بررسی تفاوت USDT و USDC

تفاوت USDC و USDT در چیست و آیا این دو استیبل کوین قابل تفکیک هستند؟ با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران کریپتو به‌طور فزاینده‌ای به دنبال به حداقل رساندن ریسک و درعین‌حال مبارزه با تورم هستند، استیبل کوین ها به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین راه‌ها برای انجام این کار ظاهرشده‌اند. استیبل کوین‌هایی مانند USD Coin (USDC) و Tether (USDT) راهی برای محافظت در برابر نوسانات کریپتو ارائه می‌کنند و درعین‌حال از فناوری بلاک چین نیز بهره می‌برند.

هر دو USDT و USDC به دلار آمریکا متصل هستند و دو تا از محبوب‌ترین استیبل کوین‌ها هستند اما از یکسان بودن فاصله زیادی دارند؛ بنابراین تفاوت USDC و USDT چیست؟ و وقتی صحبت از مقایسه USDT در مقابل USDC می‌شود، کدام‌یک بهتر است؟ در ادامه مطلب از ارزکت همراه ما شوید.

استیبل کوین ها چیست؟

استیبل کوین ها ارزهای رمزنگاری شده‌ای هستند که با ارزش یک دارایی خارجی مرتبط هستند. بسیاری از بهترین استیبل کوین ها به ارزش یک ارز فیات، عمدتاً دلار، مرتبط هستند. با انجام این کار، آن‌ها ارزش دلار را ردیابی می‌کنند و از نوسانات ذاتی اکثر ارزهای دیجیتال جلوگیری می‌کنند. سپس این سکه‌ها به‌عنوان ذخیره ارزش عمل می‌کنند. جذابیت استیبل کوین ها این است که شما می‌توانید این استیبل کوین ها را 24/7 در اکثر صرافی‌های رمزنگاری بدون نیاز به مراجعه به بانک خود معامله کنید.

تا زمانی که استیبل کوین‌ها توسط دارایی‌ای که به آن متصل شده‌اند پشتیبانی می‌شوند، ارزش خود را حفظ خواهند کرد. این امر صادرکننده استیبل کوین را حیاتی می‌کند. امن‌ترین استیبل کوین‌ها توسط شرکت‌هایی صادر می‌شوند که به‌عنوان مقامات مرکزی عمل می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که هر توکن توسط یک دارایی در دنیای واقعی پشتیبانی می‌شود. صادرکنندگان محبوب‌ترین استیبل کوین ها Tether و Circle هستند که به ترتیب توکن های USDT و USDC را صادر می‌کنند.

USDT و USDC دو استیبل کوین بزرگ هستند. Tether با ارزش بازار بیش‌ازحد در صدر قرار می‌گیرد و USD Coin با ارزش بازار خیلی عقب نیست. بزرگ‌ترین استیبل کوین بعدی، Binance USD (BUSD) است هردوی آن‌ها عقب است. USDC و USDT بسیار شبیه به هم هستند زیرا هر دو برابر با دلار آمریکا هستند و بر روی چندین بلاک چین مانند اتریوم و سولانا منتشر می‌شوند. در ادامه تفاوت USDC و USDT را موردبررسی قرار می‌دهیم.

مطلب پیشنهادی : راهنمای خرید ارز XVG

تفاوت USDT و USDC کدام است؟

اصلی ترین تفاوت USDC و USDT چیست؟

در تئوری، تفاوت USDC و USDT وجود ندارد و تفاوت‌ها روی کاغذ نیز ناچیز است: هر دو توکن های بلاک چین هستند که به‌عنوان دارایی‌های ثابت برای دلار آمریکا عمل می‌کنند. آن‌ها سودمندی دلار را به‌عنوان وسیله مبادله بدون محدودیت ارز فیات معرفی می‌کنند. در اینجا به تفکیک شباهت‌ها و تفاوت‌های اساسی USDC و USDT می‌پردازیم. تفاوت USDC و USDT را می‌توان در موارد زیر بررسی کرد و بعداً تفاوت آن‌ها را در مورد نحوه کار نیز منورد بررسی قرار می‌دهیم.

سال انتشار:

  • USDT: انتشار در سال ٢٠١٤
  • USDC: انتشار در سال ٢٠١٨

ارزش بازار:

  • USDT: 66.8 B
  • USDC: 53.9B

متصل به:

  • USDT: دلار آمریکا
  • USDC: دلار آمریکا

ارزش:

  • 1 USDC = 1 USD
  • 1 UDST = 1 USD

ذخیره دارایی‌ها:

  • USDT: کاملاً با پشتوانه پول سنتی، معادل‌های نقدی و مطالبات وام‌های تتر به اشخاص ثالث که ممکن است شامل نهادهای وابسته باشد.

USDC چیست؟

USDC توسط کنسرسیوم مرکز صادر و کنترل می‌شود، نهادی که توسط Circle و Coinbase تأسیس‌شده است. Center تنها شرکتی است که می‌تواند USDC را ایجاد و از بین ببرد.

معرفی استیبل کوین‌هایی مانند USDC، نوسانات کل بازار کریپتو را مهار می‌کند، زیرا نیاز به یک صرافی متمرکز را از بین می‌برد. قبل از استیبل کوین‌ها، سود فقط با بارگذاری کریپتو در یک صرافی مرکزی محقق می‌شد، اما اکنون کاربران می‌توانند از صرافی‌های غیرمتمرکز (DeX) برای معامله برای استیبل کوین‌ها در یک پلتفرم استفاده کنند.

USDC همچنین تأمین مالی غیرمتمرکز (DeFi) را برای کاربرانی که نمی‌خواهند در معرض دارایی‌های کریپتو فرار قرار بگیرند، فعال می‌کند. درحالی‌که USDC به دلارهای شما آزادی بلاک چین می‌دهد، اما 100٪ غیرقابل‌اعتماد یا غیرمتمرکز نیست. Circle بر هر USDC کنترل کامل دارد، به این معنی که آن‌ها حق‌دارند هر توکن را به هر دلیلی باطل کنند. درحالی‌که USDC شمارا از نوسانات در امان نگه می‌دارد، اما داشتن کنترل مرکزی بر پول شما برای برخی از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال جذاب نیست.

مطلب پیشنهادی : بیبی دوج چیست؟

USDC تا می 2022 دارای ارزش کل بازار و حجم معاملات 24 ساعته 8.14 میلیارد دلاری است. درحالی‌که ازنظر ارزش بازار به USDT رسیده است، اما همچنان ازنظر حجم معاملات از آن عقب‌تر است. در حال حاضر دومین استیبل کوین و چهارمین ارز دیجیتال بزرگ ازنظر ارزش بازار است. USDC نیز از زمان ارزش بازار 14.4 میلیارد دلاری خود در این زمان در سال گذشته رشد قابل‌توجهی داشته است.

شما می‌توانید USDC را در اکثر صرافی‌های اصلی پیدا کنید. برخی از بازارهای برتر برای USDC عبارت‌اند از Binance، Kraken، Uniswap، KuCoin، Coinbase، Huobi Global، Bybit و Gemini.

USDT تتر چیست؟

برخلاف Circle، تتر در نشان دادن شفافیت و مسئولیت‌پذیری کافی در کسب‌وکار صدور استیبل کوین خود با مشکل مواجه بوده است. برای اولین بار، تتر رابطه نزدیکی با صرافی Bitfinex دارد که یکی از بزرگ‌ترین نقض‌های امنیتی در تاریخ ارزهای دیجیتال را تجربه کرد. Bitfinex اخیراً پرداخت یک وام نیم میلیارد دلاری به Tether را به پایان رسانده است که به‌منظور کمک به بهبودی از هک بوده است.

جدای از رابطه مشکوک آن با صرافی‌های هک شده مانند Bitfinex و Bitstamp، تتر کانون بحث‌ها است. اول، زمانی که Tether در سال 2017 به مبلغ 31 میلیون USDT هک شد، این شرکت یک «هارد فورک اضطراری» را آغاز کرد تا به‌جای نشان دادن مسئولیت‌پذیری، طفره رود و آن را نکار کند. 

تتر توانست عملاً بدون اسکات فرار کند، جریمه 18.5 میلیون دلاری اساساً چیز خاصی نبود ، اما این شروعی برای مشکلات حقوقی تتر بود. یک افشاگری مهم از محاکمه زمانی رخ داد که وکیل حقوقی تتر اعتراف کرد که کمتر از سه‌چهارم کل USDT به‌اندازه کافی توسط فیات پشتیبانی می‌شود. این بدان معناست که تتر در مورد نحوه حمایت از USDT دروغ گفته است که اکنون به جریمه 41 میلیون دلاری آن‌ها از کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات‌متحده منجر شده است.

مطلب پیشنهادی : استیبل کوین چیست؟

USDT دارای ارزش کل بازار و حجم معاملات 24 ساعته 86.3 میلیارد دلاری تا می 2022 است. این امر USDT را ازنظر حجم معاملات بسیار جلوتر از USDC قرار می‌دهد. در حال حاضر این بزرگ‌ترین استیبل کوین و سومین ارز دیجیتال بزرگ ازنظر ارزش بازار پس از بیت کوین و اتریوم است. تتر از زمان ارزش بازار ۵۸ میلیارد دلاری خود در این زمان در سال گذشته، رشد مناسبی داشته است.

شما می‌توانید USDT را در اکثر صرافی‌های اصلی پیدا کنید. بازارهای برتر USDT شامل Binance، KuCoin، FTX، Huobi Global، Bybit، Kraken و Bitfinex است. امیدوارم که مقاله ما در مورد تفاوت USDC و USDT برای شما مفید واقع‌شده باشد.

سوالات متداول

مهم ترین تفاوت USDT و USDC چیست؟

در حالی که USDT بیشتر برای معاملات و پرداخت‌ها استفاده می‌شود، USDC اغلب به عنوان یک استیبل کوین امن‌تر توصیف خواهد شد.

امن ترین استیبل کوین کدام است؟

تتر ارزشمندترین استیبل کوین در بازار ارزهای دیجیتال است. که ارزشش در بازار برابر است با 74 میلیارد دلار.

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن