ارزهای دیفای (defi) مناسب برای سرمایه گذاری

ارزهای دیفای مجموعه متنوعی از ارزهای دیجیتال بومی پلتفرم‌های خودکار و غیرمتمرکز هستند که با استفاده از قرارداد هوشمند کار می‌کنند. این ارزها دسترسی کاربران را به مجموعه‌ای از برنامه‌ها و خدمات مالی ساخته‌شده بر روی بلاک چین فراهم می‌کند که 75 میلیارد دلار ارز دیجیتال در آن قفل‌شده است.

توکن های مالی غیرمتمرکز (DeFi) دارای ارزش بازاری 114 میلیارد دلاری هستند که سهم نسبتاً کمی از کل بازار 1.7 تریلیون دلاری ارزهای دیجیتال است. در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با ارزهای دیفای باهم به گفتگو ببپردازیم و بیشتر با آن‌ها آشنا شویم. پس با ما همراه باشید.

آموزش ارزهای دیفای

بهترین ارزهای دیفای کدام‌اند؟

امور مالی غیرمتمرکز یک اکوسیستم به‌هم‌پیوسته از پروتکل‌ها، پلتفرم‌ها و خدمات مالی غیرمتمرکز است. LUNA بزرگ‌ترین ارز DeFi باارزش بازار 34.3 میلیارد دلار است. این ارز بومی شبکه Terra است. این ارز از استیبل کوین‌های الگوریتمی Terra مانند TerraUSD (UST) وابسته به دلار آمریکا پشتیبانی می‌کنند. Terra همچنین در مکانیسم اجماع اثبات سهام شبکه استفاده می‌شود. مکانیسم اجماع جایی که اعتبارسنجی‌ها توکن‌ها را به اشتراک می‌گذارند و برای تأمین امنیت شبکه پاداش دریافت می‌کنند.

در رده دوم لیست بزرگ‌ترین ارزهای دیفای DAI قرار دارد. DAI، یک استیبل کوین ثابت با دلار آمریکا که توسط MarkerDAO به ثبت رسیده است. طبق فهرست توکن‌های DeFi Coin Gecko، دومین توکن بزرگ DeFi ازنظر ارزش بازار است.

در جایگاه سوم ارزهای دیفای اتر قرار دارد که نشان‌دهنده اتریوم است که در پروتکل Staking Lido قرارگرفته است.

اگرچه ردیاب‌های بازار ارزهای دیجیتال مانند CoinMarketCap و CoinGecko همه پروژه‌های مرتبط با DeFi را در یک دسته قرار می‌دهند، اما می‌توان آن‌ها را بر اساس توکن‌های حاکمیتی که برخی از پروتکل‌های DeFi ارائه می‌دهند، متمایز کرد.

توکن های حاکمیتی یا Governance token چیست؟

بیشتر توکن‌های DeFi به پروتکل‌های DeFi مرتبط هستند که در برخی موارد، تقریباً به‌طور کامل توسط جامعه کاربران کنترل می‌شوند.

برای شرکت در فرآیندهای تصمیم‌گیری آینده این نوع پلتفرم‌های د‌یفای، کاربران ملزم به خرید و نگهداری آنچه به‌عنوان «Governance token» شناخته می‌شوند، هستند. این توکن ها دارای حقوق ویژه‌ای هستند و به دارندگان این امکان را می‌دهند تا در مورد تغییرات پیشنهادی در پلتفرم رأی دهند.

توکن بومی Uniswap صرافی غیرمتمرکز UNI باارزش بازار 5.9 میلیارد دلاری، بزرگ‌ترین توکن حاکمیتی در نوع خود است.  Uniswap UNI، یونی سواپ را در سپتامبر 2020 راه‌اندازی کرد و 400 توکن UNI را به هر آدرس کیف پولی که حداقل یک‌بار قبل از اول سپتامبر همان سال با پروتکل تعامل داشت، ارسال کرد.

به‌عنوان‌ یک قاعده کلی، کاربرانی که بیشتر از یک توکن حکومتی خاص در اختیاردارند، نسبت به کسانی که توکن های کمتری دارند، قدرت رأی بیشتری دارند. این با این فرض انجام می‌شود که کسانی که مایل به سرمایه‌گذاری بیشتر در یک پروژه خاص هستند به‌احتمال‌زیاد مایل به موفقیت آن هستند و بنابراین در مورد مناسب‌ترین پیشنهادها برای رسیدن به آن هدف رأی خواهند داد.

