هزینه انتقال اتریوم چرا افزایش یافته است؟

هزینه انتقال اتریوم و نحوه محاسبه آن ممکن است سوال بسیاری از افرادی باشد که تو حوزه ارز دیجیتال کار می‌کنند و یا دوست دارند وارد این حوزه شوند. شبکه اتریوم در یک فرایند مداوم از سال 2020 مکانیسم اجماع یا الگوریتم استخراج خود را از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) تغییر داد و انتظار می‌رود تا اواخر سال 2022 این تغییر الگوریتم کامل شود و به پایان برسد.

به گفته بنیان‌گذار شبکه اتریوم، Vitalik. Butterin این سوئیچ با هدف بازنگری فرآیند مصرف انرژی در ماینینگ است که تراکنش‌ها را تأیید می‌کند و آن‌ها را به زنجیره بلوکی اضافه می‌کند و درعین‌حال هزینه‌های gas در شبکه اتریوم را برای تراکنش‌ها کاهش می‌دهد. درحالی‌که بسیاری از ما به‌خوبی از مشکل مصرف انرژی ماینینگ و نیاز به رسیدگی به آن آگاه هستیم، بحث‌های زیادی در مورد تأثیر تغییر به PoS بر کارمزد ها در شبکه ارز اتریوم وجود نداشته است.

در واقع، هنوز در مورد اینکه هزینه گس چیست و چگونه کار می‌کند سردرگمی وجود دارد؛ بنابراین، اجازه دهید به برخی از این سؤالات بپردازیم و بفهمیم که هزینه انتقال در شبکه اتریوم چیست و چگونه محاسبه خواهد شد.

هزینه gas چیست یا هزینه انتقال اتریوم چیست؟

هزینه‌های gas بر خلاف نامش ربطی به مصرف سوخت مایع گاز ندارد. بلکه پاداشی است که به ماینرها برای قرار دادن تراکنش‌ها در بلاک چین یا اجرای آن‌ها داده می‌شود، درواقع معیاری است برای محاسبه هزینه انتقال اتریوم در شبکه. از آنجایی‌که بلاک‌چین‌ها ماهیت غیر متمرکز دارند، تراکنش‌ها توسط ماینرها یا اعتبارسنجی‌های ناشناس در شبکه بلاک چین اضافه و تأیید می‌شوند. این معیار زیربنای هر فناوری بلاک چین تراکنشی است.

در سیستم PoW، ماینرها پازل‌های پیچیده ریاضی را حل می‌کنند تا تراکنش‌ها را برای پاداش توکن اتریوم تأیید کنند. ماینرها به دو روش می‌توانند توکن‌های اتریوم را به دست آورند. اولین مورد، استخراج اتریوم برای دریافت پول در توکن‌های اتریوم است. مورد دوم دریافت اتریوم به‌عنوان کارمزد از کاربران با پردازش تراکنش‌های آن‌هاست. مورد دوم همان هزینه انتقال اتریوم در شبکه است که برای کاربران اتفاق می‌افتد.

نحوه محاسبه هزینه انتقال اتروم

نحوه محاسبه هزینه انتقال اتریوم

بیش از سه هزار برنامه غیرمتمرکز (همچنین به‌عنوان dApps شناخته می‌شود) در بلاک چین اتریوم در حال اجرا هستند که همه آن‌ها به دنبال گنجاندن تراکنش‌های خود در کنار سایر کاربران شبکه اتریوم هستند. درعین‌حال ماینرهای زیادی هم‌زمان وجود دارند که می‌توانند این تراکنش‌ها را تأیید کنند و بابت آن‌ها پاداشی دریافت کنند. این ماینرها را در موقعیتی قرار می‌دهد که باید تعداد معینی از تراکنش‌ها را برای اعتبار سنجی انتخاب کنند. همه تراکنش‌ها را نمی‌توان به‌طور هم‌زمان تأیید کرد، زیرا هزینه انرژی برای ماینرها بسیار بالا خواهد بود.

تمام تراکنش‌های پردازش نشده در چیزی به نام “mempool”، ترکیبی از حافظه و pool ذخیره می‌شوند. در اینجا ماینرها می‌توانند تصمیم بگیرند که کدام تراکنش را می‌خواهند اعتبار سنجی کنند. کاربران هزینه انتقال اتریوم یا کارمزد را به mempool اضافه می‌کنند تا تراکنش‌های خود را در بالای کارمزد پایه گاز اولویت‌بندی کنند. مشکلی که کاربران با هزینه گاز دارند نوسانات پراکنده آن است. به‌طورمعمول، هنگامی‌که کاربران بیشتری در شبکه هستند، هزینه گاز افزایش می‌یابد. این ویژگی ‌یک محیط ناعادلانه ایجاد می‌کند که در آن هزینه تراکنش اتریوم که پرداخت می‌کنید افزایش می‌یابد بدون اینکه شما هیچ کنترلی بر آن داشته باشید.

کارمزد برای شبکه اتریوم چگونه محاسبه می‌شود؟

ازآنجایی‌که کارمزد تراکنش در مقایسه با 1 اتریوم به صورت حداقل است، این کارمزد یا هزینه انتقال اتریوم برحسب gwei محاسبه می‌شود، مبلغ از 1 واحد اتریوم 1 gwei برابر است با 0.000000001 ETH. کل کارمزدی که برای تراکنش‌ها می‌پردازید با فرمول‌های داده‌شده زیر طبق آخرین به‌روزرسانی لندن در شبکه محاسبه می‌شود. در واقع فرمول زیر فرمول محاسبه هزینه انتقال اتریوم یا نحوه محاسبه کارمزد اتریوم است.

Total Fee = Gas unit limits * (Base fee + tip)

حد گاز یا Gas limit در فرمول محاسبه کارمزد اتریوم چیست؟

این حداقل مقدار گازی است که یک کاربر حاضر است در یک تراکنش بپردازد. کاربران می‌توانند میزان هزینه‌ای را که می‌خواهند برای یک تراکنش خرج کنند، تنظیم کنند، اما باید توجه داشت که تعاملات شبکه‌های مختلف به حداقل مقدار گاز متفاوتی برای تکمیل نیاز دارند.

هزینه انتقال در شبکه اتریوم

هزینه پایه یا Base fee چیست؟

این حداقل مقدار هزینه لازم برای گنجاندن تراکنش در بلاک چین اتریوم است یعنی حداقل هزینه انتقال اتریوم در شبکه است. سطح ازدحام شبکه معمولاً هزینه پایه را تعیین می‌کند و آن‌ها به‌صورت پویا با توجه به تعداد کاربرانی که با شبکه تعامل دارند تنظیم می‌شوند.

نکته: این نکته در هزینه انتقال اتریوم قابل‌توجه است که این‌ها هزینه‌های اضافی است که کاربران به ماینرها می‌پردازند تا تراکنش‌های خود را اولویت‌بندی کنند. این به ماینرها انگیزه می‌دهد تا تراکنش برخی از کاربران را نسبت به دیگران را در اولویت قرار دهند.

چرا هزینه انتقال در شبکه اتریوم گران است؟

قیمت ETH در چند سال گذشته به‌طور قابل‌توجهی افزایش‌یافته است و این طبیعی است که زمانی که قیمت ETH بالا می‌رود، هزینه‌های گاز نیز افزایش می‌یابد. با افزایش قیمت اتریوم به دلیل محبوبیت ارز دیجیتال و افزایش DeFi، هزینه‌های انتقال اتریوم در شبکه نیز افزایش میابد. از طرفی دیگر هزینه‌های پایه نیز با افزایش تعداد کاربران در شبکه افزایش می‌یابد. ازآنجایی‌که اکنون بیش از 3000 برنامه غیرمتمرکز در شبکه اتریوم وجود دارد، هزینه‌های پایه به‌طور طبیعی افزایش می‌یابد. تغییر به الگوریتم استخراج PoS امید این را می‌دهد که کاهش هزینه‌های کارمزد اتریوم را در پی خواهد داشت. همچنین این نوید را می‌دهد که هم‌زمان با بهبود قابل‌توجه قابلیت‌های پردازش تراکنش، حذف ماینرها را نیز در پی خواهد داشت.

ارزکت، صرافی آنلاین ارزهای دیجیتال است که با ایجاد محیطی امن و کاربرپسند، راه ورود شما به دنیای رمزارزها را آسان کرده است. شما می توانید در ارزکت اقدام به خرید ارز بیت کوین، ارز ریپل و دوج کوین با بالاترین امنیت، قوی ترین پشتیبانی و بالاترین سرعت با کمترین میزان کارمزد معاملات کنید.

سوالات متداول

چرا کارمزد شبکه اتریوم بالا است؟

پرداختن کارمزدهای گس برای پردازش تراکنش‌ها در شبکه اتریوم ضروری است. بااین‌حال، در صورت زیاد شدن فعالیت کاربران در شبکه، ممکن است کارمزدهای گس به‌شدت افزایش یابد

آیا کاهش کارمزد شبکه اتریوم امکان پذیر است؟

دقت داشته باشید اخیرا تقاضا برای اتریوم بسیار زیاد شده است از این رو کارمزدهای گس چندین برابر شده و بسیاری از افراد به دلیل گرانی کارمزدها از شبکه اتریوم محروم شده‌اند.

5/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.