همه آنچه درباره امور مالی غیرمتمرکز (DEFI) باید بدانید!

در واقع امور مالی غیرمتمرکز (DEFI) ، مخفف عبارت Decentralized Finance می‌باشد. این حوزه امروزه به محلی برای کسب درآمد و سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. فایننس غیرمتمرکز یا دیفای، اکوسیستمی تشکیل شده از برنامه‌های غیرمتمرکزی است که در بستر پلتفرم‌های بلاک چینی، راه‌اندازی شده است. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی امور مالی غیر متمرکز (DEFI) بپردازیم و انواع آن را به شما معرفی کنیم. با ارزکت همراه ما باشید.

دیفای (DEFI) چیست؟

what is defi

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، این عبارت از دو واژه Decentralized و Finance تشکیل شده است. فایننس در حقیقت به امورات مالی اشاره دارد که در زندگی روزمره با آن سر و کار داریم. کلمه Decentralized نیز به معنای غیرمتمرکز بودن آن است. این بدان معناست که هیچ نوع نهاد مرکزی، دخل و تصرفی در امورات مالی افراد ندارد. بنابراین عبارت دیفای (DEFI) را می‌توان اموراتی دانست که از سوی هیچ نهاد مرکزی کنترل نمی‌شوند و در اصطلاح غیرمتمرکز هستند.

این خدمات در یک شبکه بلاک چینی غیرمتمرکز همانند بیت کوین ارائه می‌شوند. برای مثال اگر هر نوع محصول مالی را در پلتفرمی مانند بیت کوین راه اندازی کنیم، در واقع یک اپلیکیشن غیرمتمرکزی را آغاز کرده‌ایم. 

سپرده‌گذاری، معامله و ترید، کیف پول ارزهای دیجیتالی، تبدیل ارز دیجیتالی به ارز دیگر، همه از محصولات مالی هستند. موارد عنوان شده تنها بخشی از خدمات امور مالی غیر متمرکز (DEFI) را تشکیل می‌دهند. این مبحث بسیار گسترده بوده و از اجزای متنوعی ساخته شده است. 

ویژگی های خدمات امور مالی غیر متمرکز (DEFI)

یک شبکه خدماتی امور مالی غیر متمرکز (DEFI) ، باید دارای ویژگی‌هایی باشد تا اپلیکیشن غیرمتمرکزی را به کاربران خود ارائه دهند. این خصوصیات عبارتند از:

  • Open Source بودن یا به اصطلاح متن باز بودن، از معیارهای اصلی یک امور مالی غیر متمرکز (DEFI) است. در این بستر بایستی تمام جزئیات به طور کاملا شفاف، در اختیار عموم قرار گیرند.
  • بدون مجوز بودن. همین موضوع یکی از فاکتورهای اصلی تاییدیه گرفتن از ارگان‌های متمرکز است. در یک امور مالی غیر متمرکز (DEFI) ، مردم باید بتوانند آزادانه امکان مشارکت داشته باشند.
  • تمامی اطلاعات ازجمله تراکنش‌ها و دیتا‌ها، همگی باید در یک بستر توزیع، ذخیره شوند و هیچ مرکزی نباید در آن نظارت داشته باشد.
  • کنترل کامل اطلاعات و دارایی‌ها از سوی کاربران.

موارد عنوان شده در بالا، از ویژگی‌های اصلی یک امور مالی غیر متمرکز (DEFI) محسوب می‌شوند. هدف اصلی، از به وجود آمدن آن نیز، دسترسی راحت به محصولات اقتصادی و مالی برای تمامی افراد در دنیا است.

محصولات اصلی امور مالی غیرمتمرکز (DEFI)

پیش از آنکه به ادامه مطلب بپردازیم بهتر است عنوان کنیم که، به پروژه‌هایی که در حوزه دیفای فعالیت می‌کنند، پروتکل‌های دیفای نیز گفته می‌شود. ولی تمامی این موضوعات به یک مفهوم اشاره دارند. اگر برای شما نیز سوال است تا چگونه از امور مالی غیر متمرکز (DEFI) به کسب درآمد بپردازیم، در ادامه با ما همراه باشید.

صرافی های غیرمتمرکز

از دیگر محصولات مالی است که در زمینه دیفای فعالیت می‌کند. در حوزه ارزهای دیجیتالی شما در ازای انتقال مبلغ ریالی، بیت کوین دریافت می‌کنید. پس در نتیجه یک صرافی پول دیجیتالی، از محصولات در زمینه امور مالی به حساب می‌آید. حال اگر همین صرافی (Exchange) را در بستر بلاک چین تعریف کنیم، در واقع یک محصول امور مالی غیر متمرکز (DEFI) ، ایجاد کرده‌ایم. نام این محصول، Decentralized Exchagne نام دارد و در اختصاص به آن Dex نیز می‌گویند.

وام سریع بدون نیاز به وثیقه

وام سریع یا Flash Loan، در حقیقت وامی سریع و بدون وثیقه‌ای است که جزو خدمات دیفای محسوب می‌شود. معمولا در سیستم وام‌گیری در حوزه ارزهای دیجیتالی، شما بایستی دارایی‌های خود را در یک قرارداد هوشمند قفل کنید تا پس از آن وام را دریافت کنید. ولی در Flash Loan روند گرفتن وام و تسویه بهره در یک تراکنش صورت می‌گیرد. همینطور شما در وام سریع، نمی‌توانید مبلغ را به کیف پول خود انتقال دهید. در واقع شما پس از دریافت وام کار خود را انجام داده و سپس آن را برمی‌گردانید.

لازم به ذکر است که شما تنها با استفاده از یک پلتفرم دیفای قادر به انجام چنین کاری هستید. در سیستم بانکداری سنتی نیز چنین محصولات مالی وجود دارند اما وام سریع در دیفای، تفاوت‌های عمده‌ای با آن دارد.

استیک کردن

استیکینگ در حقیقت قفل کردن دارایی‌ها برای مدت مشخص، در یک بستر بلاک چینی است. شما بعد از مدت تعیین شده سودی را در ازای آن دریافت خواهید کرد. این بدان معناست که شما با سپرده‌گذاری دارایی‌های خود، فرصتی را به گردانندگان بلاک چین می‌دهید تا در امورات مشخصی سرمایه‌گذاری کنند. همچنین قفل کردن دارایی‌ها می‌تواند به این معنی باشد که کاربر قصد خرابکاری در شبکه را ندارد.

به غیر از موارد اشاره شده در بالا، محصولات امور مالی غیر متمرکز (DEFI) مانند وام گیری، ییلد فارمینگ و خدمات پولی وجود دارند که از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

سخن پایانی

مبحث امور مالی غیر متمرکز (DEFI) ، یکی از پروتکل‌های غیرمتمرکز امور مالی می‌باشد که در نتیجه ورود قراردادهای هوشمند به دنیای بلا چین‌ها ایجاد شده‌اند. همچنین با رشد چشمگیر این اپلیکیشن در طی سال‌های اخیر، توجهات زیادی را نیز به سوی خود جلب کرده است. البته این نکته را همواره به یاد داشته باشید که ورود به این عرصه نیازمند مهارت کافی و دانش بالایی است. پس قبل از هرکاری بهتر است تا با یک فرد آگاه مشورت کنید و از آن کمک بگیرید.

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.