از زمان Airdrop Uniswap، بسیاری از پروتکل‌های دیگر نیز توکن‌های حاکمیتی را در اختیار کاربران اولیه قرار داده‌اند تا مشارکت در فرآیند رأی‌گیری را تشویق کنند. توکن های حاکمیتی را نیز می‌توان از طریق مشارکت فعال در پروتکل‌ها به دست آورد، به‌عنوان‌مثال با ارائه نقدینگی به استخرهای دارایی پروتکل می‌توان این توکن ها را به دست آورد که این‌یک ویژگی مهم از ارزهای دیفای را بیان می‌کند.

انواع ارزهای دیفای

سایر توکن های حکومتی در ارزهای دیفای

سه نوع محبوب دیگر از توکن های حاکمیتی در دنیای ارزهای دیفای عبارت‌اند از:

  • PancakeSwap (CAKE)
  • Aave (AAVE)
  • Maker (MKR)

توکن های حاکمیتی نیز مانند اکثر ارزهای دیجیتال دیگر دارایی‌های بازی هستند؛ یعنی شما می‌توانید آن‌ها را در صرافی‌ آنلاین متمرکز یا غیرمتمرکز بدون شرکت در تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی معامله کنید و قیمت‌های آن‌ها معمولاً مانند هر دارایی بی‌ثبات دیگر در نوسان است.

برخی از توکن‌های حاکمیتی تازه صادرشده ممکن است غیرقابل تجارت باشند تا زمانی که دارندگان توکن تصمیم بگیرند که می‌توانند آن‌ها را معامله کرد یا خیر.

برای اطلاعات بیشتر از کیف پول ارز دیجیتال کلیک کنید!

از کجا ارزهای DeFi بخریم؟

توکن‌های DeFi ممکن است مانند توکن‌هایی به نظر برسند که فقط می‌توانید با پروتکل‌های DeFi خریداری کنید، اما اصلاً این‌طور نیست. اکثر صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال مانند Coinbase (COIN)، بایننس و FTX توکن های اصلی DeFi را در لیست فروش خوددارند. این‌ها را می‌توان با هر نوع ارز دیجیتال دیگری معامله یا سرمایه‌گذاری کرد.

برای شرکت در حاکمیت پروتکل، باید توکن ها را در یک کیف پول DeFi نگه‌دارید و کیف پول را به پلتفرم حاکمیتی که توسط آن پروتکل خاص استفاده می‌شود، مانند Snapshot متصل کنید. شایان‌ذکر است، مشارکت در Governance ارزهای دیفای هیچ هزینه تراکنشی ندارد.

ریسک‌های موجود در ارز DeFi چیست؟

حتی اگر ارزهای دیفای را از طریق پلتفرم‌هایی که مبتنی بر DeFi نیستند، مانند صرافی‌های متمرکز مانند Coinbase خریداری کنید، همچنان در معرض خطرات DeFi مرتبط با پروتکل‌هایی که آن توکن‌ها نشان می‌دهند، خواهید بود.

هنگامی‌که پروتکل زیربنایی از آسیب‌پذیری بحرانی رنج می‌برد، توکن های DeFi ممکن است متحمل ضررهای قابل‌توجهی شوند. در اکتبر 2021، قیمت COMP، پروتکل وام‌دهی توکن حاکمیتی Compound، زمانی که میلیون‌ها دلار از خزانه‌داری آن تخلیه شد، پس از سوءاستفاده یک هکر از خطا در کد، نابود شد.

ارزهای دیفای چیست

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیفای

اگر می‌خواهید در DeFi سرمایه‌گذاری کنید، اما مطمئن نیستید که در کدام توکن سرمایه‌گذاری کنید، باید برای آن‌یک شاخص توکن DeFi را در نظر بگیرید، مانند The DeFi Pulse Index (DPI) که توسط Index Coop ارائه می‌شود. این توکن عملکرد توکن های DeFi مانند UNI، AAVE و MKR را در سبد خود ردیابی می‌کند.

اما به یاد داشته باشید که نه شاخص پالس DeFi (DPI) و نه توکن‌های DeFi منفرد لزوماً موفقیت بلندمدت DeFi را ردیابی نمی‌کنند و موفقیت ارزهای دیفای به خیلی چیزهای دیگر وابسته است.

سوالات متداول شما عزیزان

ارزهای دیفای چیست؟!

ارزهای دیفای مجموعه متنوعی از ارزهای دیجیتال بومی پلتفرم‌های خودکار و غیرمتمرکز هستند که با استفاده از قراردادهای هوشمند کار می‌کنند.

بهترین ارز دیفای کدام است؟

LUNA بزرگ‌ترین ارز DeFi باارزش بازار 34.3 میلیارد دلار است.

 

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن