر مسیر صعودی برای بازار است.

الگوی چکش و چکش وارونه

شباهت الگوها

تریدرها اغلب دو الگوی وارونه و Shooting Star را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. ولی باید به این نکته توجه کرد که Hammer Pattern وارونه پس از یک روند نزولی رخ می‌دهد. این در حالی است که الگوی Shooting Star بعد از یک روند صعودی خود را نشان می‌دهد.

سخن آخر

در واقع Hammer Pattern و چکش وارونه هر دو خبر از یک روند معکوس را می‌دهند. در نتیجه بعد از مشاهده یکی از این دو می‌توان احتمال داد که مسیر قیمت‌ها، روندی معکوس را به خود خواهد گرفت. ولی نکته مهم این است که هر دو الگوی Hammer Pattern و چکش وارونه، هیجانات و احساسات بازار را نشان می‌دهند. در پایان باید گفت که نمی‌توان به استفاده از این دو الگو بسنده کرد. زیرا بیشتر به عنوان الگوی کمکی در کنار دیگر ابزار تحلیل تکنیکال، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سوالات متداول

Hammer Pattern چیست؟

به کمک الگوی چکش، تحلیلگر می تواند آغاز یک روند صعودی و تغییر جهت یک روند نزولی را تشخیص دهد.

آیا چکش وارونه در روندهای نزولی نیز ایجاد می شود؟

خیر. الگوی چکش وارونه تنها در روندهای نزولی ایجاد می شود.

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن