ارزکت، (ارزکت، معتبرترین صرافی آنلاین ارز دیجیتال)

تعداد ارزهای دیجیتال: 13,952
معاملات 24 ساعت: 100.60 میلیارد دلار
تعداد صرافی: 1060

حجم بازار : 2,407.29 میلیارد دلار %2.60

سهم بازار :

BTC: 51.526%

ETH: 15.223%

USDT: 4.532%

نرخ تتر : 67169 تومان

قیمت لحظه ای و خرید Ethereum Classic

-11.8%

$16.12

1,082,764 تومان

محاسبه با نرخ تتر: 67,169 تومان


معاملات روزانه 148,535,158
حجم بازار 2,233,050,997
سکه در گردش 138,386,228 ETC
عرضه کل 210,700,000 ETC
simple chart Ethereum Classic (ETC)
ETC
exchange icon
usdt
exchange icon
تومان

درباره Ethereum Classic

اتریوم یک پلت فرم نرم‌افزار منبع باز است که عملکرد قرارداد هوشمند را امکان‌پذیر می‌کند و به برنامه نویسان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های غیرمتمرکز را بر اساس این فناوری بسازند. قراردادهای هوشمند قراردادهای برنامه‌ای هستند که در صورت برآورده شدن شرایط خاص می‌توانند به‌طور خودکار اجرا شوند. اتر (ETH) توکن بومی شبکه اتریوم است. ETH برای پردازش تراکنش‌ها و دادن قدرت به توسعه‌دهندگان برای اجرای برنامه‌های خود استفاده می‌شود. اتریوم کلاسیک (ETC) اساساً نسخه قدیمی اتریوم فعلی است، اما تفاوت‌های قابل‌توجهی بین این دو ارز وجود دارد که در این مقاله به بیان آن‌ها خواهیم پرداخت.

اتریوم کلاسیک (ETC) چیست؟

اتریوم کلاسیک بلاک چین اصلی اتریوم است و ETC توکن اصلی آن است. اتریوم (ETH) بلاک چینی است که از هارد فورک شبکه که در جولای 2016 اتفاق افتاد، به وجود آمد. ETH و ETC قبل از هارد فورک، رکورد بلاک چین یکسانی را به اشتراک می‌گذارند. ازآنجایی‌که هر دو از یک پروژه سرچشمه می‌گیرند، ETC classic بسیاری از ویژگی‌های مشابه ETH را دارد.

برای درک تفاوت بین ETH و ETC ابتدا باید درک مناسبی از نحوه کار قراردادهای هوشمند داشته باشید.

اتریوم کلاسیک چیست

قرارداد هوشمند چیست؟

به عبارت بسیار ساده، قرارداد هوشمند توافقی است بین دو طرف که به‌صورت کد نوشته‌شده است. بلاک چین شرایط قرارداد را به‌صورت خودکار اجرا می‌کند، البته زمانی که شرایط موردتوافق دو طرف برآورده شود اجرا صورت میگیرد. 

ازآنجایی‌که بلاک چین ها نیز تغییرناپذیر هستند (سوابق آن‌ها قابل‌تغییر نیست)، قراردادهای هوشمند فرصت‌های زیادی را برای مشاغل خاص ایجاد می‌کند تا کارها را سریع‌تر، کارآمدتر و به‌گونه‌ای انجام دهند که نیازی به شخص ثالث نباشد.

قراردادهای هوشمند به‌طور پیوسته در حال تبدیل‌شدن به بخش بزرگ‌تری از نحوه کار کریپتو هستند. بسیاری از انواع مختلف ارزهای دیجیتال می‌توانند از قراردادهای هوشمند استفاده کنند، اما اتریوم اولین آن‌ها بود و برجسته‌ترین رمز ارز در این فضا نیز است.

تعریف اصلی اتریوم کلاسیک

اتریوم کلاسیک (ETC) به‌ زبان ساده اولین نسخه بلاک چین اتریوم است. قبل از جولای 2016، اتریوم کلاسیک با نام اتریوم شناخته می‌شد. امروزه، آنچه ما به‌عنوان “اتریوم” از آن یاد می‌کنیم، درواقع بلاک چین جدیدتری است که از بلاک چین کلاسیک اتریوم هارد فورک شده است.

تاریخچه کلاسیک اتریوم

تاریخ اتریوم کلاسیک بسیار پیچیده است و بحث در رابطه با گذشته آن در چند سطر نمی‌گنجد. اما خلاصه داستان آن به‌صورت زیر قابل‌بیان است.

  • توسعه‌دهندگان DAO (سازمان خودمختار غیرمتمرکز) را در اتریوم باهدف تأمین مالی توسعه آتی برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز در اتریوم ایجاد کردند.
  • DAO توکن های مخصوص به خود را داشت که با توکن های ETH قابل تعویض بودند و قراردادها را با استفاده از Proof-of-Work اجرا می‌کرد.
  • پس‌ازاینکه هکرها از نقص قرارداد هوشمند DAO استفاده کردند و 50 میلیون دلار ETH را به سرقت بردند، جامعه تصمیم گرفت که یک شبکه هارد فورک را به‌عنوان راه‌حلی برای چالش‌های امنیتی ایجاد کند.
  • بلاک چین جدید ایجادشده فورک اتریوم نامیده می‌شود و از Proof-of-Stake برای اجرای قراردادها استفاده می‌کند. بلاک چین قدیمی این شبکه اتریوم کلاسیک نامیده می‌شود.

