پول دیجیتال چیست؟ خرید پول دیجیتال از صرافی ارزهای دیجیتال

پول دیجیتال

به پولی که ماهیت فیزیکی و قابل لمس ندارد، پول دیجیتال می‌گویند. ماهیت انتقال پول دیجیتال، از طریق فضای اینترنت و کامپیوتر است. برای مبادله پول دیجیتال، کافی است تا به تلفن همراه، کارت اعتباری و مراکز مبادله ارز دسترسی بیابید. در برخی موارد می‌توان پول دیجیتال را به پول فیزیکی تبدیل کرد که این کار توسط دستگاه ATM انجام می‌گیرد. پس متوجه شدیم که پول دیجیتال،تنها به شکل دیجیتالی وجود دارند و مانند پول نقد، طلا و نفت قابل لمس نیستند.

 این نوع پول می‌تواند رمزارزها باشد ولی تنها به ارزهای رمزنگاری شده، محدود نمی شود. بیش‌تر تملک پول دیجیتال، تحت نظارت موسسات بانکداری است. این موضوع سبب کاهش هزینه‌های بانک در تجارتشان شده‌است؛ زیرا دیگر نیاز به پرداخت هزینه مکان‌های فیزیکی و پرداخت حقوق کارمندان خود نیستند.

 آشنایی با مفهوم پول دیجیتال

مفهوم پول دیجیتال

امروزه شرکت‌های پول دیجیتال فراوانی مانند ارز دیجیتال شیبا و… تاسیس شدند. اما بسیاری از پیشگامان این عرصه به دلیل یکپارچه نبودن اینترنت و تجارت الکترونیک، با شکست مواجه شدند.پول دیجیتال با آغاز عصر طلایی اینترنت، در حال متحول شدن بود و ظهور پی پال (Pay Pal) باعث پیشبرد ایده‌ی تراکنش‌های مالی دیجیتال شد. این نوع از شرکت‌ها که ارائه دهنده سرویس مالی بوند، انتقال پول و تراکنش‌های آنلاین بین دو شخص در فاصله مکانی بسیار دور را، به راحتی ممکن کردند.

استفاده از پول دیجیتال باعث افزایش رونق کسب و کار در سایت‌های خرده فروش شده‌است و تنها با استفاده از تلفن همراه و اینترنت بدون نیاز به رفتن به بانک می توانید به معامله بپردازید.

بانک‌ها باتجربه دسترسی آسان به ارز دیجیتال، بسیاری از شعب خود را تعطیل کرده‌اند و تعدادی از کارمندان خود را اخراج کردند. به این موضوع می‌توان به عنوان یک چاقوی دو لبه نگاه کرد. با توجه به کاهش تعداد کارمندان در شعب مختلف بانک‌ها، هزینه‌ کل بانک، دچار کاهش شده‌است. اما همین موضوع باعث عدم فروش وام ماشین، خدمات برنامه ریزی و موقعیت‌های فروش دیگر شده‌است.

نحوه کارکرد پول دیجیتال

شاید برای شما جالب باشد که بدانید؛ بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال حین کار کردن بر روی پروژه پول دیجیتال به وجود آمدند. این پژوه به دنبال ایجاد بستری مناسب بود که تراکنش‌های مالی به صورت دیجیتال  بر بستری غیر متمرکز پرداخت شود. اما بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بستر غیر متمرکز دارند که توسط نهادها اداره نمی‌شود. این موضوع به صورت تصادفی حین کار بر روی پروژه تولید پول دیجیتال، انجام گرفت.

از جمله مزایای استفاده از سیستم غیر متمرکز می‌توان به رد و بدل شدن تمام تراکنش‌ها در بستر بلاک چین، اشاره کرد.. انجام تراکنش‌ها در بستر بلاک چین را می‌توان به یک دفتر بزرگ حسابداری تشبیه کرد که تمام تراکنش‌ها از سوی کاربران، در آن ثبت می‌شود و تمام افراد از آن خبر دارند. در این وضعیت تمام کاربران شبکه بلاکچین باید هر تراکنش جدیدی که قرار است به ثبت برسد را تایید کنند.

مطلب مرتبط: کیف پول ارز دیجیتال

 تولید پول دیجیتال

استخراج پول دیجیتال

استخراج ارزهای دیجیتال توسط کارشناسان خبره انجام می‌گیرد. در طی انجام این مراحل، مکانیزمی به نام هش وجود دارد که هر بلوک اطلاعاتی را به بلوک قبلی در شبکه بلاک چین، مرتبط می‌کند.

برای اینکه بتوان اقدام به استخراج ارزهای دیجیتال کرد، نیاز به رایانه‌های پیشرفته است. استفاده از این ابر رایانه‌ها باعث بالا رفتن مصرف برق می‌شود که موجب دغدغه ماینرها یا استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال است. دولت‌ها معتقدند که مصرف حجم زیادی از الکتریسیته برای هر کشوری، هزینه زیادی را به همراه خواهد داشت.

مراحل استخراج ارز دیجیتال:

مراحل استخراج ارز دیجیتال چیست؟ اگر شما نیز این سوال را داردید، در ادامه با ما همراه باشید.