اتریوم در مقابل اتریوم کلاسیک

هر دو شبکه اتریوم جدید و اتریوم کلاسیک به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار اجازه می‌دهند تا از قراردادهای هوشمند برای ساخت برنامه‌های کاربردی متمرکز استفاده کنند؛ اما به‌صورت کلی نکات زیر بیشتر تفاوت آن‌ها را برای ما بیان می‌کند.

  • یکی از مزیت‌های ETH (که همچنین یکی از معایب ETC است) این است که ارزش بازار و پایگاه کاربر بیشتری نسبت به ETC دارد. این امر باعث می‌شود که ETH در کل نوسانات کمتری داشته باشد، به توکن نقدینگی بالاتری بدهد و آن را در صرافی‌ها محبوب‌تر کند. این بدان معناست که ETH ممکن است ریسک سرمایه‌گذاری کمتری نسبت به ETC داشته باشد.
  • ETH همچنین قابلیت استفاده اضافی از سوخت یا گاز برای برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) را دارد. همچنین بسیاری از توسعه‌دهندگان پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) را با این اتریوم می‌سازند. برای استفاده از این نوع برنامه‌ها، کاربران به توکن های ETH نیاز دارند. گاهی اوقات ETH تنها توکنی است که کاربران می‌توانند با دیگر توکن های لازم در معاملات ارزی از آن استفاده کرده و مبادله کنند. در موارد دیگر، برنامه‌های غیرمتمرکز برای انجام اقدامات به مقادیر کمی از ETH نیاز دارند. برای مثال، Crypto Kitties یکی از اولین dApp های بزرگ بود. این بازی به کاربران امکان خرید، فروش و تجارت گربه‌های مجازی را می‌داد که می‌توانستند با یکدیگر به پرورش گربه‌های دیگر بپردازند و گربه‌های مجازی منحصربه‌فرد جدیدی خلق کنند. برای شرکت در بازی، کاربران به توکن های ETH نیاز داشتند.
  • ETH همچنین جامعه پشتیبانی قوی‌تری از اتریوم کلاسیک دارد . پشتیبان اتریوم فعلی دارای بیش از 200 عضو ازجمله Enterprise Ethereum Alliance  و شرکت‌های بزرگ مانند مایکروسافت، VMWare، Intel، CitiBank، JP Morgan Chase و غیره است.
  • تفاوت اتریوم با اتریوم کلاسیک

آینده اتریوم کلاسیک

وقتی صحبت از آینده می‌شود، این سؤال مطرح می‌شود که آینده اتریوم کلاسیک چه خواهد شد؟ با نگاهی به اتریوم کلاسیک در مقابل اتریوم جدید، سخت نیست که ببینید اتریوم فعلی چشم‌اندازهای بهتری برای آینده دارد. به عبارتی دیگر اعتماد بیشتری به شبکه ETH وجود دارد، از پشتوانه بیشتری برخوردار است و در مقایسه با ارزش Ethereum Classic، دارای ارزش بازار بسیار بیشتری است. همچنین تعداد زیادی از پلتفرم‌های DeFi و سایر dApp‌های ساخته‌شده بر روی اتریوم فعلی، بیشتر از هر پلتفرم قرارداد هوشمند دیگری وجود دارد.

بدتر از همه، شبکه Ethereum Classic چندین حمله 51 درصدی را متحمل شده است. این می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که مهاجمان قدرت هش کافی برای کنترل اکثریت شبکه را به دست آورند. سپس می‌توانند زنجیره بلوکی را تغییر دهند که منجر به مشکلات احتمالی زیادی می‌شود.

نتیجه‌گیری

اتریوم کلاسیک نسخه اصلی اتریوم است که چندین مشکل امنیتی ازجمله چندین حمله از زمان هک اصلی DAO را تجربه کرده است و به نظر نمی‌رسد این مشکل هنوز برطرف نشده است. حتی اگر قرار باشد شبکه ایمن‌تر شود، بازگرداندن اعتماد مردم به ETC ممکن است در زمان فعلی که بسیاری از انواع دیگر ارزهای دیجیتال در دسترس هستند، دشوار باشد و اصلا امکان نداشته باشد.

روزانه

هفتگی

ماهانه

جزئیات Ethereum Classic

قیمت Ethereum Classic

$16

حجم کل بازار

2,233,050,997

حجم معاملات روزانه

$-297,237,999.63

پایین ترین/بالاترین قیمت ۲۴ ساعت اخیر

$18

$16

رتبه در بازار

#27

اوج قیمت دلاری

$167

تغییرات از اوج تاکنون

-90 %

به تومان

11,223,268 تومان

نرخ دلار

67,169 تومان

تاریخ اوج قیمت

2021-05-06 1400-02-16 2 سال پیش

تغییرات 24 ساعته

-11.8 %

تغییرات 7 روزه

-16.09146 %

تغییرات 14 روزه

-19.10424 %

تغییرات 30 روزه

-19.55681 %

تغییرات 60 روزه

-32.53072 %

تغییرات شش ماهه

-35.19306 %

تغییرات یک ساله

-54.30966 %

تاریخ پیدایش

2015-07-30

الگوریتم هش

Ethash

زمان ساخت بلاک

0min

ارز در دسترس/کل

138386228.32174 / 210700000