  1. کاربر به وسیله توکن‌های موجود در کیف پول ارز دیجیتال خود، اقدام به انجام تراکنش برای شخص دیگر می‌کند.
  2. تراکنش انجام شده توسط کیف پول ارز دیجیتال، پخش می‌شود و منتظر تایید توسط ماینر روی این بلاک چین، می‌ماند. مدت زمانی که این تراکنش توسط ماینر انتخاب نشده‌است، در استخر تراکنش‌های تایید نشده باقی می‌ماند.
  3. ماینرها با انتخاب تراکنش‌های تایید نشده، آنها را به شکل بلاک در می‌آورند. یک بلاک شامل مجموعه‌ای از تراکنش‌ها، زمان سنج امضای دیجیتال  است. هر ماینر قادر به ایجاد بلاک تراکنش‌های خود است و چندین ماینر، امکان انتخاب تراکنش‌های مشابه را دارند. اگر کیف پولی که به وسیله آن تراکنش ارسال می‌شود، دارای تراز کافی باشد، تراکنش به بلاک افزوده می‌شود. ماینرها به طور معمول تراکنشی را انتخاب می‌کنند که دارای هزینه بالاتری باشد؛ زیرا در این صورت به آنها پاداش بیش‌تری تعلق می‌گیرد.
  4. در این زمان ماینرها با انتخاب کردن تراکنش‌ها و افزودن آنها به بلاک، بلاکی از تراکنش‌های موجود، ایجاد می‌کنند. هر یک از این بلاک‌ها با حل مسئله ریاضی پیچیده ساخته شده‌اند که باعث انحصار آن بلاک‌ها می‌شود. پس هر ماینر روی مسئله منحصر به بلاک خود فعالیت می‌کند.

انواع ارز دیجیتال

انواع ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال (کریپتوکترسی‌ها) به انواع مختلف تقسیم می‌شوند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

  • Privacy Coin: این نوع از ارزهای دیجیتال با هدف عدم شناسایی تراکنش و ردیابی به وجود آمدند. دو نمونه از این ارزهای دیجیتال شامل مونرو و زی کش است که برای تراکنش‌های خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • کریپتوکارنسی: کریپتوکارنسی‌ها برای استفاده روزانه طراحی شده‌اند. شما می‌توانید پول رستوران و خرید کامپیوتر یا هر چیز دیگری را با استفاده از آنها انجام دهید. بیت کوین و لایت کوین جز این دسته به حساب می‌آیند. اما در حال حاضر استفاده از بیت کوین برای این گونه از پرداخت‎ها مناسب نیست؛ زیرا تعدا تراکنش‌‌های در شبکه آن بسیار کم است.
  • استیبل کوین: ارزهای دیجیتالی که دارای پشتوانه هستند، استیل کوین نام دارند. تتر یک نمونه از ارزهی استیل است که دارای پشتیبان دلار آمریکا است و شما می‌توانید در پلتفرم‌های مختلف از تتر که هم ارزش با دلار آمریکا است، استفاده کنید.
  • ارزهای خدمت دهنده (Coin as a Service) : این نوع از ارزهای دیجیتال با هدف فراهم کردن خدمت به وجود آمده‌اند. برای مثال ارز دیجیتال اتریوم برای ایجاد بستری مناسب در جهت تنظیم قراردادهای هوشمند به وجود آمده است.
  • توکن تضمینی (Security Token) : این ارزها در میان مردم بسیار شناخته شده نیستند ولی روز به روز، به ارزش واقعی خود نزدیک می‌شوند. در واقع شرکت‌های گوناگون می‌توانند برای انجام پروژه‌های خود به ارائه توکن در بستر بلاک چین بپردازند. ارزهای ترون، ریپل، استلار، لایت کوین، اتریوم و مونرو از این نوع توکن می‌باشند.

مزایا و معایب ارز دیجیتال

نقاط قوت و ضعف

در این بخش قصد تشریح نکات قوت ارز دیجیتال را داریم.

  • سرعت: سرعت بالای انجام تراکنش، یکی از مزایای مهم ارزهای دیجیتال است که استفاده از آنها برای پرداخت‌های بین المللی را آسان می‌کند. زمان لازم برای انجام تراکنش‌های بین المللی، به چند روز می‌رسد ولی با بیت کوین در کم‌تر از یک روز می‌توان تراکنش را انجام داد.
  • همه‌گیری: هر شخص در هر گوش دنیا می‌تواند به از قابلیت کریپتوکارنسی بهره ببرد که این موضوع، مفهوم همه گیر بودن را تداعی می‌کند. کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌ها، در استفاده از صرافی‌های خارجی مشکل دارند که این موضوع به ماهیت ارزهای دیجیتال مربوط نیست.
  • حریم شخصی:  سازمان‌ها و نهادهای نظارتی، قادر به کنترل دارایی‌های شما نمی‌باشند و شما تنها فردی هستید که به آنها دسترسی دارید.
  • امنیت: امنیت آن توسط هزاران گره، به وسیله کاربران ایجاد می‌شود و همین موضوع هک شدن شبکه بلاک چین را غیر ممکن می‌کند.

 در ادامه به نقاط ضعف آن می‌پردازیم:

  • از بین رفتن دارایی: اگر شما کلیدهای خصوصی خود را گم کنید، به هیچ روشی قادر به بازگشت سرمایه خود نیستید.
  • جذب مجرمان: رمز ارزها با ماهیت عدم نظارت سازمان‌ها به وجود آمدند، همین موضوع سبب جذب تبهکاران به خود شده‌است.
  • بی‌ثباتی: با وجود تمام موفقیت‌ ارزهای دیجیتال، هنوز راه زیادی برای رسیدن به استفاده عمومی دارند. بنابراین اگر ارزی بنا به دلایلی، اعتبار خود را از دست بدهد، عملا کاری از دست شما بر نمی‌آید.

سخن پایانی

در این مقاله از ارزکت به بررسی پول دیجیتال و انواع آن پرداختیم اگر در این زمینه سوالی دارید در بخش نظرات آن را مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به آن پاسخ دهند. با ارزکت می‌توانید با خیال راحت و با بیش‌ترین سرعت انواع ارزهای دیجیتال را معامله کنید.

